/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Begrænset brugerrettigheder
Fra : boro23
Vist : 521 gange
200 point
Dato : 16-11-06 16:34

Min mor har købt en pc, så alle hendes børnebørn har mulighed for at gå på nettet og spille m.m. når de er på besøg. Hun vil gerne have at hvert barnebarn har sit eget login, men med begrænset brugerrettigheder, så de ikke kan installere spil m.m. efter godt befindende.

Jeg selv har et login som computeradministrator, og har installeret diverse spil som børnebørnene må benytte. Jeg har kopieret de mapper med spil i menuen start og lagt over i all users mappen under menuen start, så burde børnebørnene kunne spille, men det kan de ikke. Når jeg prøver at spille fra deres login, siger computeren at jeg skal logge ind som administrator.

Kan nogen hjælpe mig? hvad har jeg gjort forkert?

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 16-11-06 18:37

http://www.microsoft.com/danmark/athome/security/online/logoff_admin_account.mspx
Citat herfra:
"Spørgsmål: Er der en måde, hvorpå jeg kan oprette en konto, der netop har tilstrækkelige administratorrettigheder til, at jeg kan spille spil, men samtidig minimerer risikoen?

Svar: Til en vis grad, men det er temmelig kompliceret og kræver installation af programmer, som ikke er certificeret af Microsoft. Vi anbefaler i stedet, at du kun spiller spil, der kommer fra pålidelige kilder, hvis de kræver, at du logger på som administrator. Desuden bør du kun bruge administratorkontoen til spil – ikke til at surfe på internettet."

Citat fra mig:
Rigtig mange spil vil spørge ved installationen, om installationen skal gælde for alle, eller kun for dig som administrator. Her skal du jo svare alle.!

Ellers hvis spillet ikke spørger om dette, kan du jo vælge at gøre spilmappen delt:

Ved hjælp af Windows Stifinder:

Åbn Windows Stifinder, og find den delte mappe eller det delte drev, du vil administrere.
Højreklik på den delte mappe eller det delte drev, og klik derefter på Deling og sikkerhed.
Foretag de ønskede ændringer, og klik derefter på OK.

(Hvis du vil åbne Windows Stifinder skal du klikke på Start, pege på Alle programmer, pege på Tilbehør og derefter klikke på Windows Stifinder. )

Jeg ville nok have oprettet en mappe i min "delte dokumenter" som hed spil. Når jeg så installerede spillene, ville jeg oprette en undermappe for hvert spil, i mappen spil, og heri ville jeg installere (Et spil i hver undermappe)
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 16-11-06 20:26

Jeg vil umiddelbart mene at fejlen er opstået, fordi når spillene bliver installeret laves der jo links alle mulige steder i windows, bl.a. i registreringsdatabasen. Dette gør at du ikke bare kan flytte mapperne med de installerede filer.
Du skal som Palle siger, vælge at installere spillene så de gælder for alle. Det burde de fleste nyere spil selv komme op at spørge om.
Om du kan oprette en delt mappe og installere spillene deri så det virker, ved jeg faktisk ikke, men det er da et forsøg værd.
Under alle omstændigheder tror jeg du skal afinstallere alle spillene og installere dem på ny.

Mvh
MacMadsen

Godkendelse af svar
Fra : boro23

Dato : 20-11-06 17:52

Tak for svaret pallebhansen.