/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Mediaplex ??????
Fra : refi
Vist : 695 gange
100 point
Dato : 13-11-06 23:05

Hvad er det for en djævel kandu sender ud.......

En eller anden cookie ???????

adfarm.mediaplex.com/ad/fm/ og så et langt nummer

Skal vi nu også til at passe på her

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 110 point
Dato : 13-11-06 23:12

Tracking cookie http://www.spywareremove.com/removeMediaplex.html

Så vidt jeg husker kommer Kandu vist også med andre af slagsen. Hvis du blokerer trediepartscookie i browseren, og henter Spywareblaster http://www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html burde du slippe for dem.

Ikke særligt godt at Kandu lægger sådan noget ind, men de cookies er desværre almindelige i fora

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 13-11-06 23:18

Citat
Mediaplex is a tracking cookie that monitors your Internet activity and gathers your personal information as you surf the web. This information may be retrieved by the parent company, without your consent.

Hvis Kandu ikke udtrykkeligt gør opmærksom på at de lægger de cookies, og indsamler oplysninger om dig, er det faktisk ulovligt i henhold til dansk lov. Men ingen vil sikkert modtage en anmeldelse om det.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-06 23:20

Den bliver skam blokeret

Det er ikke problemet....

Undrede mig bare da jeg ikke tidligere har oplevet det på kandu....

Kandu´s "normale" lader jeg gå igennem - så man ikke skal sidde og logge ind i tide og utide....

Jeg undrede mig over at den loadede 80% af siden - stoppede - og derefter startede forfra med at loade alle 100%.

Samtidig kan jeg jo se at den blokerer et eller andet.....

Men lige netop her på KANDU

Er man mon ved at sælge

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 13-11-06 23:26

Som nævnt så har de også en anden af slagsen. Kan bare ikke huske hvad den hedder . Hvorfor skulle de være ved at sælge ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 00:07

Ved ikke om de er ved at sælge, men ellers kan jeg ikke rigtig se HVAD kandu skal med vores netvaner...

Tidligere var der 2 cookies fra Kandu (det er der selvfølgelig stadig) - men de skal bruges for at slippe for at logge ind hver gang.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-11-06 00:22

Det er enkelt nok. Kandu er jo reklamebaseret, og de bruger de trackingcookies til at dokumentere hvor meget vi glor og klikker på reklamerne. De får penge for det efter de cookiemålinger.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 00:34

Ja det skal nok passe.....

Men reklamerne har jo eksisteret et stykke tid - det har den 3partcookie ikke

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-11-06 00:52

Næh, men der var en anden. De har måske skiftet reklamebureau.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-11-06 00:55

Tro mig. Når der er reklamer i et forum, er der altid de trackingcookies. Det hænger sammen. De får ingen penge for reklamerne ellers.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 00:58

Tror dig skam gerne.........

Men vi skal lære dem skal vi

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-06 01:24

Cookies er jo normalt harmløse! Er der nogesinde kommet virus/trojans ind den vej? Prøv at gå ind på ekstrabladet eller politiken!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 14-11-06 01:34

De cookies er ikke "trusler", men krænker privatlivets fred. Det rager ikke Kandu eller nogle fucking reklamefirmaer hvilke sider vi besøger. Hvis jeg skal være med i en "markedsundersøgelse" vil jeg altså spørges først.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-11-06 02:35

Ja det er helt klart, men så må man jo lave en Internetbrowser med "reklamer nej tak" og det får man ikke selvom man betaler for det! Men cookies er stadigvæk ikke en sikkerhedsrisiko!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 10:06

Problemet er vel mere at Kandu pludselig har indført dem uden at spørge forbrugerne....

Og det er vist IKKE helt lovligt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-11-06 18:12

Næeh... de skal vel egentlig spørge os om lov eller i det midste oplyse at sådanne cookies benyttes.
Citat
2.7.1. Cookies

Registertilsynet har i beretningsåret afgivet en udtalelse til Justitsministeriet vedrørende brugen af cookies. Udtalelsen blev afgivet til brug for justitsministerens besvarelse af et spørgsmål fra Folketinget.

