/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Stegtflæsk/kohaler
Fra : dr_dem
Vist : 5246 gange
260 point
Dato : 12-11-06 19:49

Har lige haft dette inde som et tip, og vil gerne hører andres mening jeg her fået 5 point men det kan jeg ikke nøjes med her såååån kik op
Jeg skal så lige sige at Fr.Jensen og jeg har sammenarbejdet, jeg har læst op af hendes bog, lavet maden, tilført det som jeg syntes der skulle til, så tilbage er Fr. Jensen, hun har skrevet en del i opskrifterne.

Nogle vil gerne stege på panden men, lad være, brug ovnen.

Opvarm ovnen til 275-300 grader, drys bradepanden med salt og peber læg flæsket ned i bradepanden og lad den passe sig selv i 20-30 min. Det sviner ikke i køkkenet og det klare sig selv og skal ikke vendes. Ca 10 min før flæsket er færdig kan man til sætte lidt løgringe hvis man skal bruge fedten til noget ( måske en gammel OST)

KOHALER

2-3 Kg Ko/oksehaler, 75-100 g margarine, kartofler efter behov, og vand hele tiden, syltede agurker eller asier og måske en grønsagsblanding, og en stor køkkenrulle.

Margarinen smeltes i en stegegryde så den er brun, halerne hældes i og vendes jævnligt, når halerne er brunet, tilsættes vand så det dækker halerne, her efter skal de koges i 2 1/2 -3 timer nogle gange mere. Hold hele tiden øje med om der er vand ved halerne, en gang imellem må de godt koge ned så de koger i eget fedt, men ikke for længe og husk og kom vand på igen. Halerne er færdige når kødet falder af næsten af sig selv. Halerne tages op og sovsen laves af skyen ( se under brune sovse)
Kartoflerne kan man sætte over ca. 1/2 før man tror halerne er færdige.
En grønsagsblanding kan koges/varmes efter behov.

Servering:
Halerne lægges på et stort fad, Kartofler, grønsager, agurker, asier lægges i skåle der nu bruges til disse.

Køkkenrullen hvad nu med den, det er nu sådan at alt hvad der kan flyve spiser man med fingrene, og en hale den flyver, og den er meget fedtet, så derfor.

Har prøvet denne ret mange gange og kan godt anbefale den.

__________________
dr.dem
can. litavert
hvis det bliver sjovt ryger point selvfølgelig op

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 12-11-06 19:56

Det der var galt med tippet om kohaler er garanteret at brugerne er unge mennesker. Jeg er selv 60, og da jeg var barn fik man sådan en ret, da der ikke var ret mange penge til rådighed. Jeg kan godt selv lide det, men endnu engang det er alderen.
Torben

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 12-11-06 20:00

det kan du ikke være bekendt dr_dem. Det siger min kone nemlig, for nu vil jeg til at gå og plage hende til at lave den gode gamle dejlige ret igen.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-11-06 20:07

Hej Torben
Jeg er selv 50 og har heller ikke fået det så meget som barn nemlig penge mangel men det er der ikke nogle unge der tænker på idag, når jeg tænker tilbage til min barndom hvor vi fik vandgrød 2-3 gange om ugen, pga. pengemangel. Så er jeg sgu glad at jeg idag har råd og kan inviterer mine forældre til sådan en god ret.

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-11-06 20:13

Citat
det kan du ikke være bekendt dr_dem. Det siger min kone nemlig, for nu vil jeg til at gå og plage hende til at lave den gode gamle dejlige ret igen.

Bare si hun skal se og komme i gang, meeeen på den anden side set kan du ikke selv lave retterne har du ikke en printer og jeg er sikker på at du godt må låne køkkenet medens din kone ligger på sofaen og ser TV

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 12-11-06 20:45

God søndag til jer alle skal nu
dr.dem

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 20:45

fijala, en sand gourmet laver selv sine yndlingsretter.

Min salig far elskede alle de der fede retter og påstod, at vi (hans kræsne børn) ikke vidste hvad der var godt, men hvis man skal lytte lidt efter ernæringseksperterne så var vi ikke helt forkert på den.

