/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
flytning af harddisk
Fra : tpjevser
Vist : 2501 gange
500 point
Dato : 13-11-06 22:46

hvordan flytter jeg en harddisk over i en anden computer, således at den har 2 harddiske? det er 2 ældre modeller.

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 510 point
Dato : 13-11-06 23:00

Du tager den bare ud og inden du putter den i den anden PC, skal du lige ændre den jumper på bagsiden, så den harddisk nr. 2, vil optræde som SLAVE, hvis de skal sidde på det samme kabel.

Hvis du har et CD-rom drev sammen med din nuværende harddisk, skal du ikke ændre på drev 2, men sætte den på et ekstra kabel som SEKUNDÆR MASTER.

Når du så starter din PC op, vil den sikkert detektere det nye drev. Hvis ikke må du ind i bios og få den registreret, hvorefter du SAVER det i BIOS.

De fleste PC'er har 2 IDE porte, med MASTER+SLAVE på bundkortet, dog har de ældste kun 1 IDE port med MASTER+SLAVE

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 13-11-06 23:33

tak for svaret severino. hvordan fungerer det, når der er 2 harddiske? arbejder de sammen eller skal der styresystem ind på begge. spørg af ren uvidenhed, håber, du kan hjælpe....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-11-06 00:37

Nææ, hvis du har sat jumperne rigtig kører det, bare du har sat din systemdisk som master.
Hvis de ikke er sat rigtig, kommer du slet ikke ind i windows, men får en fejl.
Den disk du har sat ind kan være tom eller med noget på, den optræder bare med et nyt bogstav i "denne computer" somregel med bogstavet D
Billeder lyd og film kan du afspille hvis de ligger på den nye, men nok ikke alle spil der ligger på den, da de jo ikke er installeret, så deres registrering ikke optræder på din master(C-drev)
Du kan også vælge at formatere den nye, ved at højreklikke på dens drev og vælge formater, så slettes alt på den.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 12:03

Men men - du må ikke forsøge at "køre" et program fra harddisk nr. 2.
Så den kan kun bruges til lager.

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 14-11-06 14:19

jamen, er det ikke modsat af, hvad pallebhansen skriver?

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 14-11-06 16:35

jeg har formateret den nye harddisk. så kan jeg altså ikke lægge et spil ind der og så spille det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 16:35

Du kan hente / kigge / gemme - filer fra HD nr2
Billeder er filer
musik er filer
dokumenter er filer
(små selvkørende programmer regnes for filer)

Office programmmer er ikke filer
Programmer som er indstalleret er ikke filer.

Årsagen til at du ikke må "køre" programmer er, at når du indstallerer et program lægges der noget ind i styresystemet som arbejder sammen med programmet.
Hvis du sætter en harddisk som har siddet i en anden comp så ligger der noget i styresystemet og forsøger du at "køre" programmet vil der sandsynligvis opstå konflikter mellen de to styresystemer.

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 14-11-06 16:38

jamen,- ja undskyld, men nu er den jo formatteret, så skulle der jo ikke være noget i vejen for det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 16:44

Er den formateret ................................så glem alt om hvad jeg skrev. Det så jeg ikke at du havde skrevet.

Så kan du stort set bruge den som du vil.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-11-06 22:50

Ja ja e.c, måske et par nye brille kan gøre det!
Min kone skal også have bedre briller, for hun fes rundt i køkkenet med fluesmækkeren. Resultatet kunne ses på køkkenbordet: 4 fladmaste rosiner!

Jo du kan godt køre programmer fra den ekstra harddisk, (jeg gør det selv) men problemet opstår hvis du har et Icon på skrivebordet, og du så rokere lidt rundt med D-drevet, så det får et andet bogstav. Så passer henvisningen til programmet, fra skrivebordet ikke mere. Det er dog især udpræget ved brug af CD, som må vige pladsen for en harddisk. - Det har noget med PC'ens hiraki at gøre, altså den måde at den organisere rækkefølgen til sine lagerenheder.

Men ellers er det rigtigt som nævnt tidligere, at det er bedst at C bliver brugt til installerede programmer, og de øvrige drev til datafiler og pakkede programmer som du ønsker at gemme.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 22:55

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 18-11-06 16:46

Tak for svaret severino.