/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
"knækkede" led - nu ondt i dem
Fra : jobestar
Vist : 4196 gange
50 point
Dato : 15-11-06 22:40

Hejsa!

Jeg har i ca. 3 år haft problemer med lænden. Jeg mener at det er fordi jeg har "knækket" meget i ledet helt nede i bunden, ligesom man kan knække fingre osv. Jeg sad ned, tog fat i benene og overdrejede overkroppen højre/venstre, mens benene blev holdt ligeud. Så fik jeg så et knæk dernede i bunden af rygsøjlen.

Ledet føles nu for løst. Jeg får ondt hvis jeg står op længe, hvis jeg flytter rundt på ting (holder ryggen rank!), løber længe, sidder længe, sover osv. generelt hvis jeg laver noget længere tid af gangen. Når jeg så for ondt, så kan det lindre hvis jeg laver mave/rygbøjninger, eller laver noget andet idræt. Men det er kun midlertidigt. Smerten kommer igen.

Er der nogen herinde der har fået problemer med led efter at have ”knækket” dem?

Alle læger jeg har snakket med fejer det af banen og siger det må være noget andet og at ”knække” er harmløst.

Men sjovt nok har jeg også problemer med min ankel og tommelfinger som jeg også har ”knækket” meget.

Ps. Ved godt det ikke er smart og er selvfølgelig stoppet! Så please, lad være og kom med bagkloge bemærkninger om at ”det kunne du da også bare lade vær med osv”.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-11-06 22:58

Citat
Hvordan opstår knækkelyden?
Når ledfladerne trækkes fra hinanden og mellemrummet øges fra 1-4 mm, opstår der et undertryk i leddet på omkring 2 1/2 atm. Undertrykket skaber så et hulrum i ledvæsken, som normalt befinder sig i leddet. En efterfølgende fordampning og udtrækning af vævsluft fra ledvæsken fylder hulrummet op som en luftbobbel. Ledvæsken fylder i ét nu hulrummet op under et hørligt knæk, samtidig med at luftboblen omdannes til mange små bobler. Lyden fremkommer ved at luftboblen nærmest eksploderer.

http://www.helse.dk/artikler/detail.asp?id=173

Ja, lægerne affejer det som harmløst, men alligevel er der masser af mennesker der kan nikke genkendende til ledproblemer som opstår efter at have knækket meget med ledene.

Og egentlig lyder det meget sandsynligt, da det er en unaturlig belastning af ledfladerne.

Men når du døjer så meget med de gener, synes jeg da du skal forlange en henvisning fra lægen, så du kan få det ordentligt undersøgt, muligheden foreligger jo for at der er andet i vejen, måske begyndende diskosprolabs el.lign,

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 60 point
Dato : 15-11-06 22:59

Tjaaa... Jeg ved ikke 100% om der er sammenhæng, men da jeg var teenager knækkede jeg tommelfingere ganske ofte. Jeg er en smule hypermobil i leddende og udnyttede det til yderste grænse - mest fordi det var lidt cool. (troede jeg)

Nu har jeg desværre smerter i tommelfingerleddende. Jeg brugte/bruger meget massage i forbindelse med mit arbejde, og her bliver jeg mindet om de glade dage som teenager. Min egen formodning er, at det er begyndende slidgigt i begge led... Irriterende..

Jeg er ikke i tvivl om, at alt det knækkeri - også i lænderyggen - medfører løse ledbånd, som derfor ikke kan holde knoglerne helt på plads. Jeg mener, at hyppige og talrige besøg hos en kiropraktor gør nøjagtig det samme ved kroppen.
Løse ledbånd kan ikke ses på et røntgenbillede og kan heller ikke ses ved almindelig undersøgelse. Derfor er det lidt let for lægerne at konkludere, at der ikke er noget i vejen.

Mit råd til dig er, at styrke rygmuskulaturen så meget som overhovedet muligt. De skal erstatte de løse ledbånd, og det kan de faktisk med stor succes. Det kræver noget hårdt arbejde, og en tur til fysioterapeut med henblik på anvisninger om gode øvelser vil ikke være et dårligt valg.

Vaxen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-06 23:06

Lyt til vaxen....

