/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
Gift med en alkoliker?
Fra : Franksp
Vist : 2983 gange
200 point
Dato : 18-11-06 01:37

Jeg er Gift med en alkoliker? Som ikke, vil anerkende det. Det er ved at ødelægge vores ægteskab. Hvad skal jeg gøre. Jeg elsker hende, men ikke når hun er FULD.

Hvad gør jegf?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-11-06 02:34

Dr. Jekyll and Mr. Hyde er ikke fri fantasi !
Bor sammen med en blandingsmisbruger(mine børns mor) på 20. år.
Du er enten blind eller heldig hvis det først er ved at ødelægge jeres ægteskab nu !
Heldig er nok et forkert ordvalg !
Jeg har brugt 20 år på at forsøge at holde det i ave, den længeste pause jeg husker var under ½år.
Selv der tror jeg at hun snød mig!
Hun bor hos mig og jeg tror på at det holder hende i live lidt længere, men jeg er også blind,
for virkeligheden er en verden af snyd og bedrag !
Havde jeg været 20 år klogere for 20år siden, så havde jeg ikke kunne sidde og skrive dette !
Så havde jeg vendt ryggen til og fået mig et liv.
Livet jeg fik valgt er 350 dage i helvede på jord om året !

Det er mega svært, hvad der er det rigtige at gøre, alkoholisme er en sygdom,
der ikke kan helbredes, og ja man efterlader vel ikke en syg, eller gør/bør man.

Der har været mange meget dyre forsøg på at afhjælpe det, det virker til tider og man bliver glad,
Indtil at smerten kommer dobbelt tilbage, når man opdager at tilliden ikke gik længere en til, kaffekoppen / sodavanden er fyldt med papvin vodka snaps,
tomme flasker og papkartoner det kan findes de mærkeligste steder hver dag,
ligeså de ½fyldte, som gemmes de mest underlige steder !

En Løsning .... hmm jeg tvivler på at det er nyt.
Lige som jeg, så tror jeg at du selv ved hvad du burde gøre.!

Forresten så er det bittert at smide feks. 70.000 til et kurophold som gav 3måneders ærduglighed,
eller vist nok gav 3måneder, for alkoholikere er eksperter i at skjule hvad de laver,
og så har de er fantastisk evne til at finde på løgne, unden hensyntagen til omgivelserne.!
Pisser gerne på dem de holder af og holder af dem,(det er jo dem der tilgiver) !

Stopper lige her, ja for det var jo blevet til et blandingsmisbrug, Der findes utroligt mange der syntes at det er 'sjovt' at lægge sig selv i halvt koma på andres piller, og der er altid nogen der nærmest giver dem uden at man behøver at spørge,
sikkert mest fordi at giveren føler sig mere 'normal' ved at andre også render rundt og ligner den samme slags zombier som dem selv !

Hmm !
Jeg kunne lige så godt sige det til mig selv !
Skrid Jørgen, få dig et liv!

Kommentar
Fra : lottemn

Dato : 18-11-06 07:51

Det med at erkende at man er alkoholiker er meget svært. Man indrømmer jo, at man har et problem og så er der kun 2 valgmuligheder. Enten at gøre noget ved det eller at lade stå til. Det sidste er det nemmeste
Efter at have drukket næsten daglig i 25 år, mente jeg stadig ikke, at jeg ikke havde et problem. Det var en dårlig vane, en livsstil osv. Jeg blev opfordret til at gå til et AA(anonyme alkoholikere) møde og gjorde det med den bagtanke, at jeg kun skulle til det ene møde og så bagefter kunne sige, at det ikke var noget for mig. Men sådan gik det ikke. Et eller andet fik mig til at komme igen og efter 2 mdr lod jeg mig indlægge til afrusning og har ikke drukket siden. (2 1/2år) Kunne slet ikke forestille mig et liv uden alkohol og var nærmest skræmt ved tanken. Men takket være AA har jeg fået et liv, jeg ikke havde fantasi til at drømme om.
Der siges, at kun en alkoholiker kan hjælpe en anden alkoholiker. Det kan jeg fuldt ud tilslutte mig.
Jeg kom jo ind fra gaden og har ikke været i behandling af nogen art og er ikke et enestående tilfælde.
I AA findes et fælles skab (Al-ANON) som er for pårørende. Mænd/koner. Kan af indlysende grunde ikke helt fortælle hvad det går ud på. Men der er mange, der har det lige som du.
Kan ikke finde ud af at sætte links ind, men hvis du bruger google (dansk) og skriver AA kommer du ind på deres hjemmeside. Vil opfordre din kone eller dig selv, at ringe til vagttelefonen, hvor I vil få en ædru alkoholiker i røret. Man er anonym.
Håber det var lidt hjælp ellers skriv igen. Der er håb forude.

