/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Syg platy?
Fra : Lequack
Vist : 1060 gange
60 point
Dato : 03-01-03 21:29

Fik fisk for en uge siden, og en af hun-platyerne har nu i to dage stort set kun ligget ved bunden under en plante. Umiddelbart ser hun ikke syg ud, spiser også, og flygter hvis nettet sættes ned, men ellers ligger hun på skrå op af det nederste af planten. Et par af fiskene har fået hvide pletter - jeg gætter på at det er forkølelse, det er kommet i løbet af de sidste par dage, men alle andre fisk har det fint. Hunplatyen har ingen hvide pletter, men ligger alligevel stille det meste af tiden ved den samme plante. I løbet af dagen lægger de samme to platyer sig en gang imellem tæt på hver side af hende i nogle minutter.
Er det sygdom eller hvad kan det skyldes?

Kommentar
Fra : Master_of_KeFir

Dato : 04-01-03 02:22

Det lyder som du har noget i omløb.
se - http://www.aquariumfish.net/information/signs_of_stress_and_disease.htm#top2

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : klasa

Dato : 29-01-03 13:00

Jeg har også haft de problemer med mine fisk. Det skyldes en slags svampe infiktion som man kan få medicin imod. tupen er gul og det er lavet af tetra. farven på medicinen er blå og du må ikke have aktivt kuld i din pumpe da dette går at medicinen forsvinder.

Håber det noget du kunne bruge hilsen Mikkel.

Kommentar
Fra : macaw

Dato : 12-03-03 18:07

Die fisk kan behandles med mange forskellige midler, det billigste er at tilsætte 1 spiseskefuld havsalt pr. 10 l vand

Fidelihut

Kommentar
Fra : jmc111

Dato : 22-07-03 09:59

Tjek om der er hvide "orm" som stikker ud fra fiskens gælder, det kan være anker-orm! De smitter hurtigt de andre fisk, og det er MEGET svært at komme af med, har selv mit akvarie i karentæne for tiden efter at have mistet alle mine fisk. De startede også med at være "sløve". Man kan få et middel imod det men det er ikke sikkert det hjælper!

"ormene" er en form for snylter som er meget almindelig i havebrug men sjældne i akvarier, de i akvariet kommer fra Asien og er heldigvis sjældne. Hvis du kun har billige fisk kan du ligeså godt aflive dem med det samme!

Kommentar
Fra : IactaAleaEst

Dato : 25-01-05 18:07

Jeg må med skam berette, at jeg har haft det samme problem med en platy ... den var altså ikke spor syg, før jeg kom til at klemme den (lidt) med en rod ... meget meget pinligt ... men sket er sket.
- når nu du snakker om at det er et nyindrettet akvarium, kunne det samme jo være sket for dig.