/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mos i græsplænen
Fra : 1003jeppe
Vist : 3186 gange
200 point
Dato : 12-11-06 17:13

Efter et lang og vådt efterår må jeg konstatere at der en masse Mos i græsplænen, men hvordan er det nu lige man sslipper af med det ? mener at have hørt noget om at men kan bruge jordbrugskalk nogen der har et godt råd ?? 1003jeppe

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-06 17:24

Hvordan fjerner jeg mos fra min græsplæne?

En græsplæne uden mos kræver i virkeligheden kun at man plejer sin græsplæne godt, hvilket hverken er særligt svært eller arbejdskrævende. Samtidig betyder en god og grundig pleje af plænen, at man får langt færre problemer med uvelkomne gæster som mælkebøtter og bellis.
Du skal bruge:
NPK-gødning, kan købes i ethvert havecenter
En plæneklipper
Evt. et ukrudtsjern

Forberedelse:

For at holde mosset nede er det væsentligt at gøde i de rigtige mængder, på de rigtige tidspunkter samt at slå plænen ofte. Forskellige typer af gødning skal doseres forskelligt. De korrekte mængder vil være angivet på posen. Forkert brug af kunstgødning kan nemlig betyde, at man svider græsplænen samtidig med, at overdreven brug af kunstgødning er et stort miljøproblem i Danmark.

Plænen begynder for alvor at vokse, når temperaturen kommer op omkring 7-8 grader. På dette tidspunkt skal plænen have en stor portion forårsgødning, ca. 4 kg NPK pr. 100 m2. Gødningen spredes umiddelbart før et regnskyl, så den kan trænge ned i jorden og ikke ligger ovenpå og afsvider græsset.

Hvis der er udtalte problemer med mos eller anden form for ukrudt, er det en god idé, at fjerne dette manuelt fx ved hjælp af et ukrudtsjern. Det minimerer risikoen for, at mosset eller ukrudtet kommer igen.

Plænen slås herefter, så den får en højde på omkring 4 cm. Fremover vil de fleste plæner trænge til at blive slået ca. 1 gang om ugen, med en højde på ca. 3 cm. I tørre perioder dog igen med en højde på ca. 4 cm.

En måneds tid efter første gødning, gødes igen. Denne gang kun ca. 1 kg pr. 100 m2. Der gødes igen i det tidlige efterår, august-september, ca. 1 kg pr. 100 m2.

herfra http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?id=1646

Kommentar
Fra : blank

Dato : 12-11-06 17:27

Da vi overtog vores sommerhus, var meget af græsplænen fyldt med mos. Vi har købt en elektrisk mosfjerner maskine. Bagefter bruger vi riven og fjerne al det løse mos. Græsset ser lidt "tyndt" ud bagefter. Vi såede græs bagefter og vi har da fået bugt med en del.

Da den ene del af have ligger i skyggen stort set hele tiden, er vi nødsaget til at have gang i mosfjerner maskine hvert år.

Jeg fandt iøvrigt dette på nettet, har ingen erfaring med dette, men læs andres kommentarer:

http://www.gode-raad.dk/visraad.php?ID=1161

Knofedt er vejen frem. - Held og lykke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-06 17:27

Mos i græsplænen
Mos i græsplænen bekæmpes med NPK-gødning - kunstgødning. "Højt" græs kvæler mosset og gør vækstbetingelserne ringere. Kalk, der gives lige inden et regnvejr, forringer vækstbetingelserne, men er alene ikke nok til at fjerne mos i græsplænen.

http://www.acthon.dk/bettina/nyttigt/tips/haven.html

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-06 17:31

NPK gødning er det sidste jeg ville bruge, har forresten aldrig brugt NPK.
Brug NPK og du slår græs i uendelighed. Det fjerner ikke mos .
Kalk er nok, og en god rive til at fjerne mos med.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 12-11-06 17:32

Fandt lige dette i min søgen på http://groups.google.de/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_thread/thread/9cd822ceb1ad8ee2/bf4773be56becefd?hl=de:

Mos skal kvæles af græsset. Det gøres effektivt med en kvælstofgødning -
kalkammonsalpeter eller en NPK-gødning med højt N-indhold.
F.eks. en 25-3-10 el. ling. (25% kvælstof, 3% fosfor, 10% kalium.)
Kvælstoffet spises hurtigt op, derfor skal man gentage gødskningen
4-5 gange i løbet af vækstsæsonen.
Vent med at slå første gang til græsset er blevet godt høj.
Det gamle "husråd" om kalk hjælper er en skrøne - græs gror fint ved
lave reaktionstal - se blot på naturarealer.
Bortsvidning med jernsulfat ser effektivt ud, men hjælper ikke meget -
det ser grimt ud.
At der er mos i plænen i april måned er kun naturligt - og gør plænen
god at gå på.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-06 17:32

Ja der er mange forskellige råd.

Du kan bl.a. få et fugleliv i haven ved at strø fuglefrø på de steder, hvor der er mos

Men der er flere råd her

http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/313.html

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-06 17:36

Kalk er ikke tilstrækkeligt, græsset skal da have noget at gro af, græsset er med til at kvæle mosset

Vi har nogle "knive" til at sætte under plæneklipperen, det simpelthen river mosset op, derefter giver vi kalk og gødning, og vores plæne ser da nydelig ud

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 12-11-06 17:39

Her er en meget lang forklaring fra TV 2/Nord (Det grønne Rejsehold)

http://www.tv2nord.dk/default.asp?kategori1=program&id=96&id2=1489&level=2

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-06 17:40

Græs gror fint uden NPK. Se dig omkring.
Brug af kunstgødning er ikke til gavn for naturen og grundvandet.
Jo en god rive fjerner mosset. Lidt kalk hjælper til at holde det væk.
Mange haveejere fortryder de gav græsset kunstgødning, de slår græs
morgen middag aften.

Godkendelse af svar
Fra : 1003jeppe

Dato : 12-11-06 17:49

Tak for svarene ans. Der er noget der skal prøves!1003jeppe

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-11-06 17:54

Held og lykke med det, men du skal sørge for at din græsplæne har de rigtige vækstbetingelser.

Så undgår du mos og andet ukrudt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-06 17:56

Teil.... Fra ans' link

Dernæst er det vigtigt at holde græsset i god vækst sæsonen igennem. Det indebærer blandt andet, at græsset skal have noget at leve af – det skal gødes. Mange haveejere holder igen med gødning eller er helt holdt op med at gøde efter debatten om udvaskning af kvælstof til vandløb og grundvand. Men græsplænen er det areal i haven, hvorfra vi fjerner flest plantenæringsstoffer i form af afklippet græs. Hvis græsset stadig skal være sundt og stærkt, skal de næringsstoffer, vi fjerner, erstattes af nye – der skal gødes