Selv har jeg den opfattelse, at der gerne må være fedt på kødet, men at det gerne skulle ligee i bunden af (brade)panden når det er færdigt så det har givet god smag, men ikke skal spises.

Der var en der mente at det var energifråds at bruge ovnen til at stege flæsk, men det tvivler jeg på hvis man har en moderne A-ovn for så beholder man jo det meste af varmen inde i ovnen og hverken smag eller varme bliver suget op i emhætten. ..og så smager det jo dejligt med tørstegt flæsk.

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 12-11-06 21:44

Jeg tilkendegiver at jeg ikke fandt noget "tip" i de opskrifter du lagde ind undet kategorien tip.
Men vil alligevel lægge en kommentar ind her,
da jeg er ganske uenig i brugen af ovnen som stegepande, fordi: den ganske enkelt ikke kan lave paneret flæsk/stegte ål sprøde og lækre. For mig e´r og bliver ovnen, til dette brug, et fenomen for storkøkkener!
Jeg nyder stegt flæsk/stegte ål og rødspætter/filetér men de skal være SPRØDE!

Der er altså ikke meget ved stegt flæsk, når sværden ikke er knasende sprød som på en flæskesteg og da den er paneret, har jeg aldrig oplevet at dette kunne lade sig gøre i en bageovn, hvad enten vi snakker gammeldags komfurer med optænding og ringe eller topmoderne multiovne.

Jo, ungdommen vil skam gerne have stegt flæsk med kartofler, persillesovs og rødbeder, men helst når vi har tid at lave det. For det kræver at man har tid til at være nærværende ved panden og ikke blot lade det stå som simreret i ovnen.

Har jeg ret?

Mvh
ypsiQ

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 12-11-06 22:38

helt enig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 22:40

ypsiQ, mit stegte flæsk fra ovnen ER knasende sprødt, ellers gad jeg helller ikke spise det, og man lader det jo ikke bare stå, men hælder fra og vender lidt helt efter fornemmelse.

Panerede fiskefileter og lignende hører ikke til i en ovn da de jo ikke indeholder det fedt de skal stege i.
Fidusen ved ovnen er at få fedtet væk så det kun giver smag og derfor er en lidt for fed ribbenssteg mere lækker hvis den bliver skåret i tynde stykker og tilberedes lige som flæsket.

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 12-11-06 22:41

det var deg ypsiQ jeg var enig med

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 22:41

I er vist nogen der har meget at lære udi madlavningens finesser.

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 12-11-06 22:51

ja man lærer så lenge man lever ,men jeg har lavet mad i 50 år så nogen erfaring har jeg,men vi mennesker er så forskellige (heldivis) så hvad der er gott for den ene er mindre gott for en anden ,Vh vonna

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 22:59

Hvis man skal tage efter hvad der er ALMINDELIGT så er du nu ca. 70 år Vonna

Jeg har altid været en kræsenpind og derfor har jeg lært mig at lave god mad og det har så stået på i ca. 30 år selv om det ikke var så godt i starten. Hverken konen eller jeg kunne lave mad da vi blev gift og i dag skiftes vi efter hvem der har bedst tid og gæsterne har aldrig klaget.

Det skal vi nu heller ikke blive enige om for smag og behag er heldigvis forskellig.

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 12-11-06 23:16

Nu har jeg ikke bedømt nogle af dine tips, men jeg må da indrømme at når du skriver "Lorterøve" fordi du ikke får de ønskede point, så er det en anelse svært at tage dig alvorligt. Samtidig er jeg nok enig i at opskrifter hører hjemme på en opskriftsside - dermed overhovedet ikke sagt at der er noget som helst i vejen med dine opskrifter.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-11-06 23:44

Uanset om man har lavet mad i 50 år, så er "Stegt flæsk" IKKE paneret. Men retten "Paneret flæsk" eller "Husmandskoteletter" er paneret, og er derfor ganske rigtigt uegnet til ovn

Men det er rigtigt, at det er et smagsspørgsmål om man vil lave "Stegt flæsk" i ovn, på pande eller i "ønskebrønden" (frituren)

Forøvrigt er disse bevidstløse opskrifter i tips noget bavl. Der er ikke meget tip i at lire en eller anden opskrift af , og så forvente point for den slags ligegyldigheder.

