/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Stenslag i lakken
Fra : fisherprice
Vist : 7452 gange
300 point
Dato : 10-11-06 15:46

Hej

Jeg har fået nogle stenslag og med bilen fulgte en klarlak og en lakstift. Hvordan benyttes disse? - skal skaden udbedres med lakstiften og derefter forsegles med klarlakken, eller hvad?

Har hørt at man med fordel kan lave småslag ved at duppe med en tandstik dyppet i lakken, er det korrekt/bedste resultat?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 10-11-06 16:23

Du skal anvende profukterne som fulgte med bilen, som du selv beskriver.

Det bedste resultat opnåes selvfølgelig ved at sende den til en maler som sliber, fylder, lakerer.
Men så koster et stenslag også hurtigt 1-2000,- kr

Den lagstift du har fået med har som regel en lille pensel, brug den til at duppe med, lad det tørre og giv det klar lak.

Man vil stadigvæk kunne se at der har været et stenslag bagefter, men man skal nok kigge godt efter.
Hvis du ikke gør noget kommer der er rustplet i løbet af xx tid. Så det er vigtigt at få lavet stenslaget.

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 10-11-06 18:24

hvis du så "rabatten" i tv igår aftes.....ellers se det igen på nettet, så var der netop et emne der omhandlede lakskader og udbedrelse af dem....mest handlede det nok om at vinterklrgøre bilen med afrensning, lakrens og efterfølgende polering...
selv kan man gøre det for ca. 100,- hvor det hos en autolakerer koster op mod 3500,-
prøv at kig på programmet. rabatten dr.dk.
venligst
missj

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 10-11-06 22:53

Hej fisherprice

Din egen fremgangsmåde er helt korrekt. Brug den. Det er rigtigt, det med at bruge en tandstikker, da der kun skal bruges ganske lidt.

Hvis du har mulighed for at foretage "operationen" i en opvarmet garage, vil det være optimalt, da "malingen" ikke bør foretages i temperaturer under 15 grader, hvis resultatet skal være godt.

Når du har udbedret skaden, som du selv foreslår, vil det ganske rigtigt, som thulin skriver, være synligt, selvom du har brugt en tandstikker og brugt meget lidt.

Herefter kan du, med fordel bruge en "Slipol" til at efterpolere med. Så bliver det "næsten" usynligt.

Vær her lige opmærksom på, at der findes 2 slags SLIPOL. En til almindelig lak og en til metallik-lak. Det er meget vigtigt, at du bruger den rigtige.

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 12-11-06 12:43

er det så kun ved lakskaden at jeg skal bruge slipol eller er det hele bilen der skal poleres når man er i gang?

Skal klarlakken og duppes på eller skal den smøre ud på et lidt større område end selve lakskaden/dupningen? Kan i øvrigt ikke komme til at gøre det andre steder end i carporten, så må håb resultatet ikke bliver alt for grimt af det!!!

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 22-11-06 10:46

fisherprice

Brug kun slipolen ved lakskaden og dup den kun på lakreparationen.

Hvis du ikke allerede har foretaget repararionen, er det for sent nu. (For koldt).

Hvis skaden ikke er for stor, kan du dække den her i vinter. På mange tankstationer og værksteder kan du få en tape som man bruger til stenslag på forruden. Sørg for at skaden er renset for evt. rust og at den er helt tør, inden du sætter tapen på. Brug evt. en hårrørrer.

Mvh
Franksp

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 22-11-06 19:32

ikke forstået, hvad er definitionsforskellen på lakskade og lakreparation?

Accepteret svar
Fra : Franksp

Modtaget 300 point
Dato : 22-11-06 23:37

lakskade = lakreparation

Det vil sige. Du skal først bruge slipolen, efter du har repareret skaden, med:

1. Den dækkende maling. (Lakstiften) Skal være helt tør. Se evt. brugsanvisningen.
2. Den klare lak

Og efter lakstiften og klarlakken er helt tør og gennemhærdet. Vent evt. et par dage eller mere.

Mvh
Franksp

Godkendelse af svar
Fra : fisherprice

Dato : 05-01-07 17:37

Tak for svaret Franksp.