/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
dagsværdi
Fra : creamcheese
Vist : 2276 gange
20 point
Dato : 10-11-06 10:21

Hvad betyder dagsværdi, hvis der står: "nævnte udhuse er kun omfattet af bygningsbranddækningen til dagsværdi."? Der er her tale om en gammel staldbygning som har fået nyt tag, og et drivhus som i sommer blev bygget i forlængelse af syd-gavlen.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 30 point
Dato : 10-11-06 11:00

Citat
Dagsværdi:

Dette princip benyttes hvis skaden ikke erstattes efter fast afskrivning, genlevering, reparation, nyværdi og nytteværdi. Dagsværdi findes ved at trække et passende beløb for slid og ælde fra nyprisen.

http://www.forsikringsagenten.dk/indbo/goderaad/ordbog.asp

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 10-11-06 11:09

Dagsværdi er den reelle værdi og betyder rent praktisk, at man ikke vil få en dækning der muliggør genopbygning hvis tilstanden ved skaden har været ringere end nyt.

Hvid der skal ske reparation vil du selv komme til at betale det der er en fobedring i forhold til tilstanden ved skaden.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-11-06 14:01

Hvis du nu og her spørger en ejendomsmægler hvad er det udhus værd nu. Så får du en pris og den pris kan du af forsikringen hvis det brænder i morgen. Du får ikke erstatning til at bygge et nyt. Normalt forsikrer man et hus til nyværdi eller hvad det nu hedder. Hvis mit hus fra 1948 brænder ned til grunden får jeg et nyt hus af forsikringen. Det er det samme med kasko forsikring til en bil. Har du f.eks. en 10 år gammel og bil og krøller forskærmen, har du ikke krav på en ny forskærm, men en af samme kvalitet som inden skade skete.

Med venlig hilsen
hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : creamcheese

Dato : 16-11-06 11:35

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : creamcheese

Dato : 16-11-06 11:38

hawaii 7, dit svar var også meget gode.....oplysende i almindelige ord.....bare man kunne giv point til flere.......