/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Hunde og fyrværkeri...!!
Fra : Haddie
Vist : 757 gange
20 point
Dato : 03-01-03 22:00

Hej med jer!

Dette er absolut ikke for at provokere, men jeg har læst UTALLIGE af jeres indlæg, om hvor bange jeres små, og sikkert også søde hunde, er for fyrværkeri. Jeg syntes sQ at I er lidt egoistiske, når I siger at vi andre skal holde op med at skyde alt muligt, lovligt og ulovligt, fyrværkeri af, da det altså forstyrrer jeres hunde, og gør dem bange. Jamen jeg bliver sQ da også bange for en hund en gang imellem skal de så bare forbydes?!?! Nej vel...! I må også tænke på os andre, os som virkelig kan li´at skyde krudt af, jeg kan da godt røbe at jeg ikke går af vejen for en flot raket eller hvad det nu er..jeg syntes et ordenligt knald ..ER FEDT! Jeg tænker altså ikke på jeres hunde, er faktisk ret ligeglad. Lidt ligesom I sikkert er med mig hvis jeres hund skider i min forhave ikke?

Dette indlæg har jeg skrevet udelukkende for at I skal prøve at få lidt gensidig forståelse....for jeg syntes sQ kun I tænker på jer selv og jeres hund(e), hvilket som sagt pisser mig lidt af...!!

Hilsen Haddie

P.S Godt nytår til alle!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-01-03 22:09

øhhh hvor er alle de indlæg henne.......??

Kommentar
Fra : bellawow

Dato : 03-01-03 22:22

Hej Haddie
Vi skal alle være søde og rare, og tage lidt hensyn til hinanden.
Godt nytår

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 22:27

Her er et par links..jeg bare lige hurtigt fandt:

http://www.kandu.dk/dk/news/19225/groupid/20701

http://www.kandu.dk/dk/news/8448/groupid/20701

http://www.kandu.dk/dk/news/109360/groupid/20701

Det jeg gjorde var jeg bare lige søgte efter ordet "fyrværkeri" og vupti....!

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 03-01-03 22:29

Jamen Haddie! Selv Godt Nytår til dig.

Så har du læst noget jeg ikke har set; nevermind det betyder mindre! Alligevel har jeg en kommentar til dit indlæg.

Jeg er tidligere hundeejer. Efter 11 år måtte jeg aflive min egen hund sidste år pga. den blev syg ( Bare sådan for baggrundens skyld ). Derudover får jeg af familien "skyld for" at jeg ikke kan styre mig, når jeg køber fyrværkeri, da jeg som dig også nyder et godt nytårs brag. Så langt er vi altså enige!

Det der irriterer mig grænseløst er, når andre - og det er ikke dig for det gør du med garanti ikke - begynder at smide rundt med fyrværkeri af ukendt oprindelse og art. F.eks. kanonslag som de ikke kender effekten af. Nogle synes det er ganske morsomt at smide dem ind i folks haver, mv. så "modtageren" kan blive godt forskrækket - selvfølgelig også deres "åndsvage" kræ! Eller hvad med at sende en raket på langs ad gaden? "Utrolig morsomt" når den eksploderer. Der er ikke én der aner om det sker ved siden af barn eller et dyr; men hva' f..... bare vi har det sjovt med fyrværkeri!

Hattie! Selvfølgelig skal hunde ikke løbe rundt og gøre sig rene overalt; enig! Skal det være i en have - så må det være hos ejeren. Ingen diskution om det.

Hvad med ovenstående udlægning? Er du én af dem? Hvordan var det nu med den gensidige forståelse du efterlyser?
Er fyrværkeri en flot effekt - eller er det "legetøj" for umodne personer? Prøv at tage stilling til det?

Nårt du synes "...at et et ordentlig knald ..ER FEDT" så har du vel også 100% styr på effekten af eventuelle kanonslag du bruger? Du er helt klar over, at flere af de illegale kanonslag fra Østen; og uden mærkning; indeholder mere rén sort-krudt end forsvarets "Blå lyn" som har en sikkerhedsafstand på min. 15 mtr. Du kender naturligvis også de skader de kan forvolde, hvis de brugt forkert eller eksploderer for tæt på andre?

