/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rust og Alfa 33
Fra : Rustica.dk
Vist : 657 gange
300 point
Dato : 16-11-06 10:17

Jeg har en Alfa fra 94 i kikkerteren, er der noget specielt jeg skal holde øje med denne model.

Den er synet for 2 måneder siden.

Håber der er nogel kandu-er der kan hjælpe mig lidt.

V.H Rustica

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-06 10:44

En 12 år Alfa skal du dæleme kigge godt efter i sømmene. Netop Alfa og Fiat har aldrig været imponerende gode til at rustbeskytte og bilen skal derfor ubetinget være undervognsbehandlet, ellers ville jeg ikke interessere mig for den. Ellers lider Alfa'en af elfejl og bremserne slides rimeligt hvis bilen køres kvikt. Fordelene er den italienske charme og en bil med sjæl. Af en eller anden årsag er "italienske hestekræfter" bare langt sjovere end f. eks. "ford-heste".

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-06 10:45
Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-11-06 11:35

jo men er det ikke generelt med alle lidt ældre biler at der skal holdes øje med rust

Kommentar
Fra : frueyde

Dato : 16-11-06 11:54

vær opmærksom på at den er dyr i forsikring, vi har haft 2 alfa´er og nogen selskaber ville ikke tage den da den betagnes som en hurtig bil, de kan have problemer med gear og motor, vi brændte motor af på begge og fik den gang af vide at det var et generalt problem

hilsen frueyde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-11-06 12:03

Citat
jo men er det ikke generelt med alle lidt ældre biler at der skal holdes øje med rust

Jo, men nogen meget mere end andre,

Jeg ville ikke have en Alfa.....min nabo købte for 10-12 år siden en splinterny. Inden den var 2 år gammel, blev hele bilen lakeret om, fordi den rustede de mest mærkelige steder., og den holdt mere på værksted end hjemme hos dem selv. Motoren stod også af i den. Efter få år opgav de bilen, var heldige at komme af med den (dog med stort tab) i bytte med en anden bil.

Hvis man skal have Alfa, skal man være ekstremfanatiker og ha' penge nok

mvh dova

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-11-06 12:33

Det er nemlig fordi jeg er blevet tilbudt den i bytte på min mc, som har en værdi af ca. 18-20.000.

Så det vil være en nem måde at få en bil, uden at skulle have penge op af lommen.

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-11-06 14:01

Her er lidt mere info på den bil jeg har kikket på

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=1059761&page=1

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-11-06 18:22

hvis du tør købe en 12 år gammel alfa, er du godt nok modig. har selv haft en der ikke kunne klare syn da den var 8 år gammel, og det kunne ikke betale sig at lave den.
du skal få den op på en lift og prikke godt i bunden af den. specielt pladesamlingerne er meget dårligt rustbeskyttede. bank på paneler og vanger også. de er heller ikke kendt for at kunne holde

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-06 18:57

Njaeeee.........

Rustika, det kommer svært an på mange ting. Alfaerne er ikke just berømte for at være solide og langtidsholbare. Men medgivet, det er en fed bil. De tre stykker jeg kender, der har sådan nogle, er temmelig begejstrede. Men som du kan se er der også masser af negativt. Har selv haft en Fiat Croma, og det krævede da også en del skrueri, men når det eller kører, er der intet som italienske biler.

I den der klasse, ville jeg nu nok lede efter en tysker, f. eks. Golf. Eller måske en Peugeot 205. De er nemme at skrue i, og der findes bunker af stumper uorginalt, så man ikke bliver ruineret, når noget går galt. Og med en bil i den prisklasse skal man ikke forvente den vilde levetid.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 16-11-06 20:57

Nej, nu har jeg kigget dit link, og den har kørt 280000km, det er godt nok meget til en 1,4.

Umiddelbart ser den da pæn ud på billederne, men det er også alt det du ikke kan se der er det værste.

Og med så mange kilometer til sådan en lille bil, kan du også regne med, at alt hvad der hedder mekaniske dele i undervogn, ophæng, styretøj m.m. er endda meget godt brugt.

mvh dova

Kommentar
Fra : Rustica.dk

Dato : 16-11-06 21:58

ja det er temmelig meget

jeg må prøve at få at vide lidt mere om hvad der er skiftet på bilen, og noget om undervognsbehandling... :)

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 16-11-06 22:03

Med mindre du er glødende "Alfanatiker" ville jeg spekulere i noget andet (siger een der selv kunne finde på at købe en gammel afrakket Croma ie Turbo, bare for at prøve at eje en)!

Undtagelsesvis bøjer jeg mig i støvet, og giver Dova ret i at sådan en, som den du kigger på simpelthen er for "farlig".

Ellers send en privat besked til Gambrinus, han har selv sådan en gammel børge der.

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 29-01-07 10:50

Tak for svaret dova.