/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
bærbar skærm crash
Fra : tyroels
Vist : 388 gange
50 point
Dato : 12-11-06 15:06

Hej

Min bærbar har en tendens til at skærmen nogle ganger "crasher". Der sker det, at computeren pludselig fryser et par sekunder, hvor markøren eller tasterne ikke reagerer overhovedet, og derefter ændres skærmindstillingerne til noget der vel svarer til 640 x 480 opløsning og 16 farver (har ikke helt styr på det præcist, men virkelig grov opløsning og uklare farver).

Idag skete det under en dvd-brænding, men ellers plejer det vist ikke at ske ved særlig "hård belastning". Det kan eksempelvis ske ved alm. surf på internettet.

Jeg mistænker selv problemet for at opstå ved stor varmeudvikling, men er der nogle, der har bud på, hvad det ellers kan skyldes?

Og vil det være noget, der er dækket af reklamationsretten (computeren er 1 år gammel), eller er det noget, man bare må leve med? Med til historien hører, at så snart man genstarter computeren kører skærmen igen i normal opløsning.

mvh. Troels

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-11-06 15:24

Gå i enhedshåndtering og fjern skærm og skærmkort, genstart systemet og der bliver indlæst fejlfri driver igen.

Kommentar
Fra : tyroels

Dato : 12-11-06 15:32

har lige prøvet at downloade nyeste driver til skærmkortet. Dog ikke sikker på at det vil løse problemet, da problemet netop opstår med meget skiftende mellemrum. Sker måske en gang om ugen i gennemsnit

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-11-06 15:50

Tag en backup af dine dokumenter og lav en ny ren installation/recovery.

Kommentar
Fra : tyroels

Dato : 12-11-06 16:04

hmm, synes det bliver en lidt voldsom opgave for et problem, der opstår en gang om ugen, og hvor jeg trods alt "bare" kan genstarte computeren og så kører den fint igen...

Men tak for tippet ellers, peet49. Nu prøver jeg dog lige at se om driveropdateringen alene ikke kan have hjulpet.

Som sagt så mistænker jeg dog varmeudviklingen som problemet - nogen der kan be- afkræfte at dette kan føre til problemet?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 12-11-06 16:06

Varmen skulle ikke give indvirkning på skærmopløsningen, medmindre du har et periodisk defekt skærmkort.