/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows XP på AMD Athlon 2800+
Fra : gxu2002
Vist : 432 gange
100 point
Dato : 14-11-06 22:03

Jeg har et besyndeligt problem med installation af Windows XP på en AMD Athlon 2800+. Installation tog over 20 timer og Windows XP kører også meget langsomt med CPU tæt på 100% lige efter frisk installation med ny formatterede harddisk. Kan det være Windows XP slår over til PIO mode på harddisk? Er det onboard kontroller eller harddisk, jeg skal kigge efter?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-06 13:47

Det er vel ikke fordi du har placeret XP på for lille en partition?

XP kræver mindst 4 Gb. NTFS (el. 6Gb. FAT32) for at køre tilfredsstillende (..med SP2 og opdateringer) ...og helst ikke mindre end 512Mb. RAM.

Det er ikke altid nok at formatere harddisken. Altid en god idé at slette alle partitions og oprette den/dem igen før formateringen.

Installation og opdateringer (m. 1 Mbit forbindelse) bør ikke tage mere end højst 4 timer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : gxu2002

Dato : 15-11-06 15:20

Der er ca. 40 GB på hard disk og kun en partition formateret med NTFS. Computeren har 512 MB ram. Da jeg kørte Linux Knoppix fra CD-rom fungerer det fint med tilgang til harddisk. Jeg søgte på nettet siden jeg sende nødråbet på kanku.dk. Det er Windows, der af en eller anden grund sætte IDE drev til at køre med PIO, i stedet for DMA / Ultra DMA. Windows XP Installation starter fint og kører fornuftigt op til formattering af hard disk. Når installationen begyndte at kopiere filer fra CD-rom kan den finde på holde lange lange pause. Når den egentlig når til "Forbered Windows", er det også langt end de 30 minutter. Jeg kan observere, at musen reagerer fint og hurtigt. Det er enten Explorer eller Task Manager, der opsluger al CPU tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-11-06 17:18

Måske en løsning her?

http://winhlp.com/WxDMA.htm

...men det kan da kun være et problem som omhandler den laaaaaange installationstid eftersom jeg har forstået drejer det sig om CD-ROM/DVD drevet og ikke din harddisk?

...medmindre det drejer sig om for mange CRC fejl på din installations CD-ROM?
Citat
IDE ATA and ATAPI Disks Use PIO Mode After Multiple Time-Out or CRC Errors Occur

http://support.microsoft.com/kb/817472/

..eller tilsvarende fejl på din HD'er !!!

Prøv lige at højreklikke på dit drev i stifinder. Vælg 'Egenskaber' og fanen 'Funktioner' ..under det 1. punkt: 'Status for fejlsøgning' klik [Undersøg nu...]

</MOLOKYLE>