/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Hjælp fra TDC's SE 5880 til DI
Fra : bjur
Vist : 2931 gange
110 point
Dato : 17-11-06 18:04

Jeg skulle sætte en AP op hos en ven, som kører med TDC's SE5880 router udadtil, og ville gerne sætte D-Links DI-514 bagved.
Jeg sætter kablet til WAN porten uden problemer.
Når jeg skal konfigurerer AP gennem webinterfacet, bruger jeg den wizard og følger manualen til punkt og prikke.

Efterfølgende kom den stationære uden problemer på nettet, mens AP's WLAN port ikke lyste.

Nu kører jeg ikke selv med TDC derhjemme, så derfor var der nogle ting jeg satte spørgsmåltegn ved, da jeg fulgte den vejledning.

1.
Den kommer til et billede, hvor du skal vælge connection type.
I manualen valgte de BigPond. Jeg valgte dynamic IP Adress.
Jeg ved ikke om det er det rigtige valg, eller om TDC kører med fast IP adresse, så jeg måske skulle vælge Static IP Adress i stedet?

2. I næste skærm skulle jeg vælge hostname og MAC adresse. Der står allerede noget predefineret, så trykkede bare next.

Fjernede alt der hed kryptering og den stationære kom på uden problemer, mens den bærbare med trådløs ikke kunne finde nogen trådløse net overhoved.

WLAN lampen lyste eller blinkede overhoved ikke.

Spørgsmålet er nu, hvad kan være fejlen?

3. Skal jeg lade være med at følge wizarden?

4. Skal jeg fjerne DHCP funktionen på den, så den kun kører switch.

Håber der er en, der kører TDC som kan hjælpe, så det kommer op og køre!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-06 18:42

Du kan prøve at gå ind i den router der har AP, og gå ind og se om den er tilsluttet eller afbrudt, for den kan afbrydes så den ikke kan misbruges hvis du ikke selv har brug for den, eller er taget på ferie.
Så check lige om den er aktiveret i menuen!

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 17-11-06 19:10

Det trådløse der sidder bag den yderste, som jeg gerne vil have konfigureret rigtigt, vil jeg bare gerne have som switch, så jeg både kan connecte trådløst samt med kabel.
Jeg har mit setup som følger.

Fra TDC router ----> AP i WAN port.
Fra LAN port 1 i AP til computer.

Så kan jeg få forbindelse med den, når den skal sættes op.

Men er lidt i tvivl om WAN porten skal bruges til at connecte op mod den yderste router. Det tror jeg nemlig ikke?

Hvis internetudbyderen kører med fast adresse, så skal jeg vel vælge static i wizarden eller kan jeg nøjes med dynamisk og lade det yderste styre showet?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-06 20:00

Hvis stationære kommer på nettet hos TDC - så er den forbindelse ok.
Hvis en stationær kommer på nettet via D-link......TDCrouter/modem........så er forbindelsen ok.
Den stationære bør opsætte dlink med elle uden DHCP
Uden DHCP bør den agere som switch.
Med DHCP er det alt hvad der "hænger" på D-link som er i samme netværk og har adgang til internettet gennem D-link

D-link
Home>wireless
Der skal være et navn i SSID ..............
Chanel > autoselect
SSID broardcast > enabled
scurity evt WEP
open system
evt encrytion 64 bit
Key #1 der kan nu benyttes kombination af = abcdef og 1234567890 (der skal bruges 10 stk)

Apply
Nu bør den bærbare kunne se AP og tilslutte sig med koden

Benytter du også MAC-filtrering (skal du lige have den "styrende" PC med)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-11-06 20:35

Flere enheder efter hinanden skal tilsluttes sådan at WAN porten peger ud mod det store net, og LAN portene peger indad mod interne enheder på lokalnetværket.

Net WAN-LAN --- WAN-LAN --- Lokale enheder

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 10:51

Jeg tog udstyret med hjem, for at teste hos mig selv.
Jeg kører med CC router 660HW, som er trådløs.

Jeg har sat D-links router bag CC's med et alm. patchkabel fra LAN port 1 på 660 til LAN port 1 på d-link. Da jeg kører med fast IP fra CC har jeg ladet min yderste router agere DHCP server. Ligeledes har jeg slået DHCP fra på D-links, sat D-links routers IP adresse, som 10.0.0.5, da CC router har 10.0.0.1, da de så kører på samme net, sat 64-bit kryptering på, og når jeg så slukker for D-links router, og tænder for den igen kan jeg se WLAN porten arbejde ivrigt, og jeg kommer også på det trådløse fra D-link, men efter 5 sek, stopper WLAN med at blinke og jeg falder af.

Hvad er der af råd?

