/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Midtvejsvalg i USA?
Fra : goingwild
Vist : 3691 gange
100 point
Dato : 09-11-06 23:59

Hej Allesammen.

Som mange ved har der været midtvejsvalg i USA. Men jeg må indrømme at jeg ikke helt har kunne fatte det politiske system derovre - hvad betyder dette midtvejsvalg? ift præsidentvalg? og så er der noget med at der er to "kamre" - hvis der er noget der ved noget - så værd sød at forklare, for det er så afgørende hvem der styrer tingene derovre - det påvirker jo hele verden.

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 10-11-06 00:33

Præsidentvalg - hvert fjerde år.
Midtvejsvalg - hvert fjerde år, 2 år forskudt ift. præsidentvalget
F.eks. kongresmedlemmerne vælges for 2 år ad gangen - derfor midtvejsvalgene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Midterm_election

Hvordan hele det politiske system er skruet sammen kan jeg ikke redegøre for - men ovenstående link, giver et væld af muligheder for at læse sig til det....

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 10-11-06 00:58

Kongressen er både senatet og det såkaldte Repræsentanternes Hus. Repræsentanternes Hus forveksles ofte med kongressen som sådan,men kongressen er altså begge kamre.

USA har en føderal model, hvor staterne repræsenteres både som stat og som del af unionen. I senatet er staterne repræsenterede som ligeværdige partnere,med to medlemmer hver. I Repræsentanternes Hus har staterne repræsentanter alt efter indbyggertal. I senatet sidder man 6 år. Hvert andet år er 1/3 af medlemmerne på valg.

I Repræsentanternes Hus er alle medlemmerne på valg hvert andet år. Der har medlemmerne dog større sandsynlighed for genvalg,da langt de fleste valgkredse er enten sikre republikanske eller sikre demokratiske.

håber det giver mening,,,,,

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 10-11-06 02:56

Meget kort.
I USA har man en 3 magtsdeling nemlig;
Den Udøvende (Præsidenten og den regering han udnævner)
Den Lovgivende (Kongressens to kamre, der vedtager/eller forkaster lovforslag fra Den Udøvende magt og osse har indflydelse på udnævnelse af ministre, hvad der ved dette valg medførte at forsvarsministeren trak sig tilbage da han ellers ville have blevet fyret af det demokratiske flertal kongressen nu har)
Og Den Dømmende som er USA's højesteret!

Kongressen består som sagt af Repræsentanternes Hus og Senatet og for at et lovforslag kan vedtages skal der være flertal i begge kamre!

Godkendelse af svar
Fra : goingwild

Dato : 12-11-06 23:00

Tak for svaret tedd.

Det var et godt svar - lidt rodet, men det er også svært andet når systemet er lidt rodet.

Tak for hjælpen