Lotte

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-11-06 11:34

Godt for dig Lotte, og pøj-pøj for at du holder det !

Ikke for at være negativ, for det er bare godt, men jeg har oplevet meget,
bla. Min bror med nok 30 års druk og andet misbrug, der endte med et ophold på insenssiv i komaligende tilstand, jeg måtte ringe til vores alderne forældre, og bede dem komme med ud på hospitalet, med henblik på samtale om plejetilladelse, ja 50% af højre hjernehalvdel var stået permanet af, og det var tvivlsomt om han ville vågne igen.
Det gode var at det gjorde han, han forstod at løbet var kørt, kom i et års behandling,
fik så meget hjælp så han kom hjem til ny lejlighed, fik efter noget tid sin datter(6år)
boende, det er jo godt alt sammen, men det er nu 3måneder siden at datteren(nu 8½år)
blev fjernet, og 'showet' startede forfra.
Han fik alt hvad han ville , og byttede det med Årgangsøl til morgenmad,
Hvad han indtager ved siden af tja, hvad der forfindes, og det er ikke mad !
Det er sgu sørgeligt.

Her er et par links som også handler om stofmisbrug,
men det vil ses at det handler om noget lig det samme:

http://www.majorgaarden.dk/
http://www.anonyme-alkoholikere.dk/
http://www.aca-danmark.dk/
http://www.al-anon.dk/
http://www.dcaa.dk/
http://www.hope.dk/
http://www.al-consult.dk/
http://www.mollen.dk/
http://www.brugerforeningen.dk/bfny.nsf
http://www.counselor.dk/news.php
http://www.patientforeningen-thors-hammer.dk/
http://www.social.dk/
http://hos.nr-djurs.net/danmarksungdomsraagivning/stoffer/index.html
http://www.og-psykologen.dk/projekte.htm
http://www.misbrugsnet.dk/forside/forside.html
http://www.dat-roskilde.dk/
http://uge40.dk/
http://uge40.dk/Dig%20og%20alkohol/Test%20dine%20alkoholvaner.aspx

Privatsider.. (ikke mine)
http://www.detgamleerforbi.dk/
http://www.sitecenter.dk/nyt-liv
http://larsstuck.info-side.dk/

Ja der er meget mere, men dette kan jo nok sætte tanker i gang,
og forhåbentlig bruges til noget.
Der er håb forude, men der skal meget til !
Mvh. Jørgen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-11-06 12:45

Ved du hvad, kort, koldt og kontant:

Du kan ikke gøre en disse, før hun selv anerkender problemet og selv tager beslutningen om at gøre en indsats for at komme ud af misbruget.

Ofte kræver det en "chokvirkning" at få en alkoholiker til at erkende problemet, noget i stil med, at hun får stolen sat for døren, at enten erkender hun problemet eller du ønsker at komme ud af ægteskabet.

I nogen tilfælde virker det, i andre gør det ikke, og så skal du gøre op med dig selv om du elsker hende nok til at det er værd at fortsætte det opslidende forhold,eller om konsekvensen bliver, at I bliver skilt.

Du kan ikke hjælpe nogen der ikke vil erkende et alkoholproblem.
Du kan ikke tvinge nogen der ikke vil erkende et alkoholproblem.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 18-11-06 13:34

Tja..

"Until you do what you believe in, how do you know whether you believe in it or not?" - Leo Tolstoy

"It takes two to a lie, one to lie and one to listen !" - Holmer Simpson

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 18-11-06 13:37

Kære Frank
Der er kun et at gør, hvis du vil dit eget bedste. Flyt og tag den nedtur, som det giver. Det er en hård omgang....jeg ved det, for jeg blev selv skilt fra en alkoholiker i 2003.

