/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Du´r Rudolph Steinerskolerne?
Fra : Steenk1
Vist : 1841 gange
300 point
Dato : 13-11-06 18:04

Jeg har en søn på snart 10 år som går i en specialklasse på en lokalskole da han ikke er alderssvarende og har en smule autistiske træk. Der er kommet nye elever i hans klasse som, modsat min søn, er meget voldsomme og udfarende i deres væremåde. Seneste eksempel var i dag hvor en elev i et raserianfald ville kaste en stol mod læreren. Min søn bad eleven om at sætte stolen for ikke at komme til at skade nogen. Eleven greb så en kniv, vistnok en brødkniv som klassen har til at skære brød med og truede min søn med den. På nuværende tidspunkt er det ikke lykkedes mig at få fat i en af min søns lærer for at få en forklaring ( de er sikkert til krisemøde). Men nu tør vi ikke sende vores søn i skole mere da vi frygter for hans liv og så kommer overvejelserne om at finde en privatskole hvor vi kan være trygge ved at sende ham i skole. Han er meget stille og rolig og har et stort behov for trygge rammer og voksne han kan stole på. Efter en søgning på nettet er jeg faldet over Rudolph Steiner skolerne, nærmere betegnet Kristofferskolen i Roskilde. Jeg har læst eller skimmet igennem et par artikler om skolerne og enten er det overdrevne positive eller overdrevne negative. Hvis nogen har erfaringer, gode eller dårlige med disse skoler eller den nævnte skole i særdeleshed og om hvorvidt de er i stand til at håndtere en dreng som min søn med de specielle træk han nu har så er der 300 point på højkant.

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 13-11-06 18:10

Jeg glemte at nævne at det ikke er første gang at en sådan episode er opstået. Desuden har en nytilkommen elev udset sig vores søn som prügelknabe. Det giver sig udtryk i daglige episoder hvor den nytilkomne kalder min søn de værste ting. Det skal siges at lærerne griber ind men den omtalte dreng ejer ikke respekt for lærerne. Jeg fuldt ud klar over at denne elev også går i specialklassen fordi han har nogle problemer at slås med men vi føler ikke at det er rimeligt at vores søn skal undgælde for andres problemer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-11-06 18:15

Om du så havde sat 10 point på højkank ville det ikke ændre en tøddel !!!!!!!!!

Hvis det du der fortæller er sandheden er der KUN en vej.....

Politianmeldelse

Uanset om der er sket noget eller ej (det sker jo jævnligt siger du) så vil et sådant barn blive fjernet øjeblikkeligt.....

Undrer mig du ikke allerede har haft besøg

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-06 18:33

Hej, Steenk1.

Du får ikke svar her. Du må hellere kontakte den skole, du har kik på og få tid til en samtale om, hvorvidt de er i stand til at varetage de specielle behov som din søn har. ---Det er IKKE nok at skolen er god for almindelige børn. Det er vigtigt, at de kan tage hånd om lige netop DIN søn, der har specielle behov. Og det er også afhængigt af, hvordan skolens elevsammensætning er lige nu. Og hvor specielle behov din søn har.

Ring til skolen og få en aftale om et møde med lederen. I første omgang uden din søn. Men tag gerne så mange oplysninger som muligt med om ham, -funktionsbeskrivelse, journaler o.lign.

Men din søn har altså krav på at modtage undervisning af det offentlige... også uden der er fare for hans liv. Så måske skulle du "klappe hesten" og se, om ikke den anden dreng bliver flyttet til en klasse, der passer bedre til ham.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 13-11-06 18:42

Kære Steen '

Sikke dog en uhyggelig oplevelse for din søn
ja, og for jer to også!

Jeg har hørt om 3 lignende episoder, alle i større byer
og i alle tilældende var det "lille Muhammed",
som mistede besindelsen
men som også stadig stadig er på skolen
for man ville jo ødelægge Muhammeds fremtid ved at flytte ham!
I alle tre tilfælde forsøgte pædagogerne at overtale de danske forældre
til at lade deres børn forblive på skolen

Steen - der er er ikke andre end dig til at reagere fornuftigt
og naturligvis bør du flytte din søn
Jeg har ikke noget dybt kendskab til Rudolf Steiner skolerne
men kan sige dig
at det er absolut ikke det ringeste
din søn vil givetvis trives der
og der forekommer ikke knive på Steiner-skolerne.

Jeg tror faktisk
at hvis det var min søn
og dersom jeg frit kunne vælge blandt alle skoler i landet
ville jeg tage en Steiner skole

Ikke fordi de er fejlfri (deres overbevisning er ikke min)
men de er de mindst ringe - i nutidens Danmark

Lykke og held med knægten

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-06 19:50

Der findes mange fri-skoler og de har forskellige indgangsvinkler.