Når dette gastronomiske geni samtidig skriver lorterøve, så har vedkommende helt automatisk placeret sig i den gruppe, der minder om en anden 0-bon som tidligere huserede på Kandu

Kommentar
Fra : Vonna

Dato : 13-11-06 00:17

Hej BjarneD jeg er ikke helt almindelig men nu skal der soves ,god nat

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-06 00:47

Kan man overhoved få fedt flæsk længere, medmindre "bondemanden" har glemt at aflevere grisen til slagteriet til tiden?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 260 point
Dato : 13-11-06 01:55

Tedd Gu ka man da få suleflæsk !
Jeg laver næsten altid stegt flæsk af en tilbuds ribbenssteg.
Det er ovnen udemærket til, dog ligger jeg dem forsiktigt på risten over bradepanden.
og det kræver ikke så meget tid , så elprisen ved ovnen tror jeg ikke er så meget.
eftervarmen kan jo også bruges til andet, feks. julekagen til kaffen senere på aftenen.

Der udover kan de skiveskående flæsk sættes på en egnet grill pind og med lidt mellemrum i mellem skiverne, kan de nu stå pænt på risten med sværen opad og man kan på den måde
håndtere ca. 10 flæsk på en gang, på en pind(bruger gerne to pinde, så de ikke tilter).
Afstanden mellem kan også holdes med en skive rå kartoffel eller en lille dusk persille,
eller hvad man nu føler for.

Ja oksehaler det er godt, men ikke særligt billigt.
I denne uge starter Brunkål/nøgleben/grisehaler sesonen hos mig MUMS

PS. Selfølgelig høre madopskrifter med under tip, lige så vel som alt andet.

Tak dr_dem, om jeg kendte opskrifterne eller ej, dine tip vækkede min mave *****

</Madøre>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-11-06 01:58

Så mangler vi bare opskriften på æbleflæsk

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 13-11-06 03:57

hurra for knasende sprødt flæsk fra ovnen. lianes.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-11-06 03:58

Tedd den går ikke , elgene har spist æblerne.
http://www.kandu.dk/spg96387.aspx
Æbler er nu også bedst friske for sig selv

Men ellers:
1. Den næsten gammeldags.
Æblerne skæres – Uskrællede - i tynde snitter/tern deles jævnt ud i bradepanden,
meget-meget lidt brun farin eller sukker drysses over, krydres med timian/peber.
Flæskene på pine sættes oven på og drypper ned på æblerne mens de bliver færdige.
Færdige flæsk lægges på et fad og æblesnasket kommes oven på !

2. Den kedelige men nemme.
sæt skivet æble(krydderet efter lyst) mellem flæskene på pinene!

3. Den kedelige men økonomiske.
lav pineflæsk uden æble læg de næsten færdige flæsk i et ovnfast fad,
hæld noget billigt færdigt most æble over ,
krydder det og stil det i ovnen ca.10-15 min. på eftervarmen

I alle tilfælde , futter det godt op i smagen,
med et par skiver røget bacon ind i mellem de almindelige flæsk !

Husk at gemme lidt æblefedt, som lige blandes 1:1 eller 1:2 med ristede løg
Altså en kop fedt til 1-2 kopper ristede løg.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-11-06 04:03

Øv nu er jeg sulten
Ungerne hader når jeg servere stegt flæsk med pernillesovs til morgenmad inden de skal i skole

</natmaden>

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-11-06 18:26

Ja nu har jeg læst alt'

bauchmann: vi har skrevet sammen.

Fijala: Vi har også skrevet sammen,har du fået lov ti at komme til komfuret

ypsiQ: Jeg syntes du skal bruge komfuret som du selv syntes, men jeg syntes du akal prøve dette før du siger nej til dette, og så komme med din kommentar bagefter.

