/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Manuskripter?
Fra : Mattaeus
Vist : 353 gange
60 point
Dato : 15-11-06 20:12

Hej, Jeg leder efter manukripter til film, fordi jeg er selv loebet toer for ideer! Saa ville jeg bare spoerge om der var nogen der kendtehjemmesider hvor man kan downloade manuskripter? Eller maaske hvor jeg kan finde manuskripter? Eller hvis i selv har nogen?

Tak,

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-06 20:46

Der er ophavsrettigheder på manuskripter, så derfor er jeg ret sikker på, du ikke kan finde dem

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-06 22:18

Du får lige lidt regler med på vejen

Ifølge ophavsretsloven varer ophavsretten til et værk (musik, litteratur, film, billeder m.v.) indtil 70 år efter ophavsmanden død og for værker, som to eller flere ophavsmænd har skabt (fællesværker), indtil 70 år efter længstlevendes dødsår.

Kun hvis et værk er offentliggjort anonymt, er det ikke ophavsmandens dødsår, der er afgørende for beregning af beskyttelsestiden, men enten tidspunktet for værkets offentliggørelse eller værkets skabelse.

For udøvende kunstnere, som fx musikere, skuespillere m.fl., samt pladeselskaber og radio og tv-virksomheder gælder ophavsretten indtil 50 år efter udgivelsen eller udsendelsen.

Efter dette tidspunkt kan man frit udnytte værket uden at skulle indhente tilladelse hos ophavsmanden eller de øvrige rettighedshavere eller betale for brugen.

Når beskyttelsestiden er udløbet, har den afdøde ophavsmand eller rettighedshaver ikke længere krav på at blive krediteret (navngivet) i overensstemmelse med god skik, medmindre at kulturelle interesser ville blive krænket.

Det kan fx. være tilfældet, hvis krænkelsen vedrører et værk eller en ophavsmand, som tilhører kulturarven. På samme måde må værker, der tilhører kulturarven, ikke ændres på en krænkende måde. Det vil være i strid med den såkaldte evigtvarende droit moral.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 16-11-06 00:59

Så tror jeg godt nok The Simpsons ville blive sagsøgt hver dag!

Hvad med den her http://www.imsdb.com/