/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Kan ikke boote på Sata??
Fra : alfa
Vist : 534 gange
150 point
Dato : 14-11-06 23:18

Hej. Jeg har problemer med min nye harddisk, en WD 250Gb SataII, (bundkort understøtter kun Sata1).
Men jeg har nu prøvet at sætte Sata harddisken i computeren, og taget ide stikket ud til den anden harddisk jeg havde siddende i computeren med winXp på, og så lavet en ren installation på den nye.

Jeg kan se at den finder harddisken under startop, og se størrelsen på den, men hvis jeg går ind i bios kan jeg ikke se den, da den kun viser mine ide-enheder, og sata controlleren er sat til i bios.

Jeg har SataRaid installeret, og det er den som fortæller mig at den har fundet harddisken.

Men for at vende tilbage til problemet, at når jeg så skal til at installere windows, går den fint ind og booter op på winxp cd'en, og jeg kommer dertil hvor den siger at jeg skal trykke Enter for at forsætte eller F3 for at afbryde. Jeg trykker Enter, og så siger den at den ikke kan finde harddisken.

Jeg har så prøvet at sætte den gamle ide harddisk med OS til igen, og brugt diskhåndtering til at oprette partitioner på den nye harddisk og efterfølgende formateret dem, og her har jeg ikke noget problem med at finde/bruge disken, det er åbentbart kun i Dos.

Men hvis jeg kan bruge harddisken i winXp uden problemer, hvorfor kan den så ikke finde den når jeg skal til at installere winXp på den????????

Jeg har sat boot-rækkefølgen til: 1: Cd-rom 2: Sata harddisk 3: Harddisk 0

Selvom harddisken er SataII og bundkortet kun understøtter Sata1, kører det stadig fint i windows, så det burde vel heller ikke have noget med sagen at gøre?? (jeg har dog muligheden for at gøre sådan at den kun kører Sata1).

Jeg har også prøvet at trykke F6 under installation, men den vil kun acceptere diskettedrev, og det har jeg desværre (eller heldigvis ;') ) ikke, så jeg kan ikke komme ind og installere Sata drivere, men de er godt nok installeret inde i Windows Xp, så er det nødvendigt at installere dem både i Dos og inde i WinXp??

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 15-11-06 00:02

Slå RAID fra i BIOS
mvh
Jens

Kommentar
Fra : smik

Dato : 15-11-06 09:45

Prøv lige at kigge her engang...

http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm

Mvh. smik

Kommentar
Fra : bog

Dato : 23-11-06 11:53

Alfa:Når det er en sata2 harddisk sakl den jumbes til at køree sata 1 (sata150)
Men din harddiak kommer ikke til overfører med 300mB/t det er kun i teorieen.

For at kunne indtalere windows xp på den nye satadisk skal du bruge en sata driver
den må så have fulgt med dit bundkort.
den ligges normalt ud på en diskette, jeg ved dog ikke om kan få windows tageimod andre medier som usb memorystick.

Den nemmes løsning er at slitstrame xpcden med sata driveren på.
det kan bla gøres med programmet Nliteos.
Her får du en trin trin guide til lægge satadriveren på cden

Har selv haft gjort det

Kommentar
Fra : dannyboysen

Dato : 26-12-06 10:35

Hej Alfa - Jeg er enig med JensT i at du skal slå Raid fra da du laver en installation på en enkelt disk.
Raid er til spejling eller stiripe over flere diske og det skal du ikke anvende i det her tilfælde.

Nu kan du starte forfra med at installere som du beskrev - og som nævnt kan det være nødvendigt at tilføje sata driveren manuelt.