/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af vindueskarme
Fra : MacMadsen
Vist : 3640 gange
300 point
Dato : 15-11-06 12:08

Der må være nogle lommekemikere herinde der kan hjælpe mig

Mine ellers normalt hvide vindueskarme er gået hen og blevet lidt sorte... rimelig meget faktisk. Jeg har prøvet at vaske dem med alm. rengøringsmiddel og grundrens men det hjælper ikke. Forsøgte mig med en mild blanding af salmiakspiritus 25% (2 spsk til 5 l vand) men det hjalp heller ikke.
Er der nogen der har nogle gode råd?

Til information kan jeg sige at jeg har ikke brændeovn eller bygas i huset. Jeg har selvfølgelig stearinlys, men synes ikke de burde kunne sode så meget.

Håber i kan komme med nogle gode forslag inden jeg selv begynder at lege den lille kemiker

Venlig hilsen
MacMadsen

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 15-11-06 12:15

Flydende skurepulver og en masse knofedt

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-11-06 12:15

Måske kan det være kondens/fugt. Jeg ville prøve med en klorin opløsning alt efter om det er træ eller plastic vinduer. Plastic tåler næsten ren klorin.
Udlufter du nok?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-11-06 12:16

Prøv med en gang tandpasta og en våd klud.

Eller ned i MATAS efter noget Wiener kalk, som du blander med Sprit.
Det skulle gerne kunne klare det.

Selvføgelig kun hvis karmen er af kunstig materiale.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-11-06 12:18

Er det en træ karm, findes der i Byggemarkeder et middel der fjerner det.
Grunden til det bliver sort er for megen fugt.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 15-11-06 12:20

Hovsa det glemte jeg at skrive...
Det drejer sig om vindueskarme af træ.
Hvad angår udluftningen... joo mener da jeg udlufter nok... ca 30 min hver dag (muligvis lidt mindre her i vintermånederne)

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-11-06 12:37

Hvor på karmene sidder det sorte? nede eller over det hele

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 15-11-06 12:42

Det sidder mest oppe over vinduet og på siderne.
Der er ikke rigtig noget i bunden af karmene.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-11-06 13:08

Selvom du lufter ud, kan vinduet være utæt ''træk'' og det kan altså også give disse misfarvninger.
Har det selv på et af mine vinduer, men det er sikkert fordi, det står en smule åbent ''et par mm'' hele året rundt.
Men har en fyrretræs dør, der har fået en masse slagregn, og der er det nederste af døren, næsten total sort.
Men der findes et middel mod det i Byggemarkeder, kan bare ikke huske navnet, men de ved hvad der er tale om.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 15-11-06 13:14

Skal lige sige at det forekommer som regel kun på ubehandlet træ, eller steder med megen fugt.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 15-11-06 13:22

brug oxalsyre. kan købes i byggemarked.
Skal smøres på og tørre. Men det står på flasken

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-11-06 13:31

Alt efter hvilke vinduer du har så tjek tætheden, måske skal de gamle gummilister smøres med silicone, det skal de jo hvert år, eller måske skiftes, du har i hvet tilfælde ikke helt tætte vinduer. Hvis du ryger er et jo ekstra galt, men ellers er det støv og små møjpartikler i luften der sætter sit når luften bliver suget ud igennem sprækken

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-11-06 13:32

Nu ved jeg ikke hvor vinduerne sider men husk at bruge emhætten under madlavning, det er igennem den osen skal ud ikke i sprækkerne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-11-06 14:19

Citat
brug oxalsyre
sq da kun hvis malingen også skal af

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 16-11-06 10:19

Tak for hjælpen alle sammen.
Jeg vil lige undersøge tingene og så give point når jeg ser om svaret på mine "problemer" er her. Tror mest på det med utætheden, så det vil jeg lige undersøge

Mange tak for hjælpen