Mit trådløse setup i D-link ser ud som følger:

Trådløs: enabled

SSID: XXXX

Network Authentication: Disabled.

WEB: Enabled.

Kryptering: 64 bit.

Key type: HEX.

Key 1: 10 tal.

Hvad kan der være galt???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 11:29

Tja det er faktisk den metode jeg tænker på at benytte med en DI 624.

Lige nu er det sat sådan her hos mig.

Modem.......Hawking 11g 54Mbps/DHCP/AP..............uplink/DI624/DHCP/AP.........wireless bærbar.
Dette fungerer som to netværk der ikke kan se hinanden men godt kan gå på nettet.

Der er flere stationære og 2 wireless på hawking nætværket.
Og en wireless på D-link netværket.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-06 11:43

Når du har haft forbindelse med din trådløse del, og senere bliver vippet af, kunne det godt tyde på at der er et problem med den firmware som er i din D-Link.
Prøv og se om der ikke skulle være en nyere, som du kan hente og lægge ind i routeren.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 11:51

Det med firmwaren, var faktisk også min første tanke, så det vil jeg prøve.
Jeg tænkte også på, om det måske havde noget at gøre med, at jeg enten kører med to trådløse løsninger, eller evt. portforwarding på CC, men det kan det jo ikke være tror jeg ikke.

Måske det kan hjælpe at skifte kanal?

D-link, står pt. på 6, CC's på 1, så kunne evt. skifte D-link til 11.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-06 12:15

Jeg tror at problemet ligger i, at du bruger en LAN port som bindeled til din egen router og ud på nettet.
LAN portene er ikke beregnet til at fordele forbindelserne rundt til de andre porte, som WAN porten er! Disse LAN porte har ikke den samme mulighed som WAN portens teknik.
Prøv om du ikke kan få forbindelsen fra din routers LAN port og vidre til router2's WAN port, for det er sådan det bør fungere.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 12:22

Det er der delte meninger om. Det var også sådan jeg startede med at gøre i starten, men læste i et indlæg på eksperten, at man skulle bruge alm. LAN port, når den skal fungere som switch.
Men jeg prøver gerne.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-06 12:54

OK! Men jeg mener ikke at den indbyggede switch i routeren, er beregnet at agere som en separat switch, da de kun kan kommunikere med EN af de andre porte ad gangen.
Derfor har jeg valgt til mit spindelvæv, en separat 16 ports switch med inteligent tilslutning for evt. krydset kabler og med RAM buffer på hver port.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 13:03

Okay. Jeg kan fortælle, at jeg har prøvet at sætte den til WAN nu, men der når den kun at finde det trådløse, så går den ud.
Kan simpelthen ikke forstå, hvad der kan være galt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 13:06

Øh de har vel hver sit SSID på de routere.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 13:21

Jo selvfølgelig.
Men jeg er blevet meget i tvivl.
Skal patchkablet mellem CC og d-link sidde i sidstnævntes WAN eller LAN port.
Jeg ringede til D-link og ham supporteren mente, at det skulle i en LAN port, når opsætningen er som den er.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 13:45

Det kan måske være at du kan benytte DI som switch, men spørgsmålet er om den også kan switche ud gennem AP

Men opstillingen her - virker.

Modem.......router/ap---lanport.............uplink/wan---router/ap.........bærbar

Begge routere uddeler DHCP i hvert sit LAN

Det er bedst at styre/opsætte routeren gennem LAN porten.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 13:49

Kan du specificere, hvad du helt præcist har gjort med ord. Hvilke porte osv.
Tak.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 14:05

Jeg forsøger: (husk at Dlink ikke reagerer lige med det samme ved forandringer)

Modem>.......uplink>Hawking router med AP(a) >lanporte...........switch...........computere
Hawking AP.................wireless(a) comp.

Hawking > lanport..........wanport>Dlink/AP(b).............wireless(b) comp

Wireless (a) og (b) kan ikke se hinanden, for de er i hver sit netværk

Alle går på internettet.

Hawking er sat til DHCP = enable
SSID = navn

D-link er sat til DHCP = enable
SSID = et andet navn

Men jeg har ikke helt styr på systemet og er ved at eksperimentere lidt.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 14:27

Men dvs. jeg skal prøve. CC's lanport ----> di-514 WAN?

Problemet er at når jeg sætter D-link op, så er IP 192.168.0.1 (CC's er 10.0.0.1), dvs. de kører fint på hver deres net.

Men den IP range jeg kan vælge i D-links serverpool er 10.0.0.(100-199) Det er kun det med () jeg kan ændre, så dvs. det D-link deler ud er på samme net som CC.

??