En cookie er en fil, indeholdende linier af tekst, som et websted ved henvendelse fra en bruger placerer på brugerens harddisk, som udgangspunkt uden at brugeren bemærker det. Cookien indeholder en vis information i et standardiseret format, som lagres i et særligt bibliotek på pc'ens harddisk. Ved efterfølgende henvendelser fra denne bruger til samme websted, vil cookien i brugerens pc blive fremsendt sammen med henvendelsen til webstedet, hvorved den lagrede information i cookien kan anvendes af webstedet. En cookie er ikke tilgængelig fra andre websteder end det, som har placeret den på den pågældende pc.

Anvendelsen af cookies er baseret på en facilitet, som er indbygget i de mest anvendte "browsere" (en browser er det program, som anvendes i pc'en, når en bruger etablerer adgang til og henter information fra et websted).

Når et websted anvender cookies, vil der fra webstedet sammen med den første information, som sendes til brugeren, medsendes en cookie. I den information, der er lagret i cookien, indgår bl.a. en entydig nummerering af den anvendte browser. Når brugeren derefter på ny sender til webstedet, medsendes en kopi af den lagrede cookie, således at webstedet kan se, at det er den samme browser, transmissionen kommer fra. Der er herved hverken lagret en direkte identifikation af den person, som har anvendt browseren, eller oplysning om browserens fysiske placering (adresse).

Ved svar fra webstedet medsendes og genlagres cookien, eventuelt ajourført med yderligere oplysninger, som brugeren har givet ved sin seneste henvendelse til webstedet. Såfremt brugeren f.eks. har opgivet sin e-postadresse, vil denne kunne være tilgængelig for webstedet via cookien.

Det oprindelige formål med anvendelsen af cookies angives at være en effektivisering af kommunikationen imellem brugeren og webstedet. Ved en session, som indebærer et antal sammenhængende transmissioner frem og tilbage mellem bruger og websted, vil passende information i cookien kunne gøre den samlede session hurtigere. Særlige detaljer vedrørende transmissionen, f.eks. at brugeren ønsker svaret på sin forespørgsel fremsendt uden grafik, således at transmissionen vil gå hurtigere, kan lagres i cookien, hvorved brugeren ved fornyet henvendelse får sit foretrukne format uden at skulle specificere det igen. Det er endvidere muligt på webstedet at opnå et overblik over, hvorledes en bruger "bevæger sig" rundt mellem de tilgængelige informationer, om den samme type af information søges gang efter gang, om den givne brugervejledning fungerer, om der er information, som ikke har brugerens interesse etc.

Cookies anvendes også i forbindelse med de reklamer, som mange websteder lader indgå i de sendte skærmbilleder. Baseret på en brugers opsøgte typer af information på et websted kan der dannes en interesseprofil, og på grundlag heraf indsættes relevante reklamer. Det kan yderligere på grundlag af information om, hvilke reklamer brugeren senest har modtaget, styres, at der ved næste henvendelse fra brugeren ikke fremsendes de samme reklamer.

Jo mere information, brugeren afgiver til et websted, desto større er muligheden for, at en egentlig personlig identifikation kan finde sted. Dermed er der en stigende risiko for, at brugeren påføres ubehageligheder, f.eks. uønskede markedsføringstiltag &150; det vil helt afhænge af, hvorledes webstedet anvender denne identifikation.

Af modtræk mod cookies kan nævnes den mulighed, at man ganske enkelt sletter disse cookies, som man sletter andre filer, f.eks. ved en automatisk sletterutine, der initieres ved start af pc'en. Ved sletning af cookies kan brugeren naturligvis så ikke drage fordel af de positive følger, anvendelsen af cookies kan have.

Endvidere vil nyere versioner af de mest kendte browsere have indbygget en funktion, der kan vælges initieret, således at der udstedes en meddelelse til brugeren, når en cookie ankommer, hvorefter brugeren kan vælge at acceptere eller afvise den. En følge af afvisning kan være, at kommunikationen forsinkes, hvis webstedet gentagne gange forsøger at placere en cookie.

Den type af cookies, som her er omtalt, indeholder kun tekst og ikke programmer, som kunne tænkes at starte udførelse på brugerens pc. Den omtalte type af cookies kan således ikke indsamle oplysninger automatisk, men vil kun indeholde, hvad webstedet placerer i dem.

Retlig vurdering
Den registrering, som kan tænkes at finde sted på brugerens pc og på webstedet, skal først og fremmest vurderes i forhold til de grundliggende bestemmelser om registrering i lov om private registre.