Og samtidig kan du overveje om du vil prøve Glukosamin.Jeg bruger med god effekt Glukosamin http://www.jerk.dk/glucosamin.htm hvis du har lyst til at afprøve det, kan du ikke regne med en ændring af smerterne før tidligt efter tre uger

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 15-11-06 23:10

Hej Dova

Jeg har nemlig været til lægen flere gange med det og kan lidt mærke at han vist ikke tager det seriøst.

Har lige fået revet mit ledbånd i knæet løst og det var her jeg stødte på undersøgelsen "mr-scanning".

Det er åbentbart en ret dyr undersøgelse og tror det er derfor min læge ikke har nævnt det.

Tror jeg vil prøve at presse på for sådan en til både lænd og knæ.

Mvh Oscar

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 15-11-06 23:25

Vaxen>> Ja jeg tror desværre der er sammenhæng. Jeg forbander også mig selv for ikke at have lyttet til mine forældre/venner når de sagde at jeg skulle stoppe.

Har nemlig også tænkt på det samme med kiroprakterne. Har set optagelser hvor de knækker ryggen på CSC cykelryttere og for næsten lyst til at skrive til rytterne og sige at de skal holde sig fra det.

Tror jeg vil prøve det med at træne ryggen seriøst. Nu skal knæet lige tilbage i go form og så må jeg igang.

Vil som sagt presse på for en MR-scanning. Jeg kan jo skrive til dig Vaxen hvis jeg for den og det viser sig at der er kommet noget skade efter alt det knækkeri.

Nordsted1>> ja okay, jeg prøvede dem vist engang en uges tid, men kan forstå på dig at det ikke var længe nok. Jeg vil prøve dem igen så.

Tak for det allesammen

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 16-11-06 00:10

Tak for svaret vaxen!

Lyder fornuftigt det du skriver. Kunne godt forstille mig noget med at der er nogle ledbånd der er blevet løse

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 16-11-06 00:51

KIROPRAKTOREN ER NOK DEN ENESTE DER KAN HJÆLPE DIG AF MED DET...
HOLD DIG LANGT VÆK FRA BLOKADER OG DEN SLAGS MØG...
FØRSTE GANG JEG KNÆKKEDE RYGGEN FOR 18 ÅR SIDEN LOD JEG DET STÅ TIL OG DET BETØD AT NÆSTE ANG BLEV DET VÆRRE OG SÅ VAR KIROPRAKTOREN ABSOLUT NØDVENDIG MEN ABSOLUT OGSÅ DET BEDSTE...
MIT ARB. GJORDE AT DET SKETE ET OFTE AT DEN KNÆKKEDE OG SÅ VAR DET AFSTED HVER GANG, MED FANTASTISK RESULTAT..HUN VAR DEN ENESTE DER FIK SKIK PÅ DEN...
EFTER JEG STOPPEDE JOBET I DAGINST. FOR 9 ÅR SIDEN, HA RDEN KUN KNÆKKET ËN GANG OG DER VAR DET LIGELEDES IND OG BESØGE HENDE..
DET ER EN SKÆVHED SOM DER SKAL RETTES OP PÅ OG DER SKAL TAGES BILLEDER FOR AT VIDE PRÆCIST HVOR OG HVORDAN DEN ER...
GLUKOSAMIN ER IKKE EFFEKTIVT I ALLE TILFÆLDE.
JEG HAR LIGE SPIST DEM I ET HALVT ÅR PGA SLIDGIGTEN EFTER ANBEFALING FRA MIN ORTOPÆDKIRURG....MEN UDEN DEN MINDSTE EFEKT DESVÆRRE...
MEN HOS NOGLE HJÆLPER DET DA..
FÅ DEM PÅ RECEPT, SÅ ER DE BILLIGERE...
HELD OG LYKKE
MISS J.

Kommentar
Fra : jobestar

Dato : 16-11-06 03:02

Hej MissJosephine

Jeg ved ikke om du har misforstået hvad jeg mente med at "knække" ryggen.

Det er noget jeg kan/gjorde bevidst. På samme måde som en kiroprakter gør det. Ligesom når folk knækker fingre med vilje.

Det du har oplevet lyder mere som noget der sker pludseligt og gør ondt og gør din ryk stiv, som om den sidder i lås?

Mvh Oscar