/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Kartoffelsuppe
Fra : KathrineE
Vist : 1562 gange
75 point
Dato : 14-11-06 00:56

Her til aften har min mand og jeg fået kartoffel-porresuppe. Jeg havde taget kartofler og det hvide fra en enkelt porre og kogt og derefter blended og smagt til med salt og peber. vi fik den med små cheddar terninger, purløg, kørvel og lidt kalkunbacon. Den smagte i princippet meget godt - men jeg synes sgu den blev lidt klistret sådan lidt tapetklisteragtig
Er der nogen der har et svar på hvorfor og evt har en lækker opskrift på en anden kartoffelsuppe (ja eller andre gode og nærende vintersupper - jeg eeeeeelsker suppe)

Glæder mig til at høre fra Jer

KathrineE

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 14-11-06 01:32

hej kathrine. tag 2 løg, 1 kvist timian 2 porrer, snit det fint, og småsteg det i lidt olie eller smør, det må ikke brune. herefter kommes 500g rå skrællede kartofler skåret i skiver, og 2l suppe eller vand og lidt kalveben, efter 1times kogning er suppen færdig ( pas på den ikke svider) inden severing legeres med lidt fløde, og drysses med finthakket persille og eller fennikel. smag til. normalt skal der severes ristede brødterninger til, men det bryder jeg mig ikke om. men den smager skønt. de kartofler du har brugt har nok været for melede. bon appetit. vh lianes

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-11-06 08:24

pas på med blenderen.

blend kun i ganske kort tid, tænd-sluk metoden.

den bliver nærmest uspiselig ved "overblending"

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 14-11-06 08:40

eller hvad med en god gang lollansk sulevælling.
letsaltet flæsk sættes over at koge med en stor suppevisk, når flæsket er mørt, tages det op, er der meget fedt på suppen skummes af, men lidt må der være, der tages 60g byggryn til hver l suppe, det sættes nu over at koge med lidt tørrede æbler ell svesker, samt selleri og gulerødder skåret i passende stykker. når det hele er godt kogt kommes et par hakkede porrer på, og det hele skal nu koges ti min mere. severes med det kogte flæsk. husk at smage til.vh lianes.
ps du rynker nok på næsen af byggryn, men det er altså ret godt.

Kommentar
Fra : alicia13

Dato : 14-11-06 09:31

Hej Kathrine - hvis du logger ind på Eniro.dk - opskrifter, vil du finde opskrifter på såvel kartoffelsuppe som alle mulige andre retter.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 14-11-06 09:35

Hej Lianes. Blender du din kartoffelsuppe før du legerer den med fløde?
Nej nej - jeg kan skam rigtig godt lige byggryn, men jeg spiser meget sjældent svinekød og tror faktisk aldrig at jeg har fået flæsk. Jeg er lidt mere til grønt og kylling Det er egentlig ikke fordi jeg ikke kan lide det, det er nok mere en vanesag...

...og jeg skal prøve at huske at holde lidt igen med blenderen næste gang!

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 14-11-06 09:42

KathrineE.

Har lige åbnet pc'en på arbejde og set dit spørgsmål.

Har en masse kommentarer, men må lige gøre et hastearbejde færdigt.

Frieda

Accepteret svar
Fra : lianes

Modtaget 75 point
Dato : 14-11-06 09:57

hejsa igen nej jeg blender ikke, de skulle gerne koge helt ud. vh lianes

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 14-11-06 13:11

hej!
hvorfor blender du? Prøv at koge kart. og urter ud og pres dem gennem en sigte, så får de ikke den babymos-agtige konsistens.
prøv ige! Forresten er det lækkert med røget kød i denne suppe. Jeg elllsker også supper i alle afskygn.
Hilsen la

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 14-11-06 13:47

Hmmm det kan da godt være at jeg bare helt skal skippe blenderen. Bliver porrerne så ikke trelvede? og ja - røget kød!! Det lyder lækkert. Måske noget røget mørbrad eller dyrekølle.... mmmm

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 14-11-06 14:07

ja eller et lækkert stk oksebryst, uhm jeg er også total vild med supper.vh lianes

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 20-11-06 15:19

Her er en fransk porre-kartoffel-suppe:

Ingredienser
3 porrer
2 løg
2 spsk. smør elller margarine
4 kartofler i skiver
1 1/4 l. bouillon el. vand
2 dl. fløde
salt/peber
1 bdt. fintklippet purløg

Fremgangsmåde :

1. Pil løgene og hak dem. Brug kun det hvide af porrerne. Skær dem i skiver. Svits porrer og løg i fedtstof, men lad dem ikke tage farve. Tilsæt kartofler og suppe, og lad det koge, til kartoflerne er møre 15-20 min.
2. Pres det gennem en si. Tilsæt fløden og lad det koge op. Smag den til med salt/peber og drys purløg over.

Godkendelse af svar
Fra : KathrineE

Dato : 30-01-07 15:40

Tak for svaret lianes.