/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning af skrift
Fra : raffi
Vist : 1218 gange
100 point
Dato : 10-11-06 14:19

Jeg mangler hjælp til at få tydet hvad der står i AO Holbæk Amt Merløse Herred Undløse Sogn 1838-1870 Opslag 73 Nr. 25
På forhånd tak
Flemmming

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-11-06 14:56

Hvordan og hvor finder jeg "AO Holbæk Amt Merløse Herred Undløse Sogn 1838-1870 Opslag 73 Nr. 25"

mvh
Ejvind(at)Varla

Kommentar
Fra : raffi

Dato : 10-11-06 15:04

Til Varla
Det finder du på arkivaieronline.dk

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-11-06 15:08

Har fundet den nu. Fandt ud af at AO nok var Arkivalier Online. Forsøger om jeg kan læse det. Du vil høre nærmere.

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-11-06 15:20

Jeg har tjekket den smule jeg mente at kunne tyde af den meget dårlige håndskrift, og derefter sammenholdt med DDD (http://www.ddd.dda.dk/)
OG tror der er tale om følgende:

Søren Sørensen 36 Gift Huusmand og Skrædder N. Jernløse
Karen Jensdatter 29 Gift Hans kone Søndersted Holbæk amt
Dorthe Marie Sørensdatter 3 Ugift Deres datter Undløse

jeg har så igen kigget lidt på kirkebogen. Jeg er ikke sikker med tror det er rigtigt nok.
Ved at sammenligne de enkelte bogstaver er der så også lidt hjælp til bedre at kunne tyde den øvrige tekst.

Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-11-06 15:29

Jeg kom til at tænke på, at du måske kunne ønske dig hele udtrækket fra DDD, men i dette tilfælde er det ret omfattende:

Samtlige personer i husstanden

holbaek, Merløse, Undløse, Undløse Overdrev, et Huus, 1, FT-1845, C3176
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Hans Christian Sørensen 30 Gift Huusmand Undløse
Mette Kirstine Carlsdatter 30 Gift Hans kone Uggerløse Holbæk amt
Carl Frederik Hansen 8 Ugift Deres søn Undløse
Christian Hansen 6 Ugift Deres søn Undløse
Jens Hansen 3 Ugift Deres søn Undløse
Johanne Marie Hansdatter 1 Ugift Deres datter Undløse
Hans Nielsen Senior 40 Gift Huusmand Undløse
Amalia Jacobsdatter 40 Gift Hans kone København
Karen Sophie Hansdatter 11 Ugift Deres datter Merløse Holbæk amt
Peder Hansen 8 Ugift Deres søn Merløse Holbæk amt
Karen Marie Hansdatter 4 Ugift Deres datter Undløse
Christen Hansen 52 Gift Huusmand Søndersted Holbæk amt
Ane Katrine Christensdatter 51 Gift Hans kone Uggerløse Holbæk amt
Ane Sophie Christensdatter 12 Ugift Deres datter Undløse
Marie Larsdatter 48 Gift Manden slagter på Løvenborg N. Jernløse
Jacob Jensen 14 Ugift Hendes søn Undløse
Ane Marie Jensdatter 12 Ugift Hendes datter Undløse
Lars Jensen 5 Ugift Hendes søn Undløse
Rasmus Nielsen 30 Gift Inderste og Daglejer Frydendal Holbæk amt
Sidse Marie Nielsdatter 40 Gift Hans kone Undløse
Ane Marie Rasmusdatter 7 Ugift Deres datter Søndersted Holbæk amt
Karen Sophie Rasmusdatter 4 Ugift Deres datter Undløse
Jørgen Pedersen 28 Gift Huusmand Frydendal Holbæk amt
Ane Marie Pedersdatter 30 Gift Hans kone Gislinge sogn Holbæk amt
Jørgen Peter Jørgensen 4 Ugift Deres søn Gislinge sogn Holbæk amt
Ane Marie Andersdatter 45 Gift Inderste og Wæverske Faarevejle Holbæk amt
Lars Mathias Madsen 10 Ugift Hendes søn Søndersted Holbæk amt
Peder Iversen 54 Gift Inderste og Kludemanden Tømmerup sogn Holbæk amt
Mette Kirstine Nielsdatter 58 Gift Hans kone Holmstrup Holbæk amt
Karen Marie Madsdatter 6 Ugift Plejedatter Kallundborg
Frederik Nielsen 2 Ugift Plejesøn Undløse
Hans Jesppesen 55 Gift Huusmand og Røgter Skamstrup Holbæk amt
Lisbeth Isaksdatter 42 Gift Hans kone Bjergby Holbæk amt
Karen Hansdatter 13 Ugift Deres datter Undløse
Niels Isak Hansen 3 Ugift Deres søn Undløse
Hans Hansen 8 Ugift Deres søn Undløse
Jens Pedersen 67 Gift Huusmand Nidløse Holbæk amt
Birthe Mikkelsdatter 53 Gift Hans kone Søndersted Holbæk amt
Niels Jensen 16 Ugift Deres søn Undløse
Else Margrethe Jensdatter 14 Ugift Deres datter Undløse
Karen Sophie Jensdatter 11 Ugift Deres datter Undløse
Maren Kirstine Jensdatter 9 Ugift Deres datter Undløse
Søren Sørensen 36 Gift Huusmand og Skrædder N. Jernløse
Karen Jensdatter 29 Gift Hans kone Søndersted Holbæk amt
Dorthe Marie Sørensdatter 3 Ugift Deres datter Undløse
Peder Christensen 50 Gift Huusmand Uggerløse Holbæk amt
Birthe Rasmusdatter 42 Gift Hans kone Asmindrup sogn Holbæk amt
Rasmus Pedersen 15 Ugift Deres søn Undløse
Karen Sophie Pedersdatter 10 Ugift Deres datter Undløse
Sidse Marie Rasmusdatter 8 Ugift Deres datter Undløse
Christen Pedersen 3 Ugift Deres søn Undløse
Anders Ambjørn 46 Gift Huusmand Undløse
Karen Sophie Christensdatter 31 Gift Hans kone Undløse
Anders Andersen 11 Ugift Deres søn Undløse
Jens Andersen 5 Ugift Deres søn Undløse
Anders Nielsen 44 Gift Huusmand N. Jernløse
Ane Marie Pedersdatter 47 Gift Hans kone Asmindrup sogn Holbæk amt
Maren Kirstine Madsdatter 4 Ugift Plejedatter Holbæk
Maren Larsdatter 80 Enke Inderste og ernære sig med Spind N. Jernløse
Jørgen Nielsen 38 Gift Huusmand Undløse
Mette Marie Harbye 31 Gift Hans kone Aagerup sogn Holbæk amt
Niels Jørgensen 8 Ugift Deres søn Søndersted Holbæk amt
Ane Kirstine Jørgensdatter 6 Ugift Deres datter Undløse
Karen Sophie Jørgensdatter 2 Ugift Deres datter Undløse
Hans Nielsen, Junior 26 Gift Huusmand S. Jernløse Holbæk amt
Johanne Marie Christiansdatter 30 Gift Hans kone Uggerløse Holbæk amt
Maren Kirstine Hansdatter 4 Ugift Deres datter S. Jernløse Holbæk amt
Niels Sørensen 45 Gift Huusmand Undløse
Frederikke Ellin 45 Gift Hans kone Horsens
Ingeborg Nielsdatter 14 Ugift Deres datter Undløse
Ane Nielsdatter 8 Ugift Deres datter Undløse
Ellen Sophie Nielsdatter 4 Ugift Deres datter Undløse
Lars Hansen 49 Gift Huusmand Undløse
Ane Margrethe Christensdatter 49 Gift Hans kone Undløse
Hans Peter Larsen 14 Ugift Deres søn Undløse
Ane Margrethe Larsdatter 11 Ugift Deres datter Undløse
Ane Marie Larsdatter 9 Ugift Deres datter Undløse
Christen Christensen 2 Ugift Plejesøn Undløse
Sidse Pedersdatter 31 Enke Huusmandsenke Søndersted Holbæk amt
Jens Petersen 7 Ugift Deres søn Undløse
Lars Pedersen 1 Ugift Deres søn Undløse
Karen Pedersdatter 32 Ugift Inderste og ernære sig med Spind Skamstrup Holbæk amt
Lars Olsen 54 Gift Huusmand S. Jernløse Holbæk amt
Frederikke Lorentzdatter 56 Gift Hans kone Undløse
Karen Kirstine Jensdatter 6 Ugift Plejedatter Undløse

