/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Tunsalat/tunmouse
Fra : KrisH
Vist : 9178 gange
50 point
Dato : 09-11-06 09:41

Hej - håber at I kan/vil hjæle mig!

Jeg skal holde fest på lørdag og vil gerne lave en tunsalat som kan skæres i skiver og portionsanrettes og serveres med flutes og dressing med kaviar, men nu har jeg ledt i en times tid og kan ikke finde lige netop det jeg søger - syntes ofte at de virker meget Fede med alt det smør, men det kan godt være at jeg tager fejl.

Håber at der er en af jer som ligger inde med en supergod opskrift og som hurtigt vil sende den til mig så jeg kan komme i gang og ikke få stress over det - regner med at handle ind i dag og lave den i morgen evt lørdag formiddag!

Med venlig hilsen
Kristina

Kommentar
Fra : Luxenb0rq

Dato : 09-11-06 09:55

Hmm ,.
Tunsalat er bare fedende syntes jeq ..
har selv prøvet at lave en .. bare noqet Tun Mayonaise (kan ik huske hvordan man staver det) Oq purløq .. Man skal eqentliq bare blande det hele sammen Til man sys det er fint .. Det smaqer super godt oven på noqet brød -..

Venliq Hilsen Luxenb0rq

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-11-06 09:57

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=20372

ps.. når der er husblas i kan du reducere smør og fløde osv

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 09-11-06 11:24

Denne her fra Karolines køkken:

http://www.arla.dk/opskrifter/tunmousse-.html

lavede jeg for mere end 10 år siden tror jeg - min datter gik lettere amok over den

det bredte sig som ringe i vandet - hendes venner - deres venner - alle var vilde med den - så det er altid den vi bruger

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-06 12:29

Hej KrisH

Her er min Opskrift :

Dette er til 4 personer

1 ds tun i vand
1 løg
Saften af 1 citron
1 bæger creme fraise 18 %
3 blade husblas
1 dl piskefløde,pisket til skum
1 glas rød kaviar
Salt og peber
Tomat,dild,citron eller kogte slikporrer som pynt.

Tunen findeles og blandes med det hakkede løg, citronsaft og creme fraise.
Kør det evt. 1 gang gennem blenderen eller mos med en gaffel.
Husblassen udblødes i koldt vand,opløses i vandbad i lidt kogende vand og piskes fri for klumper. Rør lidt af tunen i, derefter røres resten i .

Massen skal være ret stiv , før man vender flødeskummet i.

Smages til med salt og peber.Vend 2/3 af kaviaren i,gem resten til pynt.
Fyld moussen i en form eller rand der er smurt og stil den på køl i 2-3 timer eller natten over.

Server moussen med kaviar og evt. lidt hakket tomat citron ,dild og slikporrer.

Tunen kan udskiftes med gode rejer .

PS. For at gøre moussen mere skærbar kommes 3 blade husblas ekstra i.
Du ganger opskriften op med det antal du sakl bruge,den er utrolig nem og den tager kegler .

mvh mcloud

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 09-11-06 12:57

Tunmousse
Til 4 personer

Ingredienser:
2 blade husblas
150 g. tunfisk naturel, fra dåse
1 spsk. citronsaft
125 g. kvark, fedtfattig
salt
peber
1 spsk. finthakket purløg
1 spsk. kapers

Udblød husblas i koldt vand i ca. 5 min. Mos tunfisken til fin pure sammen med citronsaft, kvark, salt og peber. Smelt husblasen og rør det i tunmoussen. Stil moussen i køleskab. Lav små kugler af moussen med ske og læg dem pænt på tallerken sammen med purløg og kapers. Moussen kan holde i 2-3 dage i køleskab.

du kan f.eks skifte kvark ud med youghurt nat./creme fraiche af den lette slags. rund måske det hele af med en smule pisket fløde.

den er god - så god, at jeg annoncerede den inde hos en, som efterlyser en ny mailadresse!! avav.

Kommentar
Fra : Nallatruk

Dato : 09-11-06 18:01

Jeg har i mange år lavet en nem tunmussé, som altid virker.

Maskine: Foodprosessor eller røremaskine.

Opskrift:
4 ds. Tun i vand (Drænes for vand)
1 ds. Tomat puré 50 g.
1 Finthakket Løg
250 g. Saltet Smør
Saften af ½ Citron + Reven Citronskal
Salt og pebber efter smag

Det hele røres godt sammen, hældes i en filmet form og stilles i køleskab til afkøling. (min. 2 timer)
Husk, at arbejde mussen godt ned i formen. Så der ikke kommer lufthuller i den.

Der kan evt tilsættes rejer, som drænes godt forinden.
Den tages ud af køleskab, når den skal bruges. Pyntes med frisksnittet Dild og tynde citronskiver

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-11-06 17:17

Prøv denne tunpaté

Den er måååms

http://www.kandu.dk/TipHist.aspx?tid=15064

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : KrisH

Dato : 13-11-06 14:11

Tak for svaret mcloud.

Festen og ikke mindst tunsalaten blev et brag af en succes! - Har dog lige et enkelt spørgsmål, i opskriften står der 1 bæger creme fraise 18% - nu er spørgsmålet så om du mener et lille bæger eller et ½L bæger???

Håber at du vil svare og tak for hjælpen skal der lyde til dig og til alle jer andre som har svaret på mit spørgsmål!

Med venlig hilsen
Kristina

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-11-06 14:42

Dejligt, at det blev en succes!

Hanne

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 13-11-06 15:28

Hej KrisH

Dejligt at det hele var SUPER--------
1 lille bæger til den portion jeg har skrevet .
hilsen mcloud