Du vil føle skyld og angst. Alkoholisme er jo en sygdom, som man på sigt dør af. Det hjælper bare ikke noget, at man er der til at hælde sprutten ud i vasken. En alkoholiker finder altid noget nyt. Måske forlænger man alkoholikerens liv en smule, men man forkorter altså også sit eget. For ingen kan holde til at leve sammen med en alkoholiker...man bliver langsomt nedbrudt. Hvis der er børn i forholdet? Få dem væk! De bliver psyskisk ødelagt af løgnene, svigtende og alkoholikerens humørsvingninger, som forplanter sig til hele familien.

Jeg ved, at du ønskede et råd til, at få din kone til at indse problemet, men et sådan råd findes ikke. Jeg brugte selv år på at søge et.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-06 16:43

Du er med til at holde det i gang. Du har ret i at du er nødt til at finde ud af hvad du skal gøre.
Du siger du elsker hende, men ikke når hun er fuld, hvis du havde sagt jeg elsker hend , men ikke hendes sygdom, ville jeg have troet mere på en fremtid fpr jer begge sammen.
At hun jo ved at du ikke er der 100% kan højst sandsynlig være med til at holde hende igan og forværre hendes perspektiv.
Du siger at det drejer sig om at hun ikke vil erkende det, men det lader også til at du ikke kan hjælpe hende til det. Måske hvis du valgte en anden tilgang til problemet og du fik nogen redskaber at arbejde med, men ville du have nok engagement til at blive ved til det lykkedes?
Hvis ikke bør du bestemt daffe af. det kan godt blive til en nedtur hun ikke kan rejse sig fra, men så ville hun idet mindste have haft muligheden.

Som Natmadens citat :"It takes two to a lie, one to lie and one to listen !" - Holmer Simpson
Problemet er ikke alene at hun ikke vil erkende det, sålænge du også er fast inventar af hendes liv, ja så er du endten en del af løsningen eller en del af problemet.
Jeg tror på at folk kan ændre sig til det bedre når de mærker at de er elskede på en måde der overgår deres vildeste fantasi, men før man kan elske nogen ubetinget skal man vinde deres tillid og det er ingen garanti for at det lykkes. Ikke må den måde giverens betingelser men på den modtagerens betingelser. at forstå hvad det er for et sprog den anden opfatter som kærlighed og opfyldelse af behov, der betyder noget for den anden og så give det betingelsesløst, vel at mærke som en støtte der sætter personen i retning af større livskvalitet, altså stille og roligt væk fra misbruget. Hellere små skridt i den rigtige retning end for store desperate halvhjertede forsøg.

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 18-11-06 16:54

Hvis du engagere dig kan du sætte dig ind i hvad hun har brug for og give det til hende, og få andre til at hjælpe dig, ikke kanduer!!, men proffe folk. Når du gør det kan hun mærke at hun bliver mere sig selv og det vil hjælpe hende til at nå fast grund og arbejde sig op af sølet, hvis du ikke vil gøre hvad der kræves er det dømt til at mislykkes, hårdt arbejde, men sikkert det værd.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-11-06 00:15

Tak til jer alle, for deltagelse i mit problem. Jeg kan forstå, at jeg ikke er alene med dette problem.

Jeg har læst dem alle igennem, udskrevet dem, og vist det til min kone.

Det havde hun det ikke så godt med, at jeg havde udleveret, det om hende på KANDU, som alle kan læse. Ja, det er rigtigt, så hvis nogen kender mig, ved de godt hvem min kone er. Ja, det er mit første "SKRIG" om hjælp.

Vi har snakket det igennem i aften. Hun er villig til at prøve, med at stoppe "Whisky-drinkne", men desværre FULD. Det har hun lovet mig før, men overholdt det ikke, men jeg tror/håber stadig, da jeg, som før skrevet, elsker hende. Alternativet (Pensionist 62 år og alene). Det overlever jeg ikke.

Jeg kan bare ikke forlade hende, da det hus vi bor i, er mit. Vi har kendt hinanden i ca. 25 år.

Vi er et ældre ægtepar. Jeg er 62 år - min kone er 60 år. Jeg valgte selv at gå på pension 1. oktober 2005. Økonomisk er der ingen problemer.

Vi har kobbeerbryllup den 18. december. Vi bor i Odense. Jeg har reserveret en luksussuite på et hotel i København, med champagne på værelset når vi kommer, og reservert et bord på en af Københavns dyreste/bedste restauranter.

Er jeg helt gal på den for at redde mit ægteskab.

