/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Stormskader/Vandskade
Fra : tadeo
Vist : 2130 gange
500 point
Dato : 09-11-06 06:28

Kære kandu brugere.
Hvad gør man i min situation, jeg bor i en stuelejlighed i Odense tæt på kanalen, vandet er presset ind i gennem Motorbådshavnen, er så steget voldsomt til de bagved liggende arealer, vandmasserne væltede ind som en flodbølge gennem min hoveddør ved 21 tiden da det skete,
vandet stod ca en halv meter op i hele lejligheden, der er 13 lejligheder der blev oversvømmet, det er ældre mennesker mellem 72 0g 85 år der er tale om, vi blev hjulpet ud af politi og brandvæsen, kom op på 1. og 2. sal. i første omgang, jeg overnattede ved en ældre dame om natten, men sov ikke.
Jeg var rystet som alle mine naboer, er det stadig, sover dårligt om natten, må tage beroligende piller.
Vi skal selv sørge for at tømme vore boliger, ingen hjælp at hente ved fosikringsselskabet, jeg har min indbo forsikring ved GF, jeg ringede allerede til GF om torsdagen, det kunne de ikke tage sig af, ej heller formidle kontakt til Stormrådet, meldingen var dog en anden fredag, de ville sende en anmeldelsesblanket, har fået den tilsendt.
Der forestår et større arbejde med ar gøre skaderne op, har dog taget en masse billeder med mit digi kamera, alle fakturaer er ødelagt, så ingen dukomentiation har jeg ikke.
Boligselskabet fik dog hurtigt sat affugtere op, har skåret huller i gulvene, der var fyldt med vand under dem.

Jeg er folkepensionist med en meget lille ATP pension, kan derfor ikke stille en bankgaranti på 30.000 kr. som et skadesfirma kræver før de vil komme og tømme min lejlighed, jeg har reddet lidt ved hjælp fra min familie, det er også ældre mennesker, alt hvad der har stået lavt, er ødelagt, eksempelvis min dejlige store PC, den er reddet ud og står til tørre, men der er meget mere der er ødelagt.

Gulve og noget af gipsplade væggene skal skære af i hvis højde, gulvene skal fjernes, det er dog mit boligselskab der står for dette, men jeg har meget svært ved at overskue det hele,
jeg er dog så heldig at være genhuset ved min søster, hun er 74 år jeg er 72 med leddegigt i 30 år,
diabetes i 20, mit blodsukker skøjter op og ned, min normale daglig dag er totalt ændret, har flere gange været helt nede i kulkælderen rent physisk.

Gode råd om hvordan jeg tackler det hele fremover, vil jeg være dybt taknemmelig for fra kandu brugerene.

Jeg arbejder selvfølgelig selv på højtryk for at få hjælp hvor jeg nu kan, min bærbare PC stod heldigvis på mit spisebord, min søster har samme internetudbyder som jeg, så jeg kan sende og modtage mail, dog ikke gennem Outloock Eksprees, det sker gennem min Webpost, det er noget mere besværligt.

Jeg vil ikke være istand til at sidde ved den bærbare ret meget tid om dagen, arbejder stadig på at samle sammen sammen, smide en hel del ud i en stor container vi har fået stillet op.

På forhånd tak alle der vil komme med gode råd, vi hører intet om folk som mig der bor i lejlighed, det er mest husejerne der omtales, de har det også svært.

Med venlig hilsen
tadeo

Kommentar
Fra : alka

Dato : 09-11-06 07:23

Skaden er omfatter at stormflod, besluttede rådet i går, så dem skal du kontakte - kontakt evt. dit eget forsikringsselskab, så vil de vejlede dig.
Alle i Danmark, der har en brandforsikring, fx hus, bil, indboforsikring mv. betaler en stormflodsafgit på 10 kr. pr. brandforsikring, og der ligger p.t. ca. 300.000.000 kr. i puljen.

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 09-11-06 09:39

Jeg har kontaktet mit forsikringsselskab GF, jeg har set den beslutning Stormrådet har truffet,
GF dækker ikke mit indbo, det sker udelukkende via GF der så sender opgørelsen op på et tidspunkt,
vi skal indsen en opgørelse inden for 2 md.

De dækker godt nok tømning af boligen, men efter diverse regninger, vi skal lægge penge ud i første omgang, de penge har jeg ikke.

Vi får som jeg tidligere har nævnt, ikke dækket alt, eksempelvis PCér, det hele sker efter Stormrådets skøn, når alt er gjort i eks antal kroner.

Jeg gentager lige, jeg har kontakt med mit forsikringsselskab GF, de sender så alt videre til Stormrådet, indboforsikringen dækker intet.

MVH
tadeo

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 09-11-06 11:40

Jeg synets det lyder meget forkert, at du selv skal lægge en bankgaranti på bordet kr 30.000.

Når man i medierne hører, at i får dækket jeres ting, kan jeg ikke forstå at i ikke får dækket alt.