Kan VI nu være enige om, at det ikke er alle der bruger fyrværkeri der tænker lige meget og tager lige meget hensyn til andre? Kan VI så ikke samtidig være enige om, at forståelser overfor disse ikke kan være gensidig?

Da det er et rimelig anonymt forum kan du roligt være ærlig omkring, hvilke ting du fyrer af - og hvordan!
Hvad med ovenstående? Hvad mener du om det?

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 22:29

Til bellawow:

Jeg kan ikke være mere enig!!

Men så må hundeejerne vel også kunne tage hensyn til os...!?!? Istedet for at snakke om at gøre fyrværkeri ulovligt..

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 03-01-03 22:37

Hej Haddie
Hvorfor skriver du dette spørgsmål inde i Kandu, når hele diskussionen er foregået på Usenet? Det er jo ikke alle, der følger med i diskussionen begge steder, og dette er bestemt ikke et spørgsmål :)
Hvis du har læst indlæggene der burde du også kunne se, at langt de fleste har skrevet om, hvordan man muligvis kan løse problemet med hundens fyrværkeriskræk med forskellige metoder. Så vidt jeg kan huske, er der kun en enkelt, der mener det skal forbydes, og det er jo så hendes holdning. Det er jo det newsgroups'ene er der for - ikke :)

Til alle dem, der er gået ind på dette spørgsmål for at høre noget om fyrværkeri og hunde kan jeg sige følgende:
Vores hund er ikke bange for fyrværkeri. Jeg tror dette har noget at gøre med den prægning, den fik fra hvalp, hvor børnene på kennelen skulle fyre hundeproppistoler af, når hvalpene var nået en hvis alder.
Jeg tror, man kan komme skrækken til livs ved at påvirke løbende med nogle sådanne knald. Nogle mener en skydebane, men jeg vil nok starte lidt mildere. Vis hunden, at der ikke er noget at være bange for og gentag det jævnligt. Specielt i november og december måned.

Held og lykke til alle og husk at man kommer med sin mening for at starte en debat. Alle er velkomne til at give saglige svar, men der er ingen grund til at hidse sig op eller kaste mudder

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 22:41

Hej Smitty!

Jeg hører langt fra til dem som smider kanonslag ind i folks haver, men ja der er sikkert mange der gør det! For mig er et kanonslag udelukkende et ordenligt brag...bare stilles på vejen og tændes og så bare langt væk! Det er Knaldet der er det sjove, intet andet!
Jeg vil give dig ret i at effekten af kanonslag kan være katastrofal hvis man bruger dem forkert - men da jeg har respekt for sådan noget er jeg ikek bange for hvad der er indeni, sålænge JEG kan komme væk inden det sprænger...! Du snakker om måden man skyder kanonslag af og der vil jeg sige at jeg ALDRIG kunne finde på at skyde noget som helst indeholdene krudt, hvis jeg havde indtaget alkohol, hvilket man jo gør nytårsaften når man har min alder! Man skal ALTID have hjernen med når man skyder sådan noget af...

For mig er et kanonslag en blanding ad effekt og legetøj! Det er ikke flot at se på men det lyder "flot", hvis man kan sige det sådan. Det er jo også en slags legetøj, for jeg skyder dem da af for at få en slags griner over det kæmpe knald det giver...Men det er en blanding af de 2 ting.

Hilsen Haddie

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 22:46

Usenet hvad er det?!?!

Jeg søgte efter fyrværkeri i den der søgemaskine der er her på siden..og gik så ud fra at det den fandt til mig var noget som var skrevet på siden førhen....

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 03-01-03 22:50

kanonslag er forbudt i danmark, og så er den vel ikke længere, desuden er de indlæg du har fundet tudsegamle.

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 03-01-03 22:56

Godt så! Lad os noget "knald" på. ( Den var snublende nær, og dermed også lidt plat! )

Du skriver ".... når man når min alder" Altså et sted mellem 10 og skinddød, da det er den gruppe som drikker alkohol!
Eller skal vi lige tage en af de andre ".... sålænge JEG kan komme væk inden det sprænger".

Hattie! Seriøst. Al mulig respekt for, at du ikke drikker og omgåes fyrværkeri samtidig. Det kunne mange lære meget af - uanset deres alder, og fyrværkeriets art! Jeg er 100% enig med dig; man SKAL have hjernen med sig, når man bruger fyrværkeri. Der er bare lige det ved det, at VED DU hvormeget effekt der er i de kanonslag du fyrer af? Kender du brændetiden på lunten? Hvordan kan du så være sikker på at komme væk i tide?

