/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Langt på litteren?
Fra : mikkelsmail
Vist : 1109 gange
50 point
Dato : 11-11-06 23:41

Hej med jer!
Jeg leder efter en bil der kører langt på litteren. Evt. en diesel, da jeg jo ved at motoren holder længere på disse ... Bilen må MAKS være ca. 4-5 år gammel og maks koste 115.000 kr. Sætter pris på at det er en lille bil, da de jo er billigere i vægtafgift osv. Har p.t kig på en Lupo, 33,3 km på en liter diesel ... det virker til at være en meget økonomisk bil?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-06 01:05

Det er ikke rigtigt at dieselmotorer holder længere.

Det galdt måske de gamle langsomtgående, store og tunge motorer, som havde en lav effekt i forhold til størrelsen.
Men de moderne hurtigtløbende effektfulde og højt ydende dieselmotorer, som man sætteri små biler holder ikke bedre end tilsvarende benzinmotorer.

Eksempler fra min omgangskreds synes at pege på at de tilmed holder dårligere.

Besparelsen på brændstoffet, modsvarer næppe merprisen. Prøv bare at se hvad sådan en lupo koster.Og så er den ikke engang særlig komfortabel.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 50 point
Dato : 12-11-06 01:08
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-06 08:30

Du får betydeligt flere km ud af en dieselmotor. Og besparelsen er der.
Som Bertel siger er 206-eren nok den mest økonomiske, du finder den let
for de penge, 115.000.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-06 08:32

Køb gerne en med grøn afgift i stedet for vægtafgift. Der sparer du 50%
Måske kommer du lidt op i pris.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 11:16

Du skal ikke gå udenom en FIAT Punto JTD (diesel) De første modeller er med 1,9 l. commonrail, turbo m. intercooler, kører langt på literen med stor komfort ikke mindst fordi den er bredere end de fleste i klassen.

Jeg skiftede min ud på grund af mindre kørselsbehov og jeg savner den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-06 11:57

Jeg vil sige, at hvilken bil du vælger, mere skal komme an på dit kørselsbehov end hvad bilen går på literen.

En lille Lupo kan være god nok som bybil, få kilometer, ikke særlig belastende kørsel.....sådan lidt som måske 5-6 km på arbejde, hen og handle o.s.v.

Det er ikke nogen langtursbil....der må du bestemt ikke gå under Golfstørrelse.

For ved større kørselsbehov, kan du helt sikkert regne med, at med jo mindre motor/mindre forbrug, jo større slitage/vedligehold/reparation....så i den sidste ende kan det blive meget dyre penge, at spare lidt for at købe en for lille bil fordi den måske går 5 km mere på literen.

mvh dova

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 12-11-06 14:52

hold dig langt væk fra fiat punto typerne...
kender flere der har denne model, og de ruster ganske enkelt og blir forfærdelig grimme nedenunder....selvom det er en pæn og økonomisk bil..
peugeut modellerne derimod er rigtig holdbare hvad rust og den slags angår.
har selv haft en model 106 i 9 år, den var 12 år da jeg solgte den fornylig og ikke en eneste rustplet nogensteder....
det er jo ikke kun benzinøkonomien man skal se efter også vedligeholdelsen i længden.
en p. kan også køre pænt langt. min kørte gennemsnit 14 på literen. det var en 1,1 og jeg kørte 7 gange til italien i den....
foreslår at du går ind på nogen af alle de bilforum der findes på nettet og kigger på modeller og anmeldelser.
fdm, bilforum,bilbasen mm.
god søndag miss.j.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 15:01

Mage til sludder missjosefine. FIAT Punto efter 2000 som er de eneste med diesel ruster ikke mere end de fleste andre biler, måske endda lidt mindre og i hvert fald er der 6 års rustgaranti
Vedligeholdelse på biler er vigtigt når man skal beregne omkostninger og der har FIAT altid været billige med deres familiebiler.

fiatpuntotyperne er nok mig

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 15:15

Jeg fandt lige denne gamle brugtvognstest frem og det skal bemærkes at det er en Punto (1) før 2000 hvor de nyere er meget bedre på adskillige punkter ikke mindst benzinøkonomien, hvor fruens benzinmodel kørte 18 km/l ved normal blandet kørsel i modsætning til de ældre modeller med singlepoint indsprøjtning der ikke kommer meget over 13 km/l.
http://www.fdm.dk/NR/rdonlyres/D3E74C40-8E11-4AA8-AC85-F95F2485C74C/0/058059.pdf

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 12-11-06 15:45

nå, ja! dem jeg kender der har/har haft en sådan bil, det var modeller fra slutfirserne....
men er nu stadig af dem mening, at peugeuer er rustmæssigt bedre.det siger statistikkerne og synsfolkene altså...har ikke hørt andet...
ciao missj

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 16:06

Puntoer fra slutningen af firserne. Lidt problematisk da de første kom i 1993

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 12-11-06 16:10

sludder,pludder. det var selvfølgelig midten af 90'erne jeg mener....fordi jeg har kigget på biler fra slutfirserne selv..sorry....
miss j

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 12-11-06 16:21

Alligevel har du ikke ret.
En af mine Puntoer havde begyndende rust i et forskærm der viste sig at være udskiftet efter en skade med et uoriginalt.
Største rustproblem på de allerførste modeller er såmænd lejerne i bageste svingarme og det kan du ikke se.

Godkendelse af svar
Fra : mikkelsmail

Dato : 12-11-06 16:35

Tak for svaret BertelBrander. Har også haft en 206 i sigte ... Har dog stadig ikke bestemt mig, men god besvarelse ... Hyg dig

Mvh.
Mikkel