/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
problemer med halogen lamper.
Fra : bpedersen
Vist : 2064 gange
100 point
Dato : 11-11-06 15:15

Hej.
Jeg har på en spejdergrund fået monteret 2 stk. 1000w halogen lamper. Lamperne er monteret på hver sin pæl i 5 meters højde. Jeg har fået en elektriker til at lave alt el arbejdet. Nu har vi bare fået det problem at halogen rørene springer hele tiden. Et rør lyser gennemsnitlig 10 timer før den springer(når den springer er det for det meste porcelænet i ender af røret de fuldstændig falder fra hinanden). Jeg har fået lamperne byttet en gang(lamperne er lavet til at side ude og har en IP på 44). Der er ingen overspænding, så det e ikke det der er problemet. Både lamper og rør er af mærket JOEL.

Kan det være noget med rørene??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-06 16:05

IP44 er det godkendt til montage ude?
Tror nemlig ikke det tåler regnvejr.

Kommentar
Fra : bpedersen

Dato : 11-11-06 16:13

Jeg har bare fået at vide at ip44 godt må sidde ude. hvor finder man ud af det henne???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-06 16:16

En elinstallatør kan svare på dit spørgsmål.
IP44 er stænktæt, kan sidde ude. Dog ikke udsat for direkte regn.
IP54 er vandtæt og tåler øsende regnvejr.
Der findes infravarmere klasse IP44, de må monteres ude men i læ for regn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-11-06 16:52
Kommentar
Fra : 15063637

Dato : 11-11-06 17:14

Diverse oplysninger finder du i stærkstrømsbekendgørelsen

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl

KAPITEL 714

LYSINSTALLATIONER I DET FRI.
og
714.51 Fælles bestemmelser

Materiel skal, ved konstruktion eller ved installation, mindst have en kapslingsklasse på IP33.

Note Det kan være nødvendigt i visse tilfælde, på grund af funktions - eller rengørings forhold, at kræve højere kapslingsklasser.

For belysningsarmaturer er IP23 tilstrækkelig, hvis der kan ses bort fra risikoen for forurening, for eksempel i bolig- og landbrugsområder, og hvis armaturerne er placeret i mere end 2,5 meters højde over jorden.

Konstruktions- og sikkerhedsbestemmelser for belysningsarmaturer er angivet i EN 60598.

Tabel 803 A - IP-kode, første ciffer
Tabel 803 B - IP-kode, andet ciffer

Med Venlig Hilsen
og god læselyst

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 11-11-06 17:28

Sidder rørene vandrette ??? Et halogenrør må du ikke tænde med mindre det sidder vandret, årsagen er at det - når det brænder - opnår en temperatur der ligger meget tæt på glas og glødetrådens smeltepunkt, når den ikke sidder lige vil temperaturen i den højeste ende blive en del højere end i den laveste, og det kan den ikke tåle.

Er rørene blevet rørt med fingrene da de blev sat i ??? Ingen halogenlyskilder må berøres med de bare fingre når de sættes i - den ganske lille smule fingerfedt der aflejres på røret er nok til at glasset bliver for varmt på dette sted, og smelter.

Endelig er der den mulighed tilbage at rørene i sætter i simpelthen er af for dårlig kvalitet

D_T

Kommentar
Fra : transor

Dato : 12-11-06 12:39

Der er følgende muligheder

For dårlige armaturer
For dårlige rør
forkert montering ag armaturer ( se vejledningen, der fulgte med) visse armaturer kræver bestemte vinkler eller underlag.
Vibrationer i underlag

snavs på rør

Kommentar
Fra : snubbiboy

Dato : 08-02-07 22:55

Har selv haft samme problem med en splinter ny halogen lampe fra Jo-el 1500 w.
Hele soklen i den ene side vare smeltet væk. (den kørte godt nok i over 10 timer...ca. 52 timer)
Det er simpelthen en dårlig kvalitet både deres lamper og deres halogenrør.
Halogen rør kan sagtens sidde ned af, det der afgør om de holder er kvaliteten af de holder der holder selve tråden. Jo mere livlig tråden er i røret jo dårliger er holderne og der ved røret. Så pris og kvalitet hænger sammen.
Så mit råd til dig er at smide lamperne ud og købe en ordentlig kvalitet, evt. af mærket Spider hos Louis Poulsen og brug evt. Philips eller Osram rør de holder uden problemer.
( nu ved jeg godt at jeg sagde at pris og kvalitet hang sammen....men Spider lampen var faktisk billiger end Jo-el :) men kvaliteten er bare 20 gange bedre).
Jeg har også nogle nummer på disse ting:
Spider halogen lampe 1000W sort, EAN nr. 5703684000544 , EL nr.43 40 000 384.
Philips 1000w halogen rør, EAN nr. 8711500055972, EL nr. 20 50 610 312.

Håber du kan bruge det. Hej