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 18-11-06 14:34

Mine IP ser ud:

Trådløs: 10.0.0.4
sub: 255.255.255.0
gatewawy: 10.0.0.1

LAN i D-link: 192.168.0.101.
sub: 255.255.255.0
gateway: 192.168.0.1

Som du ser kører det trådløse på CC og LAN på D-links, men kan simpelthen ikke forstå hvorfor den trådløse WLAN holder op med at blinke efter kort tid, når der connectes til D-links trådløse:(

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 14:39

CC deler ud til sit net
Di deler ud til et andet net (endda evt.med samme tal)

Nummeret DHCP deles ud internt og er kun noget nummeruddeleren bruger, og nummeren kommer ikke udenfor det lille netværk.
Det er meget godt med at sætte et IPlokalt til DI men ikke nødvendigt.

internetnummer...............CCrouternummer......................DInummer..........comp

Computer
internetnummmer/CCnummer/DInummer
80.78.243.86/10.0.0.2/192.168.0.100

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-06 18:18

Problemet ligger i at IP adresserne mellem de to routere ikke passer sammen. Dine IP adresser i D-Link skal være i overensstemmelse med din CC-router. Ellers vil de snakke to forskellige sprog.

Hvis du kan slå routeren fra i D-Link og lade den køre som ren switch, så vil den blive styret fra din CC-router.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-11-06 20:02

Severino - hvordan skal den DI så kobles når den skal køre som ren switch
Og kan den det med AP også.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-11-06 23:06

AP'en er jo en del af LAN systemet. - Jeg kender ikke denne router i detaljer, men den må kunne slås fra i routerstyringen, så den optræder som ren switch. Det er der flere af dem på markedet der kan.
Ved at slå routerdelen fra, vil switchen tilpasse sig de IP adresser som router 1 uddeler.
Alternativet er at du kan forsøge at sætte routerens gatway IP-adresse ned i samme gruppe som router 1 køre med, evt. som en statisk (fast) adresse, som dog bør ligge i den øvre ende af det adresseområde som router 1 deler ud lokalt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-11-06 14:32

Test:
Router2 DI:
Der er sat netkabel fra lanport via switch - til lanport på router1
netkabel fra lanport på router2 til comp2
DHCP = disable
save
Sluk router2 og den pc2 som ændrede den.
Start router2
start pc2

Fra pc1 i router1's lan ping pc2................ok melding

køre guiden konfigurer hjemmenetværk på pc2 med hak i "tilladelse af deling"

nætværksteder pc2 vises.

pc2 er nu en del af netværket tilhørende router1
Den brokkede sig over manglende firewall som dog er slået til, så det er nok routerens firewall som så ikke er med.

pc2 tilsluttes nu adapter og fungerer wireless på netværksteder og har adgang til internettet.

Jeg håber ikke at i bliver mere forvirret af forklaringen.

Mange tak det var faktisk lige hvad jeg havde brug for................................

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 20-11-06 10:26

Som sagt har Router 1 og D-link på mit netværk, to forskellige IP adresser i hver deres net.

Henholdsvis 10.0.0.1 (CC router 1) og 192.168.0.1 (D-link router 2).

1. Som du siger Severino, skal router to køre som ren switch, hvilket jeg også prøver på, men det eneste jeg kan slå fra er DHCP. Er det nok?

2. Skal jeg så derefter lave router to's ipadresse om til f.eks. 10.0.0.5 for at køre på samme net?

3. Hvis den skal køre som switch, skal router 1 og router 2 connectes via LAN portene eller router 2's WAN?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 10:41

Test..................flytte til et andet sted.................crash,,,,,,,,,,,,,,,,
Routeren skulle resettes for at få kontakt.

Man skal simpelthen holde tungen meget lige i munden for ikke at lave net-kollision
Og da den skulle sidde hos en nabo som vil have trådløs forbindelse i hele huset fra den linie der kommer fra min router.......... opgav jeg at lade dem være i samme net.

Så nu sidder det sådan:

Modem.........uplink/Router1/lan.....................uplink/router2/ap----------adapter/bærbar
Lanbrugere på router1 kan ikke se lanbrugere på router2
Router1 har tildelt et højt nummer til router2
Router2 er sat til DHCP som kun foregår i eget LAN
Nu virker det stabilt.
Der "køres" med wep 64bit hex

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 20-11-06 14:25

Jeg ville nok helt fjerne den 5880 fra TDC og kun køre med den trådløse DI514, det eneste problem er at der er en leasetime på TDC´s IP på en time, så disconnect 5880 og vent en time og sæt så d-link op. 5880 får tildelt sin IP fra TDC´s grænsekantrouter, så du skal bare sætte din d-link til dynamisk IP.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 20-11-06 15:01

Problemet er are, at det er to forskellige steder, så TDC's står først og den vil de helst ikke have udskiftet og vil gerne have sat AP op bagved. Nogen forslag så?

