/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Fiesta 96
Fra : refi
Vist : 755 gange
100 point
Dato : 09-11-06 12:18

Nu må jeg have tænketanken ( læs KANDU) lidt igang.

Fik i aftes en gæst fra Tyskland....
Da han kom lød det som om et eller andet var ved at falde af bilen.

Fat i kedeldragt og op med dyret.

Det viste sig at reservehjulsholderen sad løs.

Væk med holder og hjul - lille rundtur -problemet løst (troede jeg)

Her i formiddag skulle han så videre i teksten men kom straks tilbage.

En prøvetur i bilen viste at der fra bagenden (hjul,aksler) kommer en ret voldsom skurende lyd.
Lyden er FARTAFHÆNGIG og lyder som når et dæk skraber på et eller andet sted.
Men lyden starter først ved 40 km/t og fortsætter hele vejen op.
Det er IKKE dækket der skraber på (det kører meget hurtigere end lyden)
Ved opbremsning kommer en "klang" lyd og den skurende lyd forsvinder.
Ved fornyet gas kommer den skurende lyd igen.

Jeg har hevet og rykket i alt af bag - der er ikke noget der sidder løst.

Bilen kommer selvfølgelig på værksted i morgen (han har lånt en af mine midlertidig), så det behøver I ikke at foreslå.

MEN HVAD KAN DET VÆRE ???????

Kunne jo være man selv kunne lave det hvis den rigtige ide kom

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 12:22

Skal måske lige tilføje:

I blød venstrekurve FORSVINDER lyden - det gør den ikke i højrekurve.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 09-11-06 12:26

Er det en metal skurelyd, eller som plast.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 12:29

Det er som et dæk der skraber på et eller andet - men det er IKKE dækket.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 12:31

Så skal der gang i gætteren.
Bremsebakker
Hjulleje

Jeg kan ikke huske om den trækker for eller bag.
Differetiale
Kardanled

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 12:35

Fiesta er en forhjulstrækker.....

Bremsebakker ER da en mulighed - men hvordan kan de give en sådan lyd - og hvorfor forsvinder den ved venstredrej ?

Hjulleje giver da normalt en kvasende lyd - eller ?????

Kommentar
Fra : dova

Dato : 09-11-06 12:43

Hjulleje

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 13:05

Bremsebakker kan ride på en slidkant.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 13:30

"Dova" - hjulleje eller bremsebakker som e.c er inde på, er også mit gæt.

MEN DET PASSER IKKE MED LYDEN

Lyden ville jo så sandsynligvis komme i samme takt som hjulomdr.(tromle) , men det gør den ikke, kun rundt regnet hver 4-5 omgang og forsvinder i venstrekurver....

Det eneste bevægelige der sidder på sådan en fiesta af bag...

2 metalakster
2 bremsetromler
2 lejer
2 hjul

Så selvfølgelig fjedre/støddæmpere (de ER ligesom udelukket)

Er der noget jeg har glemt ?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-06 14:22

Jamen ved et defekt hjulleje, vil lyden typisk forsvinde når der drejes til den ene side, sådan når det hjul det drejer sig om bliver mindre belastet.

Og et meget smadret hjulleje, kan opføre sig højst mærkværdigt.

Måske ikke særlig meget konstant lyd, så en gang imellem et ordentligt skrald, og mislyde fra et smadret leje, forsvinder som regel også når der bremses.

Selvfølgelig kan der også være tale om en defekt i bremserne.....har du tjekket at "bagpladen/skjoldet" bag tromlen ikke sidder løst og kan vippe ??......Det kan lave samme mislyde.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 14:26

For der er vel ikke overfyldt med fedt i lejerne.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 14:50

Bagpladerne er FASTE

Var lige ude at tage en runde igen.......

Håndbremse er næsten virkningsløs....

Da DEN jo bremser på baghjulene kunne noget vel tyde på et leje da den så bare "skubber" hele akselen/tromlen ved aktivering....

Så uanset hvad hedder det nok komplet nye bremser af bag - selvom den tilsyneladende bremser udmærket...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 15:01

Tag de bremser af ...........det er ikke nødvendigt på en Fiesta - den kører ikke hurtigere en forbremsen kan klare det. Og så er i fri for den irriterende støj.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-11-06 15:06

Udmærket ide

Tror blot ikke TÜV godkender den så - nå måske ser de det ikke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 15:13

I øvrigt så jeg en Citroén ID19 køre stockcar ude på Amager travbane. Begge baghjul var kørt af, men det generede den åbentbart ikke.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 14-11-06 11:11

Det var helt afgjort hjullejer..

Det ene var næsten helt væk....

Og den har kun gået 270.000 - Dårligt mærke

Tak for svaret dova.

Nu ruller den igen.........

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 11:25

Kun 270.ooo så kan det leje byttes, men pas på ved demomtering, at du ikke ridser lejet, for så borfalder garantien straks.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-11-06 11:39

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-11-06 11:42

Fra : e.c Dato : 09-11-06 12:31
Så skal der gang i gætteren.
Bremsebakker
Hjulleje