/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DNS hvad er det?
Fra : maxhankat
Vist : 548 gange
50 point
Dato : 10-11-06 08:24

Kan nogen i dette forum fortælle mig, hvad DNS står for?

Jeg spørger fordi min Firewall i visse tilfælde, når jeg går på nettet, viser mig et vindue, hvor der allerøverst står: TDC kabelTV Sikkerhedsspakke
og så derunder: BESKEDER FRA INTERNETSKJOLDhvor der står¨: "Ugyldigt TCP-Segment i en eksisterende TCP-forbindelse, Firewall har blokeret den forbindelse".

Nedenunder igen stpr der:
RETNING "Indgående": "Fjernadresse" 212.23.177.147. "Lokaladresse" 87.50.39.216

Desuden er der en bjælke hvor der stå DNS, og når jeg klikker på den, står der:
WADDI.requin.jmsp.net.

Jeg går ud fra, at det kun er en oplysende besked til mig om, hvad Firewallen i mit sikkerhedsprogram foretager sig. Men kan jeg ikke undgå at få vist disse vinduer på skærmen,
næsten hver gabg jeg logger på Nettet?

mvh

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-06 10:11

DNS betyder 'Domain Name Service'.

http://www.webreference.com/html/tutorial2/2.html

Du kan konverterer til/fra IP til DNS her:

http://www.saliu.com/bbs/messages/149.html

URL'er (DNS/IP) kan maskeres:

http://www.pc-help.org/obscure.htm

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 50 point
Dato : 10-11-06 10:24

Normalt kan man i indstillingerne for firewall'en slå meddelser (Warnings) fra.

Hvilken firewall bruger du?

Jeg benytter ZoneAlarm og i denne vælger man menuen: Alerts & Logs ..fanen Main og flytter 'prikken' til "off" under 'Alert Events Shown'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 10:40

molokyle: jeg bruger et sikkerhedsprogram fra TDC-kabel-TV (F-secure)
og jeg mener selv, at det skal være et eller andet sted under "Programstyring", jeg skal ændre en markering - men til hvad?

Citat
jeg benytter ZoneAlarm og i denne vælger man menuen: Alerts & Logs ..fanen Main og flytter 'prikken' til "off" under 'Alert Events Shown'.

Det du nævner her, har jeg slet ikke kendskab til.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-06 10:48

Næeh.. når du ikke bruger ZoneAlarm er der ikke noget at sige til du ikke kender dennes menuer

..men jeg er sikker på at den samme mulighed findes i F-secure.

Når du stiller spørgsmål omkring sikkerhed vil jeg råde dig til fremover at benytte kategorien Sikkerhed her på Kandu ( http://www.kandu.dk/groupview.aspx?grpid=30303 ). Det er dér de 'rigtige' eksperter slår deres folder. Imidlertid vil jeg kontakte en af dem for dig og sende ham herover i dette spørgsmål. Så kan han hjælpe dig videre så snart han får tid

Han kalder sig stl_s og er fra Spywarefri ( http://www.spywarefri.dk ) og i deres forum får du også lynhurtigt hjælp i sikkerhedsspørgmål : http://www.spywarefri.dk/forum/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-06 10:53

Nu har jeg skrevet til stl_s så må vi se om ik' han dukker op på et tidspunkt

...ellers findes der masser af manualer til F-secure her:

http://www.f-secure.com/download-purchase/manuals/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 11:14

Tak for svaret molokyle.

Citat
men jeg er sikker på at den samme mulighed findes i F-secure.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Og det fandt jeg ud af, takket være det du ovenstående skriver, for det fik mig til at kigge efter noget lignende:

Under Firewall fandt jeg under Avanceret: Regler - Tjenester - Indstillinger
og under Indstillinger var der 3 steder man kunne markere:

1. Advarsel om lovlige pakker

2. " om fragmenter mindre end.....

3. " om ulovlige fragmenter.

Ved den første fjernede jeg fluebenet, and that did it!!
Ikke flere meddelelser på skærmen fra TDC - heureka!

Mvh
maxhankat.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 11:41

Helt nøjagtigt:

Ind i Sikkerhedspakken > Internetskjold > Avanceret > Firewall > Fanekort "Indstillinger" >
fjerne markeringen udfor: "Advarsel om ulovlige pakker".
Så dukker der ikke nogen vinduer op på skærmen med beskeder, som man ikke har brug for men blot blive forvirret af

Måske andre kan bruge det.

Manualen er dårlig i det program, så det bliver: "Learning by doing" plus inspiration fra et medlem her i Kandu (tak molokyle)

Men det har indtil nu vist sig at være et ret effektivt sikkerhedsprogram.

mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 11:44

Underskrevet maxhankat 2 gange?! ja ja god gerning kan ikke gøres for tit - he

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-11-06 11:46

Ok. men en ting er at få fjernet advarslerne. En helt anden; at fjerne årsagen til at disse advarsler dukker op. Måske du alligevel skulle få stl_s til at kigge din computer efter i sømmene?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 10-11-06 13:25

molokyle du skriver:

Citat
Måske du alligevel skulle få stl_s til at kigge din computer efter i sømmene?

Ja tak molokyle - men hvordan gør jeg det? (hvem er stl_s?)

mvh
maxhankat