Hvor blev hensynet af, når det kun er DIG der skal væk i tide? Eller du fyrer dem måske af på steder, hvor du helt kan overskue at der ikke kommer nogen - sådan lige pludselig!

Vi er dybt uenige om, at det er "legetøj"! Men vi er helt enige om, at det kan give nogle fantastiske effekter; også selv om det primært er et brag. Jeg tror jeg forstår, hvad du mener med en "kæmpe griner". En udemærket beskrivelse af den målløshed man nogle gange fornemmer efter effekten af et kanonslag.

Vi mangler lige disse par "tråde" - og så den alt overskyggende; både VI der nyder fyrværkeri skal tage hensyn til dyr - præcis som dyre-ejere også skal vise forståelse ( og ikke mindst hensyn under luftning ).

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 03-01-03 23:06

"Det er knaldet der er det sjove"

aahh ok, så forstår jeg som kvinde nu meget bedre det hele - seriøst !!
For det kan jeg da godt se - har aldrig rigtig fattet hvad der var morsomt ved kanonslag - men som sagt det er knaldet .... så er det på plads

Som Melander nævner - mange herinde har garanteret slet ikke fulgt debatten på Usenet om dette emne - og ligeså vel som "dem på Usenet" har en mening om os på Kandu, vil jeg her tillade mig at formode ( uden at have læst disse indlæg ) at det nok er vel rimeligt kraspylisk.

Men nu du fortørnes Haddie, og bringer indlægget herind vil jeg da gerne kommentere det :

man bør hvis man er bare en lille smule normal afholde sig fra "drøn-store" kanonslag, og udvise bare en lille smule hensyn.
jeg har selv hund, og den er hamrende ligeglad med både fyrværkeri og kanonslag, men det er langtfra alle husdyr der er det.

Og gentager gerne jeg synes såmænd osse fyrværkeri kan være fint, men de der satans store kanonslag er da for dumt - men jeg forstår så osse udmærket at man som du selv skriver "i min alder" ( formoder du er en 18 - 19 år ) kan se det morsomme i det.

Men garanterer dig - det vokser du fra.

Godt Nytår

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 23:07

Den slags fyrværkeri jeg bruger er profesionelt fremstillet - dvs. det kunne have været den samme mand som har lavet de store raketter I køber i Harald Nyborg, som har lavet de ulovlige ting som vi her snakker om!! Når jeg siger at JEG skal kunne nå væk, fra et tændt stykke fyrværkeri, skyldes det at jeg siger til folk at de skal holde sig væk, når jeg tænder for det, vi er jo ikke 2 om at tænde et stykke fyrværkeri vel?? Eller det er du måske? De andre er jo ikke på nogen som helst måde i farer, det er kun den som tænder der er det..hvis man da kan kalde det en fare?!?! Når du snakker om lunten og om hvor lang tid den brænder osv. så skal du igen huske på at det er professionelt fyrværkeri! Det er fuldstændig det samme som det du køber i Harald Nyborg f.eks. En raket fra Harald Nyborg kan jo også sprænge med det samme og så er det da først farligt for tilskuerne..Men hvor tit sker det ? Det er fuldstændig det samme med et kanonslag..! Det er de samme der har lavet det..og hvis I tror at det ikke bliver fremstillet i Danmark, ja så tager I altså grusomt fejl!

Hilsen Haddie

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 23:11

Vi snakker ikke om kæmpe store kanonslag der kan sprænge en lastbil til atomer! Vi snakker om mindre ting der måske hvis man var dumdristig nok ville kunne fjerne en hånd...! Men igen kun hvis man var virkelig dumdristig! Bruger man hjernen sker der intet...

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 03-01-03 23:12

"Fnollerpige";

Du skal have den ultra korte gengivelse af debatten på Usenet ( Har lige skimmet indlæggene udfra de nævnte link )
Du tager debatten om at forbyde rygning i private hjem, og skifter tobak og børn ud med fyrværkeri og hunde!
Need I say more?

Ellers mange tak for dine humoristiske, men stadig alvorlige kommentarer, krydret med perfekte Smiley.

