/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Southern Comfort???????
Fra : pyllle
Vist : 2006 gange
20 point
Dato : 04-01-03 01:24

hey. Har længe gået og troet at Southern Comfort var en form for wiskhy. Men nu er det gået op for mig, at det ikke står nogle steder på flasken. Er der nogle der kan hjælpe mig, og fortælle mig, hvad det egentlig er jeg går og drikker...???
På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-01-03 01:32

øøhhh Southern comfort er bourbon - hvad dælen skulle det ellers være

( derudover er det osse en gammel krigsfilm - )

Så drik bare videre af din bourbon ( irsk whiskey )

________________________________________________

Produced in St. Louis, Missouri

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-01-03 01:33

Southern Comfort er en whiskeylikør med ferskensmag, som bliver produceret i St. Louis, Missouri.
Den fåes i to versioner med henholdsvis 38 og 50 procent alkohol.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-01-03 01:33

Det er en likør baseret på appelsinessens og whiskey.... Mange tager fejl og kalder det en Bourbon eller Whiskey (Amerikansk, Skotsk hedder Whisky).

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-01-03 01:34

og ja - lidt kærligt sagt som det fremgår af en hjemmeside : Fersken likør

Accepteret svar
Fra : Uffe29

Modtaget 30 point
Dato : 04-01-03 01:34

Historien om Amerikas egen likør
Mens der er tusinder af spiritus-mærker i USA, er der ret få likører. Men blandt dem er den 140 år gamle Southern Comfort den mest solgte og meget populær. Også herhjemme.
Nu er flaske og etiket ændret, melder importøren Bacardi-Martini, men heldigvis har man bibeholdt det hyggelige gamle billede af bomuldsplantagen Woodland og vejen langs Mississippi-floden med hjuldamperen i baggrunden.

Hed oprindelig "Kjole og Hvidt"
Navnet Southern Comfort fandt Louis Herron på. Han var bartender i St Louis, Missouri. Før 1875 kaldte man drikken for "Cuff and Buttons", hvilket nærmest kan oversættes ved "Kjole og Hvidt".
Opfinderen af likøren var ifølge overleveringen "a gentleman distilling-genius", der først lavede drikken til sig selv og sine venner. Sandsynligvis var det Francis E. Fowler, der boede i New Orleans.

Hjuldamper-kapløb
Når drikken blev så udbredt, skyldtes det den nemme trafik på Mississippi.
Man fortæller, at kaptajnerne på hjuldamperne racede om kap, og den, der kom først, fik en vis mængde Southern Comfort, nogle gange hele lasten.
Opskriften på Southern Comfort er en velbevaret hemmelighed, men der indgår amerikansk whiskey, fersken, appelsin og forskellige urter, og likøren lagres på små fade imellem seks og otte måneder.

Godkendelse af svar
Fra : pyllle

Dato : 04-01-03 01:37

Tak for svaret Uffe29.

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 04-01-03 01:43

Det var så lidt
Godt nytår

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-01-03 01:46

M.W. Heron opfandt S.C., som den populært kaldes i restaurationsbranchen, i New Orleans i 1874, hvor han solgte den fra whiskey fade i sin bar nær Bourbon Street. Han fandt på at sælge den på flasker i 1889 og den vandt en guldmedalje ved verdensudstillingen i St. Louis i 1904. Litografiet på flasken kom i 1934 og forestiller Plantagen Woodland fra 1834, der nu fungerer som gæstehus: www.woodlandplantation.com

Janis Joplins favoritdrik var S.C.

Og det er altså hverken Bourbon eller Whiskey. Det er klassificeret som en likør blandt fagfolk, jeg selv inkluderet.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-01-03 02:04

On Sat, 04 Jan 2003 00:24:03 GMT, "pyllle" <pyllle.news@kandu.dk>
wrote:

>hey. Har længe gået og troet at Southern Comfort var en form for wiskhy.
>Men nu er det gået op for mig, at det ikke står nogle steder på flasken.
>Er der nogle der kan hjælpe mig, og fortælle mig, hvad det egentlig er
>jeg går og drikker...???
>På forhånd tak for hjælpen.

Det er en whisky-likør baseret på bourbon, ferskenjuice og
ferskenlikør (eller tilsvarende kunstige tilsætningsstoffer)

Lars.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 04-01-03 02:14

Der er fejl i linket, så her skulle det virke

www.woodlandplantation.com

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 04-01-03 16:03

Der står faktisk på flasken at det er Whiskylikør

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 06-01-03 13:46

> Det er en whisky-likør baseret på bourbon, ferskenjuice og
> ferskenlikør (eller tilsvarende kunstige tilsætningsstoffer)

- så find et andet mærke!

ras