Lov om private registre finder efter § 1, stk. 1, anvendelse på registrering, der omfatter personoplysninger. Informationer indhentet ved brug af en cookie vil gøre det muligt for webstedet at genkende den anvendte browser. Registertilsynet udtalte, at om en eventuel registrering af informationerne vil være at anse for omfattet af lov om private registre, afhænger af, om det på anden måde er muligt at fastlægge brugerens identitet.

Efter lov om private registre § 3, stk. 1, må erhvervsvirksomheder, erhvervsdrivende, institutioner, foreninger og lignende kun foretage registrering som nævnt i § 1 i det omfang, registreringen er et naturligt led i den normale drift af virksomheder m.v. af den pågældende art.

Spørgsmålet om, hvornår registrering af oplysninger må anses for at være "et naturligt led i den normale drift", beror på en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.

Hvis der er tale om personoplysninger, og hvis webstedet er placeret i udlandet, skal de særlige regler i lov om private registre § 21, stk. 1, om indsamling af oplysninger med henblik på registrering i udlandet iagttages.

Er der tale om et websted tilhørende en offentlig myndighed, skal registreringen bedømmes efter reglerne i lov om offentlige myndigheders registre § 9. Dette vil i praksis først og fremmest være et spørgsmål om, hvorvidt registreringen må anses for klart at være af betydning for varetagelsen af vedkommende myndigheds opgaver, jf. § 9, stk. 1.

Mulighederne for at dæmme op for brugen af cookies
Registertilsynet gav i udtalelsen udtryk for, at det i praksis kan vise sig vanskeligt at dæmme op for anvendelsen af cookies, hvis man skulle beslutte sig for at forsøge det. Internettets globale karakter skal også tages i betragtning.

Registertilsynet er ikke i besiddelse af oplysninger om, at anvendelsen af cookies giver anledning til problemer og overtrædelse af registerlovgivningen. Risikoen herfor er dog til stede, og det er Registertilsynets principielle opfattelse, at søgning af informationer på Internettet i videst muligt omfang bør kunne ske anonymt, som tilfældet f.eks. er ved brugen af traditionelt fjernsyn.

En mulighed for at reducere de mulige negative konsekvenser ved anvendelsen af cookies er at informere brugerne herom, således at den enkelte bruger dels vil have mulighed for at afveje risici ved brugen af Internettet over for de forventede fordele herved, dels vil få mulighed for at iværksætte et af de nævnte modtræk mod cookies.

I øvrigt er det Registertilsynets opfattelse, at spørgsmålet om eventuelle initiativer over for anvendelsen af cookies skal ses i en bredere, international sammenhæng, hvor målet er at sikre databeskyttelse og beskyttelse af privatlivets fred i forbindelse med brug af Internettet. Tilsynet er i forskellige sammenhænge involveret i dette arbejde, bl.a. i en arbejdsgruppe nedsat under Europarådet om persondatabeskyttelse og den teknologiske udvikling. Desuden foregår bl.a. et samarbejde mellem overvejende europæiske tilsynsmyndigheder med henblik på at forbedre beskyttelsen af privatlivets fred i telekommunikation og medierne.

http://www.datatilsynet.dk/

Citat
Advarsel mod cookies
Tilsvarende må ingen anbringe "cookies" i nogen computer uden på forhånd at have fået accept fra computerens ejer.
En cookie er en lille stump software, som de fleste kommercielle websites bruger. Første gang, en person besøger et website, sendes en cookie afsted og gemmer sig på den besøgendes computer.

Cookies rummer fordele, fordi de bl.a. gemmer brugernavn og password, så det ikke er nødvendigt at registrere sig, hver gang man besøger et website, der kræver password. Cookies kan også bruges til anden form for identifikation. Det er forklaringen på, at danske brugere af søgemaskiner som f.eks. www.yahoo.com bliver mødt med danske annoncer, fordi den lille cookie, som Yahoo i sin tid anbragte, ved, at man går på nettet fra en computer i Danmark.

Computerejere kan forhindre cookies ved at indstille deres browser til maksimal sikkerhed. Gør man det, vil computeren advare hver gang, nogen forsøger at installere en cookie.