P.S. Vi har ingen børn sammen. Jeg har en datter med 2 GULDKLUMPER som børnebørn, Min kone har aldrig været forlovet eller andet. Hun var "ungkarlepige" da jeg træf hende. Hun elsker mine børnebørn, og de elsker også deres "PAP".

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 19-11-06 00:19

Det bliver umuligt at give point til den rigtige. Så hvis du har brug for disse, så skriv et PERSONLIGT brev til mig, så får du også 200 point.

Kærlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-11-06 01:41

Citat
Vi har snakket det igennem i aften. Hun er villig til at prøve, med at stoppe "Whisky-drinkne", men desværre FULD. Det har hun lovet mig før, men overholdt det ikke, men jeg tror/håber stadig, da jeg, som før skrevet, elsker hende. Alternativet (Pensionist 62 år og alene). Det overlever jeg ikke.

Det hjælper ikke snakke med hende når hun er fuld.....det skal være når hun er ædru.

Og det med at love hun stopper....det holder ikke en meter, for det kan hun ikke hvis hun er afhængig. Måske i et stykke tid, men så får trangen overtaget og der kommer tilbagefald igen og igen og igen........ Hvis hun lover at stoppe og mener det, skal det følges op af noget professionel hjælp, og hele hendes indstilling/syn på at drikke skal ændres.
Antabus, afvænningskursus, AA eller hvad ved jeg......

Og hvis hun virkelig er alkoholiker, så vil hun aldrig blive forhenværende alkoholiker, men vil altid være alkoholiker selv om hun stopper med at drikke, men så er det som tørlagt alkoholiker.

Så den her: "Alternativet (Pensionist 62 år og alene). Det overlever jeg ikke. "

Selvfølgelig kunne du hvis det kommer så vidt, selv om du måske ikke lige kan overskue det.........ellers kunne du lige så godt sige, at uanset hvad, så ville du blive sammen med hende fordi du ikke mener du kunne leve uden

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 19-11-06 01:58

Dova har skrevet alt det fornuftige..

Med den indstilling og tilgang du har til problemet, tror jeg du bliver svær at hjælpe. Men her har du adresser og telefon numre i din nærhed, såfremt det hele pludselig braser ned over hovedet på dig. Og det GØR DET!!

http://www.hope.dk/soeghjaelp/?searchform=paaform&amt=fyns&maalgruppe=paaroerende&behandlingsform=&alder=voksen&type=2

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-11-06 02:32

Go ide, at invitere hende på en udflugt med champagne til. Så kan I rigtig få det snakket igennem LOOOL Held og lykke med projektet

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 200 point
Dato : 20-11-06 13:18

Champagne?????
Hvorvilduhendååå..

Franksp. Hvis du virkelig mener det med at du elsker din kone og vil det bedste for hende. ---Så forlader du hende. --Okay, det kan du ikke, men du søger skilsmisse og hjælper hende til at få egen lejlighed.

DU er en del af hendes problem! ---Du vil ikke bare "hjælpe hende" men snarere ændre hende, så hun kan passe til dig og dine behov i din alderdom. --Og samtidig bilder du hende -og dig selv- ind, at det er for HENDES skyld.

I er ikke særlig gode for hinanden pt. -og jo før I indser det, jo større er jeres chancer for at I kan få et godt liv hver især.

Hvis I så en gang om nogle år begge er kommet på ret køl igen, så skal du være klar over, at hvis du genoptager forholdet, så vil det resten af livet være UDEN champagne for jer BEGGE to.

Det er altså helt vildt, at du vil lave kobber-bryllups week-end med champagne........ Samtidig med at du mener at din kone er alkoholiker??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-06 13:50

Citat
Jeg har reserveret en luksussuite på et hotel i København, med champagne på værelset når vi kommer, og reservert et bord på en af Københavns dyreste/bedste restauranter.

Hallåååå Birgitta.
Det er da den eneste rigtige måde at tumle en alkoholikers problemer på. Godt med champagne-aperitiffer og en fed middag med 3 slags vin, efterfulgt af kaffe med Cognac og så direkte til sjusserne. Så er tungen blevet løsnet og man kan ærligt uden omsvøb klogt og indsigtsfuldt drøfte problemerne igennem og aftale en behandling.

Middag på en af Københavns DYRESTE restauranter..... LOOOOOL Ja for satan.... det var da godt han fik det med. Prisen på middagen er jo altafgørende for en løsning af hans kones (og hans egne) alkoholproblemer)

Det forekommer mig, at FrankSP i mange tråde i hans tid på Kandu har luftet sin egentørst så tydeligt, at det foruden direkte at blive nævnt af ham, tydeligt kunne ses på hans indlæg.