Du´r Rudolph Steinerskolerne?...................ja hvis du selv du'r

Ment på den måde, at du som forældre bør følge skolens ånd for at det kan blive godt.
Så snak med skolen og få en fornemmelse af om i er på bølgelængde - ellers du'r det ikke.

Det gælder alle fri/privat - skoler, forældre bør "leve" med.

Eyvind.
Elev fra Bernadotteskolen. (Den internationale skole i Danmark)

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 13-11-06 20:07

Tak for indlægget.
Jeg prøver lige med nogle mere konkrete spørgsmål:
Er steiner skolerne religiøse skoler forstået sådant at de f.eks. udnævner en religion til at være den sande eller er de mere som folkeskolen hvad det angår.
Dette kunne jeg selvfølgelig spørge en skole om men der er efter alt sandsynlighed forskel på hvad skolen siger og hvad bruger af skolen oplever.
Jeg prøver at få objektive meninger om de pædagogiske metoder og den mentale prægning af eleverne.

Kommentar
Fra : semmer

Dato : 13-11-06 20:30

Ikke nogen outreret religiøsitet
og ej heller nogen med skruppelløs ragen offentlige penge til sig
som f.eks. Tvind-skolerne

Men -
I folkekirken siger præsten hver søndag den kendte remse
"Vi forsager Djævelen og alle hans gerninger
og vi tror på Gud Fader den almægtige"

Steiner-folkene beder ikke til den for længst afdøde Rudolft Steiner
men det er tæt på - de ser ham nærmest som en helgen
som rager op i nærheden af niveau med Jesus Kristus
ikke officielt naturligvis, men desto mere i realiteten.

De fleste mener tillige hans ånd svæver over skolerne
og derved giver gode råd og vejledning
Bl.a. bør havens frø sås den første dag efter fuldmåne
mens duggen endnu er på jorden
sås i retning fra øst mod vest
og jupiter skal helst stå modsat en anden planet,
eller noget i den retning - på mange områder.

Dette er noget af det mest outrerede,
men sådanne ting lærer skolerne også fra sig.

Kan man klare det
så er det en god skole
for der er mangefold mere styr på eleverne
end i folkeskolen.

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-11-06 20:42

Hvis du bare vil diskutere Rudolf Steiner principper så hopper jeg af her.
Sæt dig ind i principperne for den privat/friskole du vil benytte.
Og så bare "take it or leve it".

[ V ] >>> [ ]

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-06 20:54

Jeg synes du en dag skulle tage på en Rudolf Steiner Skole. Være der som en evt. kommende forælder til en kommende elev på skolen.
De kan vel ikke nægte dig at være "gæsteforælder"

Du kan læse lidt om den uddannelse, som "lærerne" på Rudolf Steiner Skolen gennemgår på denne side

http://www.ug.dk/Uddannelse.aspx?article_id=udb-rudolfsteinerudd

bl.a. læreruddannelsen

Citat
Læreruddannelsen er en deltidsuddannelse, der henvender sig til voksne, som er fagligt kvalificerede til at undervise, og som har erhvervsarbejde. Uddannelsen sigter på undervisning i Rudolf Steiner-skoler. Den kan tages som en 4-årig uddannelse i ved Audonicon i Skanderborg eller som en 3-årig uddannelse i København.

Uddannelsen består af teoretiske og kunstneriske fag, og hvert studieår er der indlagt 2 ugers praktik på en Rudolf Steiner-skole. Undervisningen gives på ca. 12 weekendseminarer og på 5 sammenhængende dage i juni/juli og igen i oktober. På uddannelsen arbejder du blandt andet med det antroposofiske menneskebillede, erkendelsesteori, eurytmi, tegning, m.v.

Hvis du ikke kan få fat i din søns lærere, så tag kontakt til skoleinspektør eller kommunen.

Hvis det er som du beskriver, så må kommunen tage fat i de voldelige elever.

Jeg kan ikke bedømme om du vil være tilfreds med Rudolf Steiner Skolen. Meninger/holdninger er så forskellige.

Men besøg selv nogle skoler og find ved selsyn om det er det sted, din søn skal gå.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-06 20:56

Din søn går i en specialklasse. Det er ikke et spørgsmål om steinerpædagogik, men om de vil tage imod ham...
Min søn gik i en privatskole, da han begyndte at vise tegn på en udviklingsforstyrrelse...
Skolen erkendte blankt, at de slet ikke kavde kompetance til at tage sig af ham. Han blev flyttet til en kommuneskole... Senere fik han diagnosen aspergers syndrom...

