/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
farve hvid t-shirt sort?
Fra : jobestar
Vist : 3251 gange
100 point
Dato : 17-11-06 02:10

Hejsa

Jeg har nogle af de her typiske hvide JBS undertrøjer liggende.

Kan man farve dem helt sorte så det ser "rigtigt" ud.

I ved, så det ikke ser alt for hjemmelavet ud.

Og hvis ja, køber man bare den slags i supermarkeder?

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-11-06 05:19

Hvis det er rent bomuld, skulle det ikke være så svært at farve sort. køb farve - dylon hedder vist det gode gamle anerkendte mærke- og brug en gryde stor nok til at kunne bevæge tøjet og farve jævnt.

Sort er nok den mest taknemmelige farve.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-11-06 07:39

Uanset om den er ny eller brugt, er det en god ide at starte med at kogevaske den da kropsfedt og præparering kan give farveproblemer.

sørg for at veje den tør, så du kan være sikker på, at du har farvestof nok.

Brug en reaktiv farve. Der skal bruges salt ved reaktivfarvning. Farven er lidt dyrere, men også mere ægte.

følg farveanvisningen nøje.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-11-06 07:41

Dylon er en direktfarve, og har ikke særligt gode vaskeægtheder, og kan nemmere smitte af.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-06 07:44

dylon til bomuld er ganske udemærket - og holder farven fint nok hvis farveanvisningen overholdes skal jeg lige hilse og sige fra den del af mig der er stået op

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 17-11-06 07:44

uanset hvordan du farver, så husk efter farvning og evt hærdning, at vaske overskydende farve ud.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-11-06 07:50

http://209.85.135.104/search?q=cache:la-pzMWzn_EJ:www.borup-kemi.dk/log/brochurer/Dylonfarveguide.pdf+dylon+farve+bomuld&hl=da&gl=dk&ct=clnk&cd=2

eller nr 2 link her som er en farveguide der kan læses i pdf
http://www.google.dk/search?hl=da&q=dylon+farve+bomuld&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=cr%3DcountryDK

ikke at forglemme at en affarver kan være aktuel
http://www.borup-kemi.dk/dsn/dylon/dylon.asp

og hermed godmorgen og god fornøjelse

ps jeg farver i vaskemaskine og resultaterne har altid været gode

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-06 08:29

dylon til vaskemaskine er fremragende. for at få den rigtige knaldsorte farve, skal du blande det sorte pulver med en blå eller rød.
kendt fra batikkens verden.
jeg vil tro en ½ kapsel til en hel sort.

når du fremover vil vaske alt det sorte, så vask uden vaskepulver. brug salt i stedet. så holder farven sig længere.

der er samfund i kystområder, hvor sæbe ikke bruges. de klarer sig fint med saltvand og knofedt.

held og lykke med farveriet.

Kommentar
Fra : cjaab

Dato : 17-11-06 08:37

G'morn!
Nu ikke for at være irriterende eller noget, men jeg må sige, at jeg ikke er så super begejstret for hjemme farve... Synes ikke farven holder ret længe. Farvede nogle håndklæder sorte, og efter et stykke tid, har de nu et underligt grønt skær... Det kan selvfølgelig også bare være fordi jeg har været en klovn til det, men har været efter det hele 2 gange, og er ikke for glad for resultatet...

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-06 12:18

det bedste - allerbedste - og mest besværlige - er og bliver batikfarvning.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-06 12:25

http://www.nethobby.dk/Stoffarver.html

har selv prøvet es-farver med godt resultat.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-06 12:27
Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-06 12:27
Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 17-11-06 16:25

Hej allesammen og go'eftermiddag

mange tak for alle de gode råd! Jeg vil lige kigge lidt nærmere på links osv.

vender snart tilbage!

MVh OScar

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-11-06 17:06

Ja, jeg vil så påstå, at det ikke kan lade sig gøre at hjemmefarve hvide T-shirt så de bliver rigtigt sorte....sort er den farve der er sværest at få noget til at tage imod.

Når stoffet er vådt, ser det godt nok ud til at være sort, men alt efter hvilken slags farve du bruger, vil det enten få et gråligt eller violet skær når det tørrer.

Lidt ligesom en sort T-shirt der har været vasket 200 gange.

mvh dova

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-11-06 17:48

lad det komme an på en prøve. som tidligere nævnt, bland sort og blå sammen.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 09-12-06 15:24

Se nu at få farvet de undertrøjer og fortæl os hvordan det er gået!!!

Selvfølgelig skal man bruge et relevant vaskemiddel, når man vasker tøjet efter almindeligt brug. Det kunne være et hvilket som helst vakemiddel uden blegemiddel (mange bleger ved hjælp af ilt!!!) eller optisk hvidt. Jeg bruger selv Flydende biotex til sort tøj - det er den med sort låg - og det er til alle temmelig mørke farver.

Dylon-farver kan man farve med i vaskemaskine, i metal-køkkenvask, i plastikbalje, i gryde og endda i mikroovn. Og man bruger salt som farvebinder. Farven skal selvfølgelig vaskes ud efter indfarvningen (af hensyn til din hud og vaskemaskine). Følg brugsanvisningen.

Alt sort tøj falmer ved vask og slitage, hvis man behandler det forkert.

Kommentar
Fra : rikkewj

Dato : 28-01-07 14:36

Hej
Jeg kan se du har fået en masse gode svar og at jeg måske er lidt sent ude med gode råd. Men hvis du ikke skulle have nået at farve dine bomuldsundertrøjer endnu, er der bare en ting du skal være klar over. det er nemlig at tøj som regel er syet med polyester tråd og polyester kan ikke modtage farve. Derfor vil du ende med en sort undertrøje med hvide stikninger! Bare så du er klar over det.
mvh Rikkewj