Forstår ikke hvorfor WLAN lampen stopper efter et minuts tid, når jeg starter DI-514 op. Kan lige nå at komme på, hvorefter den hopper af.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 15:23

Har du prøvet min sidste opstilling - og i såfald hvordan gik det.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 20-11-06 15:56

Nej ikke endnu, fordi jeg prøver stadig at tyde den.
Kører router 1 og to i sammme net?

Modem.........uplink/Router1/lan.....................uplink/router2/ap----------adapter/bærbar

Kan du prøve med ord at skrive, hvilke porte til hvilke porte du bruger?

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 20-11-06 18:15

Jeg ved at TDC´s router bruger IP-range 192.168.1.x og hvis DHCP er aktiveret på dit AP og den tror den skal dele IPér ud i en anden range, kan det måske konflikte. jeg havde problemet med TDC´s nye DHCP router for nyligt, den hedder 5883 og har et AP indbygget, der ville de have sat en siemens AP efter, men det gik ikke der opstod en konflikt, fordi 5883 ikke kunne håndtere et til AP på lan siden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-11-06 22:25

Modem.........uplink/Router1/lan.....................uplink/router2/ap----------adapter/bærbar
modem.............oles netværk.............................pers netværk

Nej de er ikke i samme net,
men pers netværk får adgang til internettet gennem oles netværk
og det er kun de to routere som ved hvad der foregår

oles netværk deler DHCP til sine brugere og en enkelt til pers netværk
Pers netværk deler DHCP ud til egne brugere og trådløse forbindelser

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 21-11-06 08:48

Hvad gjorde du så Bulldog?

Men routerens DHCP har kun mulighed for at definere 192.168.0.x, dvs. i et andet range.
Vil det så være bedre, hvis jeg angiver D-links router med 192.168.1.99 med subnet 255.255.255.0 og slår dhcp fra i d-link?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-11-06 09:11

Det er ikke nemt for dig at følge 2 indgangsvinkler.
Følg "Bulldog" som har fod på det med routere i serie.

Ellers kan du benytte min anvisning som virker.
hopper fra her.
[ ]

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 21-11-06 10:10

Okay, har jo prøvet det samme som dig, men der spiller AP ikke, så går efter Bulldogs vedledning.
Tak for hjælpen alligevel.

Kommentar
Fra : Bulldog

Dato : 21-11-06 15:15

jeg ville tro at du skal sætte d-link til at få en IP fra 5880, altså dynamisk og ligeledes dekativere DHCP i dit AP, så tror jeg at det køre, for så vil 5880 uddele IP til de enheder der kommer på via dit AP.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 22-11-06 08:46

Alt andet lige, tror jeg konklusionen er, at denne løsning med to routerere, der skal kommunikere som routerere ikke er en optimal ide. Jeg kan ikke slå routerfunktionen fra i D-link, så den kan ikke fungere som switch.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 22-11-06 19:25

Hvad er egentlig din ide med at sammensætte to routere????

Jeg har selv leget lidt med tanken, og havde lidt problemer med det.
Nu har jeg valgt følgende:
Router med AP->-16 ports switch+4 ports switch (i hver sin lan port) hertil er så tilsluttet en 3 ports printerserver, en netværksdisk, en NSLU2 USB disk server, en IP-telefon, samt 4 PC'er
Til AP er der tilsluttet en WLAN IP-telefon, WLAN webcam, WLAN netradio, Repeater og to bærebare.
Det hele styres problemløst af routeren.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 23-11-06 08:29

Ideen er, at det skal i to bygninger, hvor TDC routeren ikke skal fjernes. Jeg hældte selv til, at man kunne køre med D-link som ene router, men det var ikke muligt.
Derfor må konklusionen være, at det ikke er en god ide, at køre med to routerere sammen og at man burde udskifte D-link med et AP med indbygget switch i bedste fald!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 09-12-06 01:13

Problemet med to routere efter hinanden, ligger ofte i GATWAY adresserne og i SUPNETMASK.
Men en svitch i det andet hus, vil kun kræve et kabel ført frem. Hvis routeren har indbygget AP kan man også vælge en repeater i det andet hus, som så øger den trådløse dækning.
En kombination af begge dele giver en øget sikkerhed for en forbindelse.
Linksys WRE54G repeateren kan både arbejde selvstændigt (kun 220 volt) og kables til switchen, hvis dette ønskes.

Kommentar
Fra : bjur

Dato : 13-12-06 12:56

Ja, ved det godt.
Jeg tror jeg vælger at satse på Linksys WAP54G. Burde det ikke kunne klare det uden problemer, ligemeget om det er TDC net eller CC?

Der er vel ikke noget PPPoE eller PPPoA.