/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Hjæælp til Excel ark
Fra : airbus330
Vist : 1156 gange
400 point
Dato : 16-11-06 10:32

Hej

Er netop igang med at lave et regneark, hvor jeg blandt andet har brug for at den returnerer et givent tal hvis jeg taster et bestemt årstal ind. Det har jeg sådan set også fundet ud af..... men har også fundet ud af at der er en begrænsning på 8 "HVISSER" i en celle Hvordan kommer jeg ud over den begrænsning da jeg har brug for mindst 19 muligheder ??

Indtil videre ser den sådan her ud:

=HVIS(D4<=1975;"182,4";HVIS(D4=1976;158,6;HVIS(D4=1977;140;HVIS(D4=1978;120,2;HVIS(D4=1979;108;HVIS(D4=1980;93,5;HVIS(D4=1981;79,9;HVIS(D4=1982;62,6;K21))))))))

Håber der er en der kan hjælpe, da jeg ikke er den store Excel haj.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-11-06 11:07

Jeg vil foreslå, du bruger funktionen LOPSLAG (lodret opslag). Dertil skal du skrive årstallene i en kolonne og værdierne i kolonnen ved siden af.

Eksempel:

=HVIS(S10<MIN(N9:N40);LOPSLAG(MIN(N9:N40);N9:O40;2;FALSK);LOPSLAG(S10;N9:O40;2;FALSK))

Her er årstallene i området N9:N40 og værdierne i området O9:O40. Du skal skrive i S10 (svarer til D4 i dit spørgsmål), hvilket årstal, du skal bruge en værdi fra.

Jeg har lagt eksemplet ud på min hjemmeside http://www.plan.aau.dk/~06vt0902/kandu.xls
Regnearket indeholder svar på flere Kandu-spørgsmål.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 16-11-06 11:31

Lidt forklaring og uddybning af ovenstående formel...

Egentlig kunne du nøjes med det sidste led:

=LOPSLAG(S10;N9:O40;2;FALSK)

Men hvis du ikke skal have en fejlmeddelelse, når du indtaster et årstal, som er mindre end 1975, er du nødt til at have hele formlen med.

Når der står FALSK i LOPSLAG-funktionen, kan årstallene stå i vilkårlig rækkefølge - dette virker dog kun, når der blot er én forekomst af hvert årstal.
Havde der stået SAND (eller hvis man har undladt at skrive noget) i LOPSLAG-funktionen, skulle årstallene stå i ordnet (kronologisk) rækkefølge - ellers virker funktionen ikke korrekt.

Simon

Kommentar
Fra : airbus330

Dato : 16-11-06 16:45

SUPER, tusind tak, du er en sand Excel guru!!! Har smidt lidt ekstra point oveni som tak for den uddybende forkaring.
Sidder dog og kæmper med den sidste detalje, for hvis der tastes 1993 eller alt der er større eksempelvis 2050, vil jeg gerne have den til at returnere et "0" uden at jeg skal lave en kæmpe lang liste Dette burde være ret simpel med et HVIS (D4 >=1993;"0") eller lignende - men jeg kan sgu ikke få det flettet ind i dit mesterstykke.

Mvh
Falkner

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 400 point
Dato : 16-11-06 16:55

Du skal bare tilføje =HVIS(S10>MAKS(N9:N40);0;HVIS(S10<MIN(N9:N40);LOPSLAG(MIN(N9:N40);N9:O40;2;FALSK);LOPSLAG(S10;N9:O40;2))) (husk den afsluttende parentes).

Jeg har opdateret filen på min hjemmeside.

Tak for de ekstra point

Venlig hilsen
Simon

Godkendelse af svar
Fra : airbus330

Dato : 16-11-06 17:05

Fantastisk hjælp, takker og bukker