/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
køb af hyæne...
Fra : moira
Vist : 3057 gange
100 point
Dato : 14-11-06 22:59

Er det muligt at købe en hyæne lovligt i Danmark eller bringe den til Danmark... hvad koster så'n én? og hvem skal man have tilladelse og underskrifter fra før man anskaffer sig den?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-06 23:08
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-06 23:09

Nederst i linket står Spørgsmål om import af dyr skal rettes til din lokale fødevareregion.

du kan også i linket finde din lokale afdeling

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-11-06 23:13

Dét kan jeg bestemt ikke tro at du får lov til - og vil i hvert fald slet ikke håbe det!

Med mindre du er ejer af en Zoologisk Have et eller andet sted....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-11-06 23:19

Du må få min svigermor

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-06 23:42

Nej, det vil ikke være lovligt, medmindre det er til en zoo, der er meget stramme regler for tilladelser til import af eksotiske dyr.

For øvrigt kan man heller ikke have sådan en, det er et rovdyr, der ikke kan tæmmes.

Tror sgu aldrig tidligere jeg har hørt om nogen komme på så fjollet en ide, som at ville anskaffe en hyæne...

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-11-06 23:42

Denne bekendtgørelse burde fortælle det du vil vide:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/B20020102105

Citat
Dyrearter omfattet af forbudet i bekendtgørelsens § 3 (dyrearter, som kan frembyde fare eller er særligt vanskelige at holde på en dyreværnsmæssigt forsvarlig måde)

Rovdyr:
Alle arter, undtagen domesticerede hunde og katte, manguster

Mon ikke hyæner er ulovlige for private

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-06 00:33

Jeg tror ikke på citatet fra bekendtgørelsen. Det må være revet ud af sin sammenhæng.

Det er jo meget almindeligt med akvariefisk, insekter krybdyr og padder i terair , af arter som er rovdyr.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-11-06 02:31

transor altså..der er da sindssyg stor forskel på at have akvariefisk, padder og den slags og så vandre op ad gågaden med en HYÆNE i snor??

Krybdyr i terrarie er (efter min mening) rigtig bvadr - men i forhold til en hyæne, vil jeg sq hellere møde en leguan

Men hva' sådan er vi jo alle så forskellige....

natnat

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-11-06 08:15

Hvis du er så hjælpeløs, at du ikke magter at verificere BjarneD's citat, som er angivet i hans indlæg, så skal du nok heller ikke overveje at anskaffe noget farligere end en vandrende pind.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 09:28

Transor
Citat
Jeg tror ikke på citatet fra bekendtgørelsen. Det må være revet ud af sin sammenhæng.
..og så har jeg endda gjort mig den ulejlighed, at lave linket med assessionsnummer så det virker og ikke bare forsvinder, som søgninger på retsinfo gør når serveren lukker.

Jeg tog essensen af det der spørges om ud fra bekendtgørelsen, som både er gældende og i fuld overensstemmelse med bekendtgørelsen om handel med dyr hvor samme oplistning finder sted. og det eneste der er revet ud er at disse rovdyr er en underkategori til Pattedyr, og da en hyæne hører til denne kategori må det vel være relevant.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-11-06 11:48

Hmmm...hvorfor tror jeg at dette spørgsmål er en joke?

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 15-11-06 11:59

Det var da nok til dato det mest sindsyge spørgsmål her på Kandu. Og stakkels hyæne hvis den skulle hjem til dig og bo i et hundebur eller hundegård eller lignede.

Du er da ik rigtig klog, og tror bestemt også det er forbudt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-11-06 12:01

Husk at vælge en der har været gift...............de er lidt mere afdæmpede.
Du må ikke gå med hende i snor på offentlige steder.

God joke ellers.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 15-11-06 13:07

Jamen nu ser jeg altså lyset - og dermed den dybe seriøsitet i dette spørgsmål!

Jeg kan se det for mig, jeg kan! (ved hjælp af lyset!) - Spørgeren går tur på Strøget i Hovedstaden....hyænen (som nu er døbt 'Grovæder' (på grund af ..ja.)) - nå men...Spørgeren møder en flok gale rødder som starter mødet med et 'Hva' er problemet makker' - man aner ballade forude og rædselen ses i øjnene....MEN - se hér kommer 'Grovæder' så lige på banen!!! For GÆT HVEM der pludselig vender sig mod rødderne og viser sit fine nypudsede (som alle kæledyrs) gebis?? Rødderne spæner selvfølgelig væk fra Grovæder og dermed er spørgeren så reddet fra en omgang ballade med rødderne....
Problemet bliver dog, ved nærmere eftertanke, at Grovæder velsagtens er blevet lidt småsulten efter mødet med disse, herligt duftende, skindjakker...og ja, sulten skal jo stilles...så måske spørgeren alligevel skal passe på.....hvad ved jeg....

.o0...(mon man egentlig ikke burde anskaffe to af slagsen? Jeg mener....den skulle sqda nødig gå hen og blive en ensom hyæne...og mon ikke det bliver svært at finde legekammerater...)

Må man anskaffe sig en lille nuttet løveunge? Drengeløve forstås? (LOVER at holde bisserne fine hvide!).

....er ude....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-11-06 13:21

Tja, jeg kan ikke læse spørgerens tanker, men ved at der er flere der har forsøgt at importere ret så farlige dyr og det er vel også derfor at der er lavet en lovbekendtgørelse på området.

På den dyrlægewebside jeg redigerer har vi netop den lovbekendtgørelse på fordi dyrlægerne har fået forespørgsler på området, men vist nok ikke lige om en hyæne.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 17-11-06 00:54

Du kan købe en af mine - jeg har 5 og er lidt træt af at have så mange. Hvad vil du give for sådan en? Du skal selv hente den.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-11-06 10:47

Lad os håbe "moira" ikke får held til at importere sådan et krapyl.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 01-01-07 03:56

Hvad så - skal du købe en hyæne eller ej? Ellers har jeg fået tilbudt at bytte dem for 2 kænguroer, en pingvin, 25 søheste og 2 røde køer. Jeg synes selv det lyder som en god byttehandel, men ville ikke slå til før jeg havde hørt om du ville købe mine hyæner da jeg jo havde lovet dig det. Vi kan evt også bytte hvis du har noget spændende at bytte med. Hvis du ligger inde med en ca. 60 m. høj skorsten er jeg meget interesseret i at bytte hvis du selv leverer og afhenter tingene.