Nu er jeg jo egentlig fløjtende ligeglad med hans og konens alkoholmisbrug, men der er sgu da en nedre grænse for hvor dumt man kan udstille sig selv, uden at det bliver kommenteret, og det var lige præcist det der skete da jeg læste det indlæg, hvor denne FrankSP så tydeligt demonstrerer at han ikke fatter en hujende fis af hvad det hele går ud på..

Så til spørgsmålet
Citat
Er jeg helt gal på den for at redde mit ægteskab
er svaret JA

PS.
Jeg tror det er en joke, og at FrankSP tar pis på os alle sammen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-06 14:12

Næ, det tror jeg nu ikke, Klumme.

Men nogle gange kan man ikke se, i hvor høj grad man selv er en del af det problem, som man så gerne vil løse.

Der er så grusomt mange, der har problemer med alkohol, så det nærmest er "normalt".. Og det gør det endnu sværere at få den hjælp og støtte, som man har brug for. ---Noget så simpelt som afholdenhed i familien til en alkoholiker, det er jo nærmest uopnåeligt...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-06 15:45

Det er osse sjovere at stimulere frem for at gå foran og selv være afholdende. Men derfra og så til ligefrem ligefrem at udstille sig på den måde på Kandu er der altså lysår.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-06 15:53

Beklager ekkoet LOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-06 17:03

Nåårh... -DU udstiller nu også dig selv, Klumme... Bare på en anden måde...

Det gør jeg osse......... Udstilling er godt..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-06 17:29

Der er for pokker da forskel på at eksponere en mening og så stupiditet.

Humlen i tråden er en mand, som beklager sig over at hans kone er alkoholiker. Han kan ikke holde det ud, men elsker hende når hun er ædru. Efter de (mens hun er stangstiv) har haft en sludder om et eventuelt alkoholstop, blir han så rørt over, at hun tilbyder at medvirke i dette, at han inviterer hende på en udflugt til København, som utvetydigt og angiveligt indbefatter et tilbud fra ham, om at hun skal indtage alkohol. Hvis ikke dette er himmelråbende stupiditet ad libitum, så ved jeg ikke hvad dette ord betyder.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-11-06 17:50

---Klumme, -der er osse forskel på, hvad vi synes er stupiditet..

... På visse områder virker DU altså ikke for klog .....

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-11-06 18:37

Ja ja ja.... Go daws do.

Godkendelse af svar
Fra : Franksp

Dato : 22-11-06 10:02

Tak for svaret Birgitta. Du har helt ret. Jeg handlede i en form for "desparation" uden at tænke mig ordentligt om. Jeg kan godt se, "at det er at bære ved til bålet".

Vi var begge hos min kones læge i går, og på hans anbefaling, er turen aflyst.
Min kone indvilgede i at påbegynde behandling straks.

Også tak til alle jer andre som svarede på denne tråd.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-11-06 13:23

Hej, Franksp. Tak for accepten af mit svar.....

Jeg er ked af det, men jeg tror ikke, at du kan hjælpe hende bare ved at hun kommer i behandling. Jeg tror at hun får brug for SELV at finde ud af, hvad hun vil med sit liv...
Men alle mennesker er jo forskellige... så det er op til dig... og hende... om det er den vej, I vil forsøge...

Hvis I bliver sammen, så skal du være klar over at det hedder NUL alkohol til BÅDE hende og dig... for resten af livet! Alkoholisme går ikke sådan bare over igen.
Men det kan være megasvært at finde ud af at omgås andre mennesker uden alkohol. Alle drikker jo ved alle lejligheder... Og hver gang hun ser andre drikke, så vil hun længes..... Uanset hvad hun siger!
Jeg håber for jer.....

Kommentar
Fra : Tinaj

Dato : 17-02-07 09:48

hvordan går det med jer

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 22-02-07 21:39

[ Alternativet (Pensionist 62 år og alene). Det overlever jeg ikke.]

øhhh, det lyder som om du er afhængig. Hvordan hjælpe hende når du selv er afængig af denne dejlige dame, hun ved jo at alt er som det plejer uanset hvad hun gør......du kan jo ikke overleve at sige stop til et liv med alkohol.

Rosalill