EU-Parlamentet går imidlertid skridtet videre og kræver, at ethvert website, der anvender cookies, skal spørge om lov, før de sender de små softwarestumper afsted.

Ulempen for computerejere, der siger nej til cookies, er, at de vil blive spurgt, hver gang de besøger det samme website.

http://www.jp.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-11-06 18:24

Citat
Tilsvarende må ingen anbringe "cookies" i nogen computer uden på forhånd at have fået accept fra computerens ejer.

De har IKKE fået min tilladelse

Så det må vel siges at være ulovligt hvis man tilfældigvis IKKE har blokeret for 3-partscookies

Det er fand.... for dårligt KANDU

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-11-06 18:58

Mange andre sites gør brugerne opmærksomme på at de benytter cookies:

Eks. :
Citat
Cookies

Vi indsamler og analyserer enkelte informationer fra vores besøgende på hjemmesiden; dette for at hjælpe os med at forbedre og udvikle den service, vi tilbyder. Personen kan ikke identificeres ud fra denne information, heller ikke ud fra andre informationer, vi er i besiddelse af. Det kan eksempelvis være IP adressen fra den besøgende computer, den browser der benyttes og de sider der besøges. Vi benytter cookies til at skaffe denne information.

En cookie er en lille fil som en hjemmeside lægger på en bruger harddisk. Denne fil identificerer specifikke informationer om tidligere besøg på hjemmesider.

Hvordan bruger vi cookies?

Vi bruger cookies til at genkende gentagende besøg på vores hjemmeside og til at lette Web navigation. Cookies gemmer brugerens lande og sprog præferencer og en tildelt vilkårlig session ID.

Informationen fra disse indsamlede cookies hjælper os med at finde det antal af nye og gentagende besøgende, samt gør det muligt for intern analyse af besøgte sider, så vi bedre forstår brugernes besøgsmønstre og ønsker. Vi bruger disse informationer til fortsat at forbedre navigationen på vores hjemmeside og de ydelser vi tilbyder.

Kan jeg fravælge cookies på OKI website?

De fleste browsere godkender automatisk cookies som standard, men du kan normalt nægte cookies eller selektivt godkende bestemte cookies ved justering af egenskaber i din browser. Hvis du afviser cookies, kan der imidlertid være nogle funktioner på din side, som ikke vil være til rådighed for dig og nogle hjemmesider vil måske ikke blive vist korrekt. Du kan finde informationer på populære browsers og hvordan du indstiller dine cookie egenskaber på følgende hjemmesider:

Microsoft Internet Explorer: http://www.microsoft.com/info/cookies.htm
Netscape Navigator: http://www.netscape.com/legal_notices/cookies.html
Firefox: http://www.mozilla.org/projects/security/pki/psm/help_21/using_priv_help.html

http://www.oki.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-06 02:34

Det simpelthen træls at sige det 2 gange! Det er ikke en sikkerstrussel! Cookie advarsler er bare en måde antispam/virusprogrammer godt kan lide at komme med! Sandheden er bare at du ikke kan være på nettet uden cookies og du vil "advarsler" hele tiden! Jo flere advarsler jo bedre program mener nogle!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-06 02:38

Så lad os tage de virkelige trusler alvorligt istedet for en konspirationsteori skabt af veganske nørder!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 22-11-06 08:53

tedd -> For at komme med en analogi:

Biler er ikke en sikkerhedstrussel.

Hvis en bil ikke føres forsvarligt eller hvis bilen ikke er forsynet med passende advarselssystemer (lygter & horn), så kan den sagtens skabe ulykker for andre trafikanter alligevel. Det er under alle omstændigheder ulovligt at køre bil, hvis føreren ikke har tilladelse til at føre køretøjet.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-11-06 10:05

Problemet er jo ikke så meget om det er "skadeligt"......

Men det er en snagen i folks privatliv.....

JEG bryder mig ikke om at bo i et "udstillingsvindue"

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-11-06 15:24

Hvis Tedd ikke har noget problem med "vindueskiggere", så fred være med det .

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 22-11-06 16:45

Jeg har persienner

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 05-12-06 12:22

Tak for svaret stl_s.

Vi får nok ikke Kandu til at droppe dem

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 05-12-06 17:06

Næh, det gør vi nok ikke ikke, men vi kan da heldigvis bare blokere for den

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 11-01-07 13:16

TEST