Jeg ville skrive hertil, det er gratis http://www.friproces.dk/ngr/

Pøj pøj, og prøv at finde humøret igen, selv om det kan være svært

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 09-11-06 16:05

Hej Olesen-50, alle de mennesker jeg har truffet grundet denne uhyggelige oplevelse, siger det samme som dig, men det er fakta, at vi selv skal lægge penge ud selv skal lægge penge ud i første omgang, derefter når det hele er opgjort, kommer der en refundering fra Stormrådet.

Jeg er lige kommet hjem hvor jeg midlertidiig bor, har fået en venlig hilsen fra mit Boligselskab, nærmere Administrator, de vil hjælpe så meget det er muligt, vi har seks ældre beboere der skal genhuses, det bliver i Bøgeparken i Vollsmose i ca tre mdr.Der skal oprettes en lejekontrakt betales indskud m.m. det bliver godt 8.000 kr. dem skal beboerne også selv betale.

Jeg synes det er deprimerende, vi er alle sammen mærket efter 1. nov. glemmer det ikke lige med det første, så kan vi jo glæde os til at flytte ind i en nyrenoveret lejlighed når den tid kommer.

Jeg vil selvfølgelig prøve alle mulighedder vedr. retshjælp og hvad der ellers findes, men det er helt kaotisk lige for tiden.

Mvh
tadeo

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 09-11-06 16:28

hej tadeo. hvor er det synd for dig og dine naboer,kan ikke rigtig råde dig, ville bare trøste lidt, selvom det er lidt trøstesløst. når alt det l--- er overstået, så skift forsikrings selskab. vi har ikke gode erfaringer med GF, kender flere der også har skiftet. jeg vil ønske dig god vind.husk at OVEN OVER SKYERNE ER HIMLEN ALTID BLÅ. knus lianes.

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 12-11-06 10:19

I dette tilfælde er det korrekt at din indboforsikring ikke dækker. Der er nemlig en klausul om at den ikke dækker ved stormflod (hvilket der i øvrigt er hos alle de forsikringsselskaber som jeg kender til).
Du får dækket de skader der er på bygningen. Du skal regne med en selvrisiko på 5000 kr fra stormflodsrådet. Desuden vil jeg mene, at du kan få håndværkere til at lave det meste og få dem til at sende regningen til forsikringsselskabet (der i dette tilfælde sender videre til Stormflodsrådet). Sådan foregår det jo normalt når der skal ordnes sager over forsikringen.
Hvis du skal ud og købe nyt, kan du evt. købe mange af tingene samme sted, og så benytte dig af de ordninger de har med rente- og afdragsfrihed i 180 dage (eller hvor meget det nu lige er). Det koster ganske vidst et oprettelsesgebyr, men på den måde kan du få udskudt de store udgifter til efter du har fået pengene fra Stormflodsrådet.
Jeg vil gerne hjælpe yderligere hvis du har behov, men har ikke lige tid til at sætte mig ind i Lov om stormflod og stormfald i dag.

Mvh
MacMadsen

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 12-11-06 11:56

MacMadsen
Tak for dine oplysninger, jeg kendte nu dem alle i forvejen, det er naturligt at man selv sørger for at undersøge alt, så man får løst det henad vejen.
Jeg har fået et skadesfirma til at tømme resten af min lejlighed, har også fået trukket vor administrator frem i lyset via pressen, der er kommet andre boller på suppen efter denne indblanding fra pressen.

Fakta var, at vi stod helt hjælpeløse da det skete, vi blev hjulpet ud af vore lejlighedder.

Alt falder på plads, men der forestår et meget stort arbejde med at notere alt ned, så alle skader kan blive nedfældet i kroner, så skal det sendes til forsikringsselskabet, der så sender det videre til Stormskaderådet, det skal som bekendt ske inden for 2 mdr.
Men tak igen for din kommentar.

MVH
tadeo

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 12-11-06 13:16

taedo.... Det er da godt i har fået jeres administrator frem i lyset via pressen. En tur i de offentlige medier, fremmer ofte forståelsen

Bare sørgeligt, at man skal gå så drastisk til værks, men bare det hjælper

Op med humøret, det hele skal nok løse sig, selv om det er en hård omgang

Kommentar
Fra : tadeo

Dato : 27-01-07 15:31

Kære kandu brugere der har fulgt min tråd, jeg er blevet ringet op af min taksator, skal mødes med ham den 12 feb., et møde jeg ser frem til.

Da der har været flere katasrofer der er blevet betegnet som Stormflod, har jeg valgt ikke at afslutte min tråd endnu, jeg tror at det kan have en vis interesse for nogle brugere af kandu,
hvordan disse sager behandles.

Forsættelse følger.

MVH
tadeo

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 27-01-07 22:35

Det bliver da godt nok spændende at hører hvad du kan fortælle efter mødet den 12.2.07 (pokkers til ventetid)

Jeg håber mødet falder ud til din fordel