/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Schæferhundegigt i enkelt ben?
Fra : Playa2k3
Vist : 1599 gange
60 point
Dato : 13-11-06 22:44

Hej,

Vores schæferhund på omkr. 10 år er begyndt at halte vildt på det venstre bagben.
Vi har tidligere haft op til flere schæfere, som har måttet aflives pga. gigt.
Jeg er dog ikke sikker på, at vores nuværende også lider af det, da det kun er i dette ene ben; så mit spørgsmål er, om hvorvidt det er muligt KUN at have gigt i dette ene ben?

Mvh Tor.

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 13-11-06 22:44

Det skulle have været denne smiley til sidst i beskeden.

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 13-11-06 22:58

Jeg er absolut ikke mester ud i dyresygdomme, men:

Jeg vil meget stærkt antage at dine tidligere scheferhunde har haft hoftedisplasi (misdannelse af bageste hofteknogler, som ofte ses hos scheferhunde ) som derefter har forplantet sig til slidgigt, som ikke kan helbredes.
At din nuværende hund kun har det i det ene ben, tyder derimod på "ren" gigt, hvilket ofte kan afhjælpes med midlet glykosamin (også kaldet heste piller/pulver)
Har du talt med en god dyrelæge om det?

Mvh
ypsi Q

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 23:26

Enig med ypsiQ og hvis du supplerer med olie der indeholder Omega 3 og 6 mm. som for eksempel Oil of Life vil du gøre livet lidt lettere for hunden så fremt skaden ikke er for alvorlig. http://www.naturoghelse.dk/shop/productlist.asp?Id=70 (nederst på siden)

Måske skullle du overveje fotografering hos en HD specialist. Det koster ca. 2500 kr.
Citat
Slidgigt er en meget almindelig og meget alvorlig sygdom, som rammer en stor del af vores hunde. Slidgigt kan også undertiden ses hos katte.

Rammes en hund af slidgigt i et eller flere led, vil ledbrusken langsomt ødelægges, hvilket udløser en kaskade af følgetilstande i det pågældende led. Leddet mister til sidst sin normale førlighed og funktion og ikke mindst, hunden får store smerter.

Slidgigt kan opstå som følge af en lange række faktorer både af miljø- samt ernæringsmæssig samt arvelig art.

En af de hyppigste årsager til slidgigt hos især store hunde skyldes tilstedeværelsen af dysplasi (=fejludvikling) i det pågældende led. Dette ses primært i i hofte- og albueled, men også andre led kan rammes.

Da man ved at dysplasien kan skyldes en kombination af arv og miljø, er det væsentligt, at udvælge avlshunde, der ikke selv lider af dysplasi, idet dette ville øge risikoen for, at deres afkom bærer generne videre. Man kan desværre ikke fastslå i en blodprøve om en hund bærer anlæg for hofte- eller albueledsdysplasi. Den eneste måde hvorved hunden egen status kan fastslås er ved røntgenfotografering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 23:28

Sorry linket til Oil of Life kiksede, men kig under Til Dyr http://www.naturoghelse.dk
Produktet føres mange steder og er ret godt.

Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 13-11-06 23:35

hejsa
jeg er selv den heldige ejer af en schæferhund på 10 år, jeg har haft flere schæferhunde og kender godt til problemet, min forrige hund som blev 13 år ( blev aflivet for 5 år siden ), fik de sidste år hun levede et produkt der hedder metacam, det er på recept og fås hos dyrlægen det koster ca. 400 kroner og en flaske rækker ca. til 1 mdr. når der er tale om en stor hund på ca. 35 kg.
min nabos gamle labrador har fået metacam i 4 år og han trives ganske glimrende, det var da måske en ide og snakke med din dyrlæge om det.
du kan faktisk opleve din gamle hund bliver hvalp igen, håber du finder en løsning/behandling
mange vov fra chicapigen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-06 23:52

Hvad siger dyrlægen ??

Herinde kan vi jo kun komme med formodninger, og "gode råd" der måske i sidste ende vil være dårlige råd, alt efter hvad der er galt med hunden.