Kunne man overføre point burde du få min. 100 for både måden at kommentere på som smiley

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 03-01-03 23:21

Okay - så kom vi en anelse tættere på? Jeg er ikke enig med "Fnollerpige" i hendes gæt på din alder, men vil du alene for nysgerrighedens skyld løfte sløret?

Hvis der er tale om fyrværkeri fremstillet i Danmark, så er kravene til luntemateriale yderst skrappe. Der er faktisk en sammenhæng mellem fyrværkeriets effekt og den minimumstid lunten skal brænde før antænding; sjovt nok - netop at hensyn til sikkerhedsafstand.

Om jeg er 2 til at tænde fyrværkeri? Nææ sidste gang jeg så i spejlet var jeg ikke blevet i flertal!!!!!

Hvad med de andre ting? Er du sikker på der ikke pludselig dukker nogen op?
Hvad med de sidste 2 tråde jeg skrev om? Er vi enige eller ikke enige?

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 03-01-03 23:25

Smitty - ja så er jeg med igen, fik osse lige fornemmelsen af ørkesløshed een gang mere -

var selv lige inde at hurtiglæse på Usenet, og kommer frem til det samme "nyt emne, samme indhold"

Iøvrigt tak for komplimenten

Ja tror sgi`da Kandu burde give mig en præmie for de smileys
( og til de enkelte der nogle gange overser ironien i det jeg skriver - så var det OSS`kun for sjov )

- man skal jo indimellem passe på hvad man siger

Kommentar
Fra : Tkelstrup

Dato : 03-01-03 23:26

Jeg troede du var sur over, at der var én, der synes man skal forbyde fyrværkeri generelt, men i stedet for snakker du om hvor fedt det er, at fyre i forvejen ulovligt fyrværkeri af. Jeg mener jo der er en grund til, at det er ulovligt. Men jeg giver dig fuldstændig ret i, at vi må have lov til at fyre vores LOVLIGE fyrværkeri af, så længe det sker på en forsvarlig måde, og at dem, der har hunde, selv skal løse deres fyrværkeri-problemer ved evt. at tage væk, træne eller andet.

Mht. usenet, er det den, du kan se nederst på mange kandu-sider som nyhedsgruppe. Det er en nyhedsgruppe, der fungerer over ens mail-system (det gør mit i hvert fald), og kandu har så bare adgang til dem. Du kan læse masser på http://www.usenet.dk. Det er helt fint, at kandu-brugere benytter usenettet, og det gjorde jeg selv i lang tid. Problemet, når du stiller spørgsmålet i kandu er, at alle læserne på usenettet ikke kan læse indlæggene og derfor går glip af debatten. Det er muligt at sende både til nyhedsgruppen og stille spørgsmålet i kandu på samme tid, hvilket er smart, når man referer til tidligere udtalelser :)

Håber du får "blod på tanden" til at blive herinde, selvom det nok ikke lige er i hunde-gruppen, du hører til :D

Mange hilsner
Therese

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 23:34

Ked af det men jeg tror ikke du er helt med! Hvis en fyrværker her i landet laver ulovlige kanonslag tror du så han følger alle regler til punklt og prikke? Nej vel...han skal jo bare tjene penge. Han smider da bare en tilfældig lunte, med en passende forsinkelse på og masseproducerer derefter det hele og ender op med en masse penge, uden at nogen som helst ved at han har lavet de kanonslag. Ja jeg er faktisk ret sikker på at der ikke lige pludslig dukker nogen op....jeg bor på en lille lukket vej. Selvfølgelig er vi enige! Jeg tager hensyn til dyrene og deres ejere tager hensyn til mig, indtil videre da. Jeg har en klar aftale med min nabo hvis han går med hunden så skyder jeg ikke af før den er nået væk, og han har givet mig grønt lys, og han sørger for at den ikke skider i min have...Men hvis han kom til mig og sagde at jeg ihvertfald ikke skulle bryde mig om, at skyde noget som helst af, fordi det ikke var nytår, og fordi hans hund var bange for det, så ville jeg da være rimelig ligeglad, det er vel et frit land vi lever i...Ret mig hvis jeg tager fejl! Såvidt jeg ved er det ikke ulovligt at skyder fyrværkeri af selvom det ikke er nytår?!?!