--------------------------------------------------------------------------------
mvh
Ejvind

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 10-11-06 15:42

Har tjekket lidt yderligere på DDD samt på FamilySearch, og tror at have følgende (SPARSOMME) data:
--------------------------------------------------------------------------------
Uddrag af FT-1845 "Samtlige personer i husstanden"

holbaek, Merløse, Undløse, Undløse Overdrev, et Huus, 1, FT-1845, C3176
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:

Søren Sørensen 36 Gift Huusmand og Skrædder N. Jernløse
Karen Jensdatter 29 Gift Hans kone Søndersted Holbæk amt
Dorthe Marie Sørensdatter 3 Ugift Deres datter Undløse

--------------------------------------------------------------------------------
Samtlige personer i husstanden

holbaek, Merløse, Undløse, Undløse Overdrev, , 97. et hus, FT 1850, A7179
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Søren Sørensen 41 gift Husmand og Skræder Merløse sogn, Holbæk Amt
Karen Jensen 34 gift hans kone Søndersted sogn, Holbæk Amt
Dorthe Marie Sørensen 8 ugift deres barn født i sognet
--------------------------------------------------------------------------------

Husband
SOREN SORENSEN
--------------------------------------------------------------------------------
Wife
KAREN JENSDR
--------------------------------------------------------------------------------
Children

1. DORTHE MARIE SORENSEN
Female

Birth:
Christening: 07 DEC 1842 Undlose, Holbaek, Denmark
--------------------------------------------------------------------------------
mvh
Ejvind

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-06 15:47

Bemærk forskellen mellem FT oplysninger om faderens fødesogn. Nørre Jernløse eller Merløse, begge sogne dog i Merløse Herred.

Ejvind

Godkendelse af svar
Fra : raffi

Dato : 10-11-06 15:54

Tak for svaret Varla du har gjort et godt stykke arbejde.
Flemming.