Nu skriver du, at den er "begyndt med"...hvis det er noget der er opstået pludseligt, foreligger der jo også den mulighed, at hunden faktisk er kommet til skade med benet.

mvh dova

Kommentar
Fra : Petra007

Dato : 14-11-06 08:22

Hej

jeg er fuldt enig med alle de andre. Gå til dyrlægen nu og få tjekket din hund. Det kan være HD og det kan også være gigt. Det er ganske normalt for en ældre hund at udvikle ledgigt.Har du brugt din hund til krævende sport slider det ekstra meget på hunden. Min forældres hund kom til skade med dens skulder, da den var ung, da hun blev ældre udviklede det sig til gigt samme sted. Det vil være en god ide at få en hundekiropraktor til at kigge på din hund www.majaguldborg.dk. Maja er rigtig dygtig. Massage er rigtig godt for ældre hunde, gå ind på www.def.dk og find en i nærheden af hvor du bor.

god bedring med din hund.

mvh

petra

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 14-11-06 09:39

I princippet kan det jo være så meget - gigt, enkeltsidig hofteledsdysplasi, forstrukkede muskler, en inflammation af et led - og alt muligt andet... Det er dyrlægen, der skal afgøre den sag.

Viser det sig at være et ledproblem, så vil jeg anbefale dig at købe Artroflex. Det er et kosttilskud, som man i øvrigt ofte kan købe hos dyrlægen. Det indeholder glukosamin, msm og et par andre gode stoffer, der smertelindrer og smører brugte led.
Det kan også bruges forebyggende.

Vaxen

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 14-11-06 17:06

Som flere allerede har sagt: Gå til dyrlægen og få røntgenfotograferet og undersøgt din hund. Der er stor forskel på, om den har gigt eller har fået en skade i benet.
Min egen hund lider også svært af gigt: har hd samt gigt i flere led i rygsøjlen, skuldrene, albuerne samt forpoterne. Han blev røntgenfotograferet for lidt over 2 år siden, hvor alt dette blev konstateret. Herefter fik han ordineret smertestillende gigtmedicin og jeg valgte desuden at få lagt guld ind i alle de gigtramte led. Dyrlægen, der foretog indgrebet (det gøres under bedøvelse med en kanyle, som bliver stukket ind i hvert led), havde selv gjort det ved sine gamle gigtplagede schæferhund, og efter "guldkuren" kunne schæferen nu atter løbe med ham på hans daglige joggingture.
Glucosamin virker ikke på alle, bl.a. virkede det slet ikke på min hund. Men guldkuren hjalp rigtig meget. Gigtpillerne hjælper, og desuden får min hund kosttilskudet Ultra Omega 3-6-9, som er rigtig virkningsfuldt på ham. Så virkningsfuldt, at jeg stadigvæk kan nøjes med ½ dosis gigt-medicin selvom han er blevet 2 år ældre. Det er kun på særligt slemme dage en sjælden gang imellem, at han er nødt til at få fuld dosis gigtmedicin (Rimadyl).
Artroflex har jeg også prøvet på ham, men jeg synes faktisk at Ultra Omega 3-6-9 er mere effektivt. Og så er det billigere.
Men nu har du fået mange gode råd fra flere af os, så du har jo mulighed for at prøve nogle forskellige ting af, og se hvad der virker bedst på din hund.

Kommentar
Fra : Playa2k3

Dato : 14-11-06 18:05

Hej alle,

Tusind tak for svarene.
Jeg har ikke været i kontakt med en dyrelæge, da vi lige ville vente og se hvordan det ville være nogle dage efter.
I dag har han været mere "aktiv" (gået frem og tilbage i huset, været lidt i haven (dog under opsyn)) i modsætning til i går og i forgårs hvor han lå stille i samme hjørne af stuen stort set hele tiden.
Chancen for, at det kun er en skade eller en forstrækning er der stadig, så vi håber det bliver bedre i morgen.
Hvis ikke vil jeg prøve at forhøre mig nærmere om de ting i har nævnt (glykosamin, omega m.m.)