Hilsen HAddie

P.S Det var da godt at du ikke var blevet flertal sidst du kiggede i spejlet

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 03-01-03 23:34

Naaah måske Haddie ikke er 18-19 år, men det er en alder der gør, at jeg så ville kunne abstrahere fra mange af udtalelserne - det var ment som en "provo" - for et eller andet sted er jeg klar over, der er tale om en voksen "mand".

Men seriøst ment, jeg har levet længe nok til at vide at denne snak om mænd, og fyrværkeri for mig som kvinde er fuldstændig, at sammenligne med når mænd prøver, at forstå kvinder og indkøb.

Accepteret svar
Fra : Smitty

Modtaget 30 point
Dato : 03-01-03 23:50

Ked af det? Det skal du ikke være! Min "producent" bruger nemlig præcis den samme luntetype som til det legale.
Du ved jo godt, at det gælder om at bruge den allerede afskrevne overproduktion til noget fornuftigt.
Hvis din ikke gør det; Tja! så burde du være ked af det.

Lovligt/Ulovligt! Tja; så vidt jeg husker, så skal der faktisk søges om tilladelse hos Politiet, hvis man påtænker at anvende fyrværkeri i forbindelse med arrangementer. Det er ikke den del de "hænger" sig overvældende i, men giv mig et par dage - så skal jeg finde det helt rigtige svar.

Dejligt vi er enige om gensidig hensyn - både fra dyr ejerne og "fyrværkerne".

Til andre der har "øffet" om at det er ulovligt at bruge kanonslag; så er det også ulovligt at kopiere en CD fra en bekendt, at bruge uoriginale kopier af programmer på en PC eller at køre 130 på motorvejen.
Altsammen noget der sker for os alle på et eller andet tidspunkt.
Så bliver man "knaldet" ( der var den igen ) for brug af knald-fyrværkeri; så må man tage konsekvenserne - præcis som når man kører for stærkt. Eller sagt ultra kort! Lad os ikke blive for "hellige".

Fnollerpige: Den fangede jeg ikke! Mænd og fyrværkeri kontra kvinder og indkøb????? Det er altså ikke kun mænd der kan synes fyrværkeri er sjovt. Jeg kender mange kvinder/piger/damer som er lige så glade for det som "vi" andre.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : Haddie

Dato : 03-01-03 23:55

Det er det jeg mener..lunterne er det samme..og ja min producent er god nok! Så jeg er ikek ked af det..Vil da lige give dig rigtig meget ret..alle gør noget "mindre" ulovligt engang imellem uden at man egentligt ligger mærke til det! Det er bare noget man gør..fordi jaae hvorfor egentlig..jo fordi alle gør det og fordi det ikk ebetyder noget..!

Godt nytår!

Godkendelse af svar
Fra : Haddie

Dato : 04-01-03 00:06

Tak for svaret Smitty.

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-01-03 00:07

Smitty - ja jeg holder meget af flot indkøb *GG* havde jeg nær tænkt og sagt

- mener naturligvis fyrværkeri ( den med sammenligningen var i relation til min tidligere kommentar, hvori jeg kommenterer at Haddi siger :

[citat]
For mig er et kanonslag udelukkende et ordenligt brag...bare stilles på vejen og tændes og så bare langt væk! Det er Knaldet der er det sjove, intet andet!
Jeg vil give dig ret i at effekten af kanonslag kan være katastrofal hvis man bruger dem forkert - men da jeg har respekt for sådan noget er jeg ikek bange for hvad der er indeni, sålænge JEG kan komme væk inden det sprænger...!
[/code]

mente så bare at folk der mener knaldet i et kanonslag er sjovt, kommer fra en anden planet end jeg.

Nej en af mine store fornøjelser er det ovenud vidunderligt, flotte Festfyrværkeri Vordingborg by afslutter deres byfest med.

det er simpelthen "breathtaking"

men de der "tumper" der bare smider sådan et kanonslag for at hører det sige BOOOOM - det var dem jeg ikke helt føler jeg så forstår.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 04-01-03 00:44

hehe

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-01-03 00:50

Melander *he he* hvad ? *S

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 04-01-03 01:15

Melander - det kan man da ikke bare, mand - sige *he he' og så ikk´mere *G*