/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
mislyd på peugeot 306
Fra : CCjunior
Vist : 3083 gange
100 point
Dato : 11-11-06 19:23

Jeg har en peugeot 306 st.car. der kommer en mislyd fra venstre baghjul. Det kommer når man kører over et bump, eller har en bag i. Altså ved belastning. Det lyder som om der er noget der glider på plads. med et ordentlig " klonk "
vi har haft den løftet op og tjekket stort set alt.. bøsninger ok ,stødæmper ser fine ud, stabilisator stang ser ok ud. ingen synlige fejl. har tjekket bremserne..heller ikke der..

Nogen der har Hørt om det før eller noget lign.

junior

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-06 20:03

Kig på bagbroen, det kan være hjulet der rammer indvendig side af hjulhuset.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 11-11-06 22:22

Måske bør du tjekke at støddæmperen er skruet fast i øverste fæste.Tjek fjæder.
alimak

Kommentar
Fra : klamtango

Dato : 12-11-06 07:50

prøv støddæmperne pres ned et par gange på billen hårdt h-v side det skulle være ens

løft billen op så fjedern bliver rette op kig efter brud og tag om stab.stanges kødben-bøsninger
for slør

klamtango

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-11-06 09:38

Tror det er dit stab.led. Grunden til du ikke kan mærke det når bilen er hævet er det bliver trukket ud. Mod når du har vægt i er det i den pos. der er slidt op.
Få den op et std hvor den står på hjulene og mærk efter igen.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-11-06 11:45

eftersom at bilen er uden fjedre, så går jeg ud fra at når du siger stab.led så mener du den stang som bliver vredet og derfor fungerer som fjeder.

Det jeg ikke kan forstå, er at den så ikke siger det hele tiden, eller i begge sider.. den burde vel gi sig med en knagen. det her lyder som om at du slår 2 stykker metal mod hinanden. altså med et ordentlig knag..

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-11-06 11:54

Din bil må være den første uden fjedre Det du her er en torsionsfjedre, virker som du skriver ved det er en stang der bliver vredet.

Hvad er det for en model 306 du har.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-11-06 12:16

306 st.car 1999 2.0 HDI

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-11-06 12:40

Hmm.. Har været ved og se hvad man kan få af dele til din bagvogn. Hvis det er som du siger dine bøsninger er ok, og der ikke er noet løs. Så mener jeg du bør kørre på værksted hvor du kan få den set efter.
Ophæng er ikke noget og spøge med.

Evt. kør ind til in Peugeot pusher, og få dem til og se på det. Når de så har fundet fejlen står det dig jo frit for og selv lave det.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-11-06 14:05

jeg havde en kratlusker til at kigge på den igår, vi gik den så vidt muligt igennem med et koben og en hydralisk donkraft.
Jeg prøver at undgå peugeot da jeg syntes de er tovlige med deres priser..men jeg kan godt se at det nok ender med at blive nødvendig.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 12-11-06 14:30

Det jeg mener er de ved havd der er oftes er galt med dem.
Så gør som mange andre. Få dem til og finde fejlen, for så ikke lige ved hvornår man har tid osv.
Meget brugt trix. Svinsk tjaa, men sådan er verden jo.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-11-06 16:19

De bruger sq ikke 1-2 timer på at fejlfinde, for så at lade sig spise af med en omgang øre gas.. det lyder næste for godt til at være sandt...

Kommentar
Fra : Steenk1

Dato : 13-11-06 20:57

Hej.
Det er efter alt sandsynlighed de nålelejer som svingarmene sidder i i bagbroen nærmere betegnet det tykke rør hvor torsionsstængerne sidder i. Du skal hæve bilen på et punkt på karossen, evt. de punkter som er beregnet til bilens egen donkraft, i begge sider således at bærearmene kun er belastet af støddæmpere og torsionsstænger. Bræk med kobenet i mellem det tykke rør som bærearmene går ind i og bærearmene både sideværts og op og ned. Der bør ikke være noget slør eller kun meget lidt da nålelejerne gerne skulle holde bærearmen fikseret. Det er vaskeligt at finde nogle steder med godt modhold til kobenet men det kan lade sig gøre. Ovennævnte fejl er en meget almindelig fejl på modeller med torsions affjedring og desværre også en dyr reperation. Hvis du er lidt fiks på fingrene kan du ved hjælp af en Haynes værkstedshåndbog, godt værktøj og en masse tålmodighed lave det selv men det er beskidt og besværligt og tager lang tid. Alternativt findes der ,et eller andet sted i jylland en der næsten lever af at renovere den slags bagtøj og man kan få et renoveret fra dag til dag for det meste. Det sidste jeg forhørte mig på var til en 405 og det kostede omkring 5000,-. Jeg kan desværre ikke finde navn og adresse på ham men jeg fandt ham selv ved at bruge internettet. Endelig kan du prøve en hugger men det er nok lige så dyrt. Du skal holde prisen på det renoverede bagtøj op imod hvad det koster at have din bil på værksted i de to-tre dage det tager at reparere bagtøjet på et værksted. Der er du nok oppe på det tredobbelte eller mere.

m.v.h. Steenk1