Vonna Dato 12-11-06 22:28

helt enig
I hvad

Du sover jo

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
ypsiQ, mit stegte flæsk fra ovnen ER knasende sprødt, ellers gad jeg helller ikke spise det, og man lader det jo ikke bare stå, men hælder fra og vender lidt helt efter fornemmelse.

Panerede fiskefileter og lignende hører ikke til i en ovn da de jo ikke indeholder det fedt de skal stege i.
Fidusen ved ovnen er at få fedtet væk så det kun giver smag og derfor er en lidt for fed ribbenssteg mere lækker hvis den bliver skåret i tynde stykker og tilberedes lige som flæsket.

Nu tager jeg aldrig feten fra eller vender flæsket.

BjarneD:
--------------------------------------------------------------------------------
I er vist nogen der har meget at lære udi madlavningens finesser.

Jeps det har du fulstendig ret I

KathrineE:
Citat
--------------------------------------------------------------------------------
Nu har jeg ikke bedømt nogle af dine tips, men jeg må da indrømme at når du skriver "Lorterøve" fordi du ikke får de ønskede point, så er det en anelse svært at tage dig alvorligt. Samtidig er jeg nok enig i at opskrifter hører hjemme på en opskriftsside - dermed overhovedet ikke sagt at der er noget som helst i vejen med dine opskrifter.

Når jeg skriver lorterøv/e er det ikke for at gøre nogle mennesker fortræd, det er snart jul og jeg tænker på JUL PÅ VESTEREBRO der siger Stuard LORTERØV og det griner alle af så her må jeg bare sige ØØØhhhhhhhhh

Klumme:
Jeg føler med dig GUD være med dig

tedd:
Citat
Tedd Gu ka man da få suleflæsk !
Jeg laver næsten altid stegt flæsk af en tilbuds ribbenssteg.
Det er ovnen udemærket til, dog ligger jeg dem forsiktigt på risten over bradepanden.
og det kræver ikke så meget tid , så elprisen ved ovnen tror jeg ikke er så meget.
eftervarmen kan jo også bruges til andet, feks. julekagen til kaffen senere på aftenen.

Der udover kan de skiveskående flæsk sættes på en egnet grill pind og med lidt mellemrum i mellem skiverne, kan de nu stå pænt på risten med sværen opad og man kan på den måde
håndtere ca. 10 flæsk på en gang, på en pind(bruger gerne to pinde, så de ikke tilter).
Afstanden mellem kan også holdes med en skive rå kartoffel eller en lille dusk persille,
eller hvad man nu føler for.

Ja oksehaler det er godt, men ikke særligt billigt.
I denne uge starter Brunkål/nøgleben/grisehaler sesonen hos mig MUMS

PS. Selfølgelig høre madopskrifter med under tip, lige så vel som alt andet.

Tak dr_dem, om jeg kendte opskrifterne eller ej, dine tip vækkede min mave *****

</Madøre>

Så mangler vi bare opskriften på æbleflæsk
hurra for knasende sprødt flæsk fra ovnen. lianes.

Æbleflæsk kik op

Ja ja det var så det

nu skal jeg så finde en vindner

DR.DEM

Kommentar
Fra : KathrineE

Dato : 14-11-06 18:39

Dr. Dem
Så har jeg misforsået - undskylder!

Godkendelse af svar
Fra : dr_dem

Dato : 14-11-06 18:43

Tak for svaret natmaden.
Det var lige mit svar.

Lorterøv Hi hi hi hi

Og god jul og godt nytår til dig

dr.dem

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 14-11-06 18:59

Og rigtig glædelig JUL og LORTERØV til alle røvhuller

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-11-06 19:27

Nåe det smager altså osse godt i januar,Febuar, marst, april, ,,,,

Ja julen er også for LORTERØVE , og den der ikke kender Jul på Vesterbro bør straffes med,
Bøde , Hæfte, eller kold julekage

Godt at vi er nogen der ved hvad godt er

Takker for JuleStjernerne

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 18-06-07 17:37

Skal i lige ha en LORTERØV i sommer perioden og specielt til dig klumme

Kommentar
Fra : natmaden