/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
tilbage betaling depositum
Fra : laban81
Vist : 5272 gange
50 point
Dato : 13-11-06 21:16

Ville lige høre hvordan reglerne er for privat udlejning af en lejlighed. Det er for jeg er lige flyttede ud af min lejlighed og udlejeren har godkendt lejligheden, og fået nøglerne. har 3 måneder opsigelse. Så kommer mit spørgsmål. Har man ikke ret til at få udbetalt sine depositum, nu når han har godkendt og fået nøglerne. eller skal man vente til de 3 måneder er gået..?? vil selvfølgelig forsætte med at betale huslejen de 3 måneder.

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 60 point
Dato : 13-11-06 21:41

Du må pænt vente......

Lejligheden er jo STADIG din, med mindre udlejer kan leje den ud inden de 3 måneder.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 13-11-06 22:55

Som udgangspunkt hæfter du for husleje mv. i hele opsigelsesperioden, men udlejer skal bestræbe sig på at genudleje lejligheden hurtigst muligt. Hvis det lykkedes at udleje lejligheden inden udløb af opsigelsesperioden, skal du selvfølgelig kun betale husleje mv. til genudlejningstidspunktet.

Håber, at du har fået en kopi af gennemgangen af lejligheden, således at der ikke kommer overraskende istandssættelsesarbejder på din regning.

Du har krav på en flytteopgørelse senest 6 uger fra fraflytningstidspunktet. Hvis lejligheden ikke er genudlejet og du stadig hæfter, kan det ske at du kun modtager en foreløbig flytteopgørelse. På denne kan der så kun husleje mv. indtil endelig kan udfærdiges (efter din hæftelsesperiode).

Normalt tilbagebetales depositum/indskud indenfor 6 uger efter genudlejningstidspunktet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-11-06 07:29

En flytteopgørelse SKAL være modtaget senest to uger efter opgørelsen. Boligen skal jo være istandsat INDEN den nye lejer flytter ind. Såfremt udlejer IKKE har fremsendt opgørelsen har han krav på 0,00 kr.!

Kommentar
Fra : blank

Dato : 14-11-06 20:03

alka, du tager fejl af udflytningsrapporten og flytteopgørelsen

Udflytningrapport er en prisat opgørelse hvor du kan se hvilke istandsættelsesarbejder der skal foretages.

Den endelig flytteopgørelse er den hvor depositum/indskud bliver tilbagebetalt modregnet det beløb lejligheden er gjort istandsat for. Nogle sender kopi af regningerne med, andre ikke. Men man har krav på, at få kopi af disse (fåes ved kontakt til udlejer).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 21:13

I er ALT for langt i udviklingen.......

Det var depositum der var tale om......

Lejer har IKKE krav på noget så længe han stadig er lejer af lejligheden.......

Først om 3 mdr. eller når lejligheden bliver udlejet igen (hvad der måtte komme først) er der basis for en opgørelse....

Kommentar
Fra : blank

Dato : 14-11-06 21:56

Undskyld refi og laban81

Som svar på spørgsmålet: ca. 6 uger efter genudlejningstidspunktet eller efter endt hæftelsesperiode, kan man forvente at få sit depositum/indskud tilbage (dog modregnet diverse istandsættelsesarbejder).

Godkendelse af svar
Fra : laban81

Dato : 14-11-06 22:52

Tak for svaret refi.