/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Tillidsmand/fagforening
Fra : Bettina78
Vist : 2640 gange
200 point
Dato : 15-11-06 20:05

Hej Kanduér
Håber rigtig meget på noget hjælp,...

The case:

Min bror er folkeskolelærer, men har valgt ikke at være med i en fagforening(hertil ingen bemærkninger...tak)de er ca. 4 lærere på den skole hvor han er ansat der har gjort det samme valg, af forskellige årsager.

Tillidsmanden på skolen er virkelig stødt over dette, og føler det er hans kald at tvinge folk til at blive medlem, han kører direkte mobning imod disse lærere, og råber op på lærerværelset om at de ikke er medlem og at de andre skal nægte at samarbejde med disse lærere... (folkeskole mentalitet)
Desuden skal min bror lave nogle fuglehuse, med en kollega og en klasse...kollegaen har spurgt tillidsmanden (som også er sløjdlærer) og han vil gå i sløjdlokalet med min bror og save de brædder, dertil sagde han nej, det ville han ikke fordi han ikke er medlem af fagforeningen....

udover dette nægter han at formidle oplysninger videre til min bror, via deres interne mail system, han klikker hans adresse fra og sender til alle de andre lærere...

Nu kommer mine spørgsmål så:
Har en tillidsmand ikke tavshedspligt omkring hvem der er medlem?
Må han opføre sig sådan?
Hvem skal man gå til med dette?

(min bror vil gå til skoleinspektøren i morgen)

(Jeg er meget meget rystet over hvad der foregår i lærerværelset, i folkeskolen...tsk tsk, der hvor vores børn skal lære at behandle hinanden ordentlig, og skal have god opførsel, moral og etik...det er simpelthen ironisk)

mvh. Bettina78

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-06 20:26

Der er ingen foreningstvang i Danmark.
En tillidsmand er tillidsmand for alle der hører under den faggruppe som han er tillidsmand for.
Så kommer et ikke medlem i klemme er det tillidsmandens pligt at mægle for vedkommende.
Ved lønforhandlinger behøver tillidsmanden ikke at medvirke ved ikke medlemmets forhandling.

En tillidsmand's største pligt er at søge at skabe ro og effetivitet på arbejdspladsen.
(Det skabes ikke med ballade)

Den beskrevne opførsel er utilstedeligt for en tillidsmand.

Eyvind.
Tidligere tillidsmand for en lille Metal-klub.
(Jeg mener det skal være frivilligt, at melde sig i nogen forening.)

Ps. Uden fagforeninger havde vi håndværkere nok dårlige arbejdsforhold og lavere løn end nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-11-06 20:29

Da min mand var ansat ved Canon var der den samme ballade, tillidsmanden fortalte også hvem der var i fagforening og hvem ikke.

Dem der ikke var i fagforening blev nærmest tvunget ind, for at få fred, efterfølgende blev der kun ansat personale der var villig til at melde sig ind.

Din bror kan godt gå til inspektøren, men jeg vil tro han vil være neutral, han kan bede lærerene om en god omgangstone, men nok ikke ret meget mere, desværre

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 20:50

De der ikke er medlem af en fagforening bør nok huske på, at de kører friløb og lader andre om at skaffe goderne og betale til den organisation der støtter dem, hvilket godt kan skabe en dårlig stemning.
At der ikke længere er fagforeningspligt rent juridisk betyder jo ikke, at der ikke er det rent moralsk.
Sjovt nok er mange af de der ikke vil betale til en fagforening også modstandere af at skulle betale skat til noget der går til andre. Dobbeltmoral, egoisme, tjah!

Tillidsmanden er ikke sit hverv voksent hvis han håndterer situationen så barnagtigt.

Kommentar
Fra : Bettina78

Dato : 15-11-06 21:12

Citat
Sjovt nok er mange af de der ikke vil betale til en fagforening også modstandere af at skulle betale skat til noget der går til andre. Dobbeltmoral, egoisme, tjah!