En lille skole har ikke ressourcer til at tage sig af ret mange udviklingsforstyrrede børn... Det ville jo gå ud over de andre børn.
Hvor mange børn er der i din søns klasse i øjeblikket? Kan han fungere i en normal klasse? Hvilket klassetrin skulle han gå på? Er det alderssvarende? osv.osv... Der er rigtig mange spørgsmål før der kan tages stilling til, om skolen overhovedet kan magte opgaven..... De får jo næppe dobbelt skolepenge selv om din søn måske har brug for specielle tiltag..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-06 21:14

http://da.wikipedia.org/wiki/Kristensamfundet

Men om Rudolf Steiner skolerne du'r kommer jo meget an på det, som du forventer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-11-06 21:17
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 13-11-06 23:04

Jeg er generelt ikke tilhænger af Steiner, da jeg opfatter deres pædagogik som en egen religiøsitet nært knyttet til biodynamisk jordbrugsopfattelse.
Ikke desto mindre, må jeg lade dem, at de normalt er stærke på de sociale kompetencer. Det betyder, at jeg i dit tilfælde vil anbefale, at du tager kontakt til den skole, du skriver om, og som Birgitta skriver høre, om de vil kunne rumme din søn. Jeg tror det, og ønsker dig og din søn det bedste.

H-J

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 14-11-06 14:14

Hej Steen

Jeg synes at du skal tage og få et møde istand med skolen hvor de kan redegøre for dees visioner og grundlæggende holdninger - så kan du tage stilling til om det falder for langt fra Jeres egne værdier og normer. Endvidere vil de også kunne fortælle dig om de overhovedet vil være i stand til at tage hånd om jeres søn - hvis de ikke kan, er der jo ingen grund til at du bruger din id og spekulatoner om netop denne skole, men at du får en viden og kan søge videre efter en god skole.

Det er desværre ikke atypisk det som din søn gennemgår med den omtalte elev - kan desværre selv tilsvarende historier - alt fra vold, kasten med sten, true med kniv, pushere i 7. kl, tre elever fik en overdossis i sommer hvor af en kun var 10 og skolen tog det ikke op med elever eller forældre da skolen startede efter sommerferien osv. Dette var bare på to folkeskoler som en dreng i familien har haft tæt inde på livet....Den sidste skole påstod at de havde en antimobningspolitik på skolen, redegjorde for deres evner, værdier og visioner - men intet har holdt stik....

Tag kontakt til R.S.-skolen og hør hvad de kan fortælle - prøv også evt. andre private skoler - en kristen skole kunne måske også komme på tale uden at I er kristne, mange religiøse familier vælger religiøse skoler fordi grundholdningen er den sammen, uanset at religionerne ikke er det...

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : TubbeRR

Dato : 28-11-06 21:57

Hej dig? Hee

Min Halvlillesøster går på Kristoffaskolen, og hun havde også problemer på sin gamle skole.

Hun har oplevet en KÆMPE forandring i bare hvordan eleverne og lærene er.

Hendes mor kan VARMT anbefale skolen, og jeg har været med der ude en gang og det virker rigitg godt. Man kan i hvert fald godt være tryg med dine børn der siger hun selv, og jeg har selv overvejet at flytte derud ;)

MVH

TubbeRR

Kommentar
Fra : Trinels

Dato : 04-01-07 01:14

Hej.
Jeg har haft min søn i Steiner-regi i 10 år (i Silkeborg), og det er først inden for de sidste par år, hvor jeg har sat mig ind i antroposofien(åndsvidenskab, ikke religion), hvilket bare har gjort mig mere begejstret.
Jeg har gennem tiden valgt at have tillid til de voksne som var og er omkring min søn, og jeg har følt os i trygge hænder.
Sideløbende med hans klasse, har været en specialklasse med (kun) 4 elever. Disse to klasser har haft fælles projekter igennem årene, hvilket har været givende for alle.
Jeg forbløffes gang på gang, når jeg ser hvor utroligt meget børnene i specialklassen udvikler sig. -Hvor trygge de lader til at være. Og hvor engagerede, tålmodige og kærlige deres to lærerinder er.
Min erfaring med Steinerskolen, er at lærerne skaber et trygt og anerkendende forum for børnene, så børnene får fred til at lære.

Kommentar
Fra : somebody

Dato : 31-01-07 19:25

hejza for det første ville jeg søre for at denne pågældende dreng der har truet din bliver flyttet men hvis det ikke er muligt er en rudolph steiner skole et godt alternertiv... men du må så blot acceptere at der ikke er helt så meget frihed på sådan en