/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Det blå hav
Fra : jonas_999
Vist : 1697 gange
100 point
Dato : 13-11-06 14:02

Hvorfor er havet blåt? Vand er jo gennemsigtigt. Og i samme boldgade, hvorfor er himlen blå?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-06 14:18

Havet er da heller ikke altid blå.

Havet får vel den farve himlen har??

Kommentar
Fra : pgroen

Dato : 13-11-06 14:18
Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-06 14:29

Fordi at det blå lys spredes mere i luft og vand end de andre synlige farver

(skrevet sådan med vilje for at se, om der er nogen degne, der bider på!)

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-11-06 14:32

Og for vandets vedkommende: Den røde ende af det synlige spektrum bliver absorberet af vandet; for det nære infrarød vil bare et par centimeter vand absorbere over 90 %

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 13-11-06 17:23

Der er stor forskel på farven i forbindelse med hvordan man står i forhold til solen, og om den er fremme, og også vandets tempeatur. Vand er meget intenst mørkeblåt i vinterhalvåret, specielt medens der er delvis tilisning. Lav sol i ryggen giver også mørkt vand

Kommentar
Fra : snotbolle

Dato : 14-11-06 13:01

Angående vand, så har pbp_et fuldstændigt ret. Og for himlens blå farve skyldes det er andet fænomen, nemlig Rayleigh spredning.

Så vands blå farve skyldes absorption af nær-IR området, dvs. det synlige lys mangler farve i det røde (af det reflekteret lys), og derved opstår det som blåt !!

Himlens farve skyldes ikke absorption, men spredning. Jo kortere bølgelængde desto større spredning. Dvs. det blå spredes i de øverste himmellag, mens resten passerer uhindret igennem atmosfæren. At himlen så fremtræder rødorange ved solopgang/nedgang, skyldes at luftlaget er tykkere, og så begynder de andre bølgelængder også at spredes. Dvs. det transmitteret lys mangler endnu mere i det blå område og fremtræder derfor mere rødt.

Tycho linket virker ikke for mig.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 14-11-06 14:08

A propos vandets gennemsigtighed og rødabsorbtion: Prøv og spørg nogen, der har været på charterferie med dykning ved Thailand eller i det røde hav: Jo længere ned i vandet man kommer desto mere skifter alt synligt i retning af blåt, fordi lyset oppefra filtreres.

Kommentar
Fra : jonas_999

Dato : 20-11-06 19:08

Okay, jeg forstår det med havets farve. Men ikke helt det med himlen! Jeg kan gå med til hvorfor himlen er rødlig om aftenen. Men hvorfor er den blå om dagen? Hvis det blå lys spredes væk, burde himlen så ikke være rødlig?

Accepteret svar
Fra : snotbolle

Modtaget 100 point
Dato : 21-11-06 07:50

http://www.sciencemadesimple.com/sky_blue.html

Håber du kan læse og forstå engelsk, men der gives en god forklaring, dog roder de lidt rundt i absorption og spredning. Det er nemlig ikke det samme, men konklusionen de giver er god nok.

I absorption bliver fotonen "opslugt" af atomet/molekylet, mens i spredning bliver atomet/molekylet snittet af fotonen, i et (u)elastisk stød. Dvs. fotonen ændrer retning.

Godkendelse af svar
Fra : jonas_999

Dato : 21-11-06 14:54

Tak for svaret! Det er jo en glimrende side.