Min bror har ikke noget problem med at betale skat, og er et meget socialt, varmt og omsorgsfuldt menneske, så den konstatering må altså stå for egen regning!!!!!

Der kan jo være mange grunde til at man fravælger fagforening........

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 21:22

Citat
Der kan jo være mange grunde til at man fravælger fagforening

Det kan der, men de to almindeligste er enten politiske principper_
eller lysten til at slippe billigt og nemt omkring en nødvendighed.
Hvis fagforeningerne ikke fandtes ville det lønniveau der findes i dag bare være en drøm for slet ikke a tale om arbejdsforholdene.
Et socialt, varmt og omsorgsfuldt menneske er vel også solidarisk med kollegaerne og så vidt jeg ved støtter Lærenes fagforening ikke socialistiske partier eller foretager sig andre politisk "stødende" ting altså hvis man da ikke betragter kampen for bedre løn og arbejdsforhold som et politisk problem.

Jeg har ikke sympati for de der nasser på kollegaerne og det uanset om tillidsmanden burde anvende en mere intelligent adfærd, hvis det ellers passer, det er jo ikke just førstehåndsoplysninger.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-11-06 21:24

Din bror nyder jo godt af de aftaler der laves for lærerene???!!! Og det er overenskomst stof. Det svarer lidt til at ride med på en fribillet ved ikke at være medlem af fagforeningen.

Jeg kan godt følge tillidsmanden.!!!!!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 21:29

For øvrigt er det eneste juridiske her, hvorvidt tillidsmanden har tavshedspligt omkring hvem der er medlemmer eller ej.
Jeg mener ikke, at han er forpligtiget på nogen måde over for ikke medlemmer (rent juridisk) og de oplysninger han afgiver er formentlig baseret på hvem han kan se, der er medlemmer af forbundet og deraf kan han så udlede hvem der ikke er. Hvilken lov der skulle forbyde ham at fortælle det kan jeg ikke finde.

Rent moralsk er der vist fejl på begge sider.

Kommentar
Fra : Bettina78

Dato : 15-11-06 22:02

Godt så...jeg starter lige forfra...
Som jeg skrev aller øverst, ingen bemærkninger til det tak...altså til at han har fravalgt fagforening....
Jeg stiller nogle helt simple spørgsmål, og det er dem jeg gerne vil have svar på..
Jeg er selv tilhænger at fagforening og er ovenud glad for min...
Men det er mere regelrammerne inden for dette jeg gerne vil have besvaret....
Hvis ikke man kender svaret, vil jeg gerne bede mig fri for de personlige holdninger om hvorvidt man skal være medlem eller ej...for det synes jeg også man skal...så der er alligevel ikke noget at diskuter....

Annuller spørgsmålet
Fra : Bettina78

Dato : 15-11-06 22:03

synes det er blevet mere mudderkast end det er seriøst, derfor lukker jeg dette spørgsmål igen!!!!!!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-06 22:14

Man må ikke videregive personlige oplysninger, og slet ikke oplysninger som kendes på grund af hvervet som tillidsmand.
På forspørgsel fra andre medlemmer i den faglige klub, om hvor mange der er medlem og hvem disse medlemmer er, må tillidsmanden gerne oplyse til et medlem - hvem der ellers er medlem.
Naturligvis...........................det er jo ikke en hemmelig klub.............men en forening.
Vedkommende som ikke er medlem, bliver så ikke nævnt.

Men der er meget jeg ikke kan lide ved vore fagforeninger, men det skal rettes indefra - og bliver det ikke snart gjort - falder fagbevægelsen, til stor ærgelse for de fremtidige ansatte til en lav løn.

Men nu ved jeg ikke om dette bare er et oplæg til diskussion, eller du vil vide hvordan din broder står.

Tvistligheder på en arbejdsplads, håndteres normalt af tillidsmanden, eller ens fagforening.
Men det kan jo ikke nytte med fagforeningen, da vedkommende ikke er medlem af en faglig klub.