|
| Min bil går periodevis i stå.. Fra : bassenborg | Vist : 4622 gange 200 point Dato : 08-11-06 18:21 |
|
Jeg har en Ford Mondeo 1,8i, 16v fra 1994.
Den har kørt fint hele sommeren, men her da efteråret satte ind har det ændret sig.
Nu skriver jeg godt nok at den har kørt fint hele sommeren, men der er dog en enkelt ting der har forbindelse med efterår/vinter problemet.
Når bilen er blevet en lille smule varm (efter 5 min.), så er det sådan her: Jeg kører f.eks hen mod et kryds, jeg træder koblingen ned, slipper speederen og triller det sidste stykke. Det stykke jeg triller, bliver tomgangen lidt højt oppe og ikke før jeg holder helt stille går den ned i "normalt" omdrejningstal. Med "normalt" omdrejningstal mener jeg der hvor den står når jeg holder stille, og det synes jeg godt nok er lidt lavt. Jeg har ikke omdrejningstæller i bilen, men jeg vil skyde på at det stykke jeg triller, ligger den nok på 12-1300 omdr. Når jeg holder stille vil jeg skyde på den ligger omkring 5-600 omdr.
Nu har efteråret sat ind, og bilen er begyndt at gå i stå. Det er lidt på samme måde som jeg har beskrevet. Det sker efter at den er blevet lidt varm (efter 5 min.), og det sker mere eller mindre tilfældigt/spontant. Jeg kan altså ikke sige hvornår den sætter sig for at gå i stå. Hvis jeg (som før omtalt) triller hen mod et kryds kan den gå i stå, men det sker oftest først når jeg kommer hen til krydset og holder stille. Så er det at den går ned i tomgang, og sommetider så langt ned at den går i stå. Det er noget der sker hver dag, men mest når det er koldt og fugtigt.
Hvad har jeg så gjort: Jeg har sprayet motoren med WD40 for at fortrænge fugt, og jeg har ved de sidste tre tankninger, fyldt noget godt motorrens i benzinen, dog uden resultater.
Er der nogen der har nogle gode forslag?
Hvis løsningen kommer ryger der 300 point oven i hatten
| |
| Kommentar Fra : padde01 |
Dato : 08-11-06 18:40 |
|
For det første bruger man ikke wd40 til at fortrænge fugt brug silicone, og dit motorproblem Kan være Lambdasonde der ikke måler rigtig længre men brændstof filter, eller luft filter
| |
|
Har det noget med vejret at gøre om lambdasonden måler rigtigt?
Hvordan er det den måler, er det i udstødningsgassen eller hva'?
| |
|
Har du prøvet at hælde lidt karburatorsprit i tanken når du fylder benzin på? Det hjalp for vores Ford Fiesta, som havde samme problembeskrivelse som din bil har!
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 08-11-06 19:53 |
|
Der er nok ikke tvivl om, at årsagen skal findes i motorstyringen og da motorstyringen ikke får de rigtige informationer ved defekte slanger er det en mulig årsag lige som luftfiltret der vil være mere tæt i fugtigt vejr og selv om der normalt kompenseres for højere undertryk kan det blive for meget.
Der er rigtigt mange muligheder for styringsfejl på en lidt ældre bil så et besøg hos en mekaniker med en tester vilnok være en god hjælp.
| |
|
jeg har lidt af det samme på min audi....men så åbner jeg kølerhjælmen og regulerer lidt på regulatoren eller hvad den hedder..og så er den normal i omdrejningerne igen...
min hopper ligesom lidt når den holder stille, nogengange, men så letter jeg trykket ved at åbne for benzindækslet og lukker luft ud...der er vist en lille prop i udlufningen, så der kommer undertryk....og det hjælper altså....for mit vedkommende har det ikke noget med vejret at gøre, men det kan jo være det også er det samme hos dig...undertryk fra benzintilførslen....
indviklet...jeps.
hej fra miss.j
| |
|
Jeg kan ikke stille på tomgangen i min bil, og jeg har også prøvet det med tankdækslet
| |
| Kommentar Fra : sottmann |
Dato : 08-11-06 23:09 |
|
Jeg har en Escort 98er og har de samme problemer , der er ligeså mange
løsninger som der er mekanikere. Jeg har fået skiftet tomgangsregulator samt pakning ved indsugningsmanifold man mente motoren fik falsk luft når den var kold, 5000,- kroner
fattigere og det hjalp ikke en ski.... så fik jeg nye tændrørskabler det har hjulpet en del,
Prøv at gå ind på mandagsbil.dk her kan du læse om andre med samme problem, der har prøvet stort set alt og lige lidt hjælper det, det er et kendt problem blandt Ford også nyrere modeller, de ved det udemærket godt men har ikke selv løsningen.
Mvh sottmann
| |
| Kommentar Fra : bublebee |
Dato : 09-11-06 12:00 |
|
Vi havde samme problem med vores. Vi kørte den på værksted og her stillede han lidt på luftskruen så bilen blev oppe i et lidt højere omdrejningstal. Den har ikke været gået i stå siden, og vi betalte endda ikke noget for lige at få stillet på skruen.
Vi har også en lamda sonde der ikke virker, men det ser du ved, at din bil (udstødning) virkelig lugter grimt. Ellers er det ikke det. Hvis du f.eks åbner din motorhjelm mens bilen står i tomgang og piller stikket til din lamda sonde ud, skulle du gerne kunne høre en forskel på bilens tomgang, ellers fejler lamda sonden noget. det fik vi at vide ved mekanikkeren.
Vores er så i stykker, men det var ikke den der var skyld i, at bilen gik ud, men den er skyld i, at bilen bruger lidt mere benzin, for forbrændingen er ikke så god som den skulle være.
| |
| Kommentar Fra : bublebee |
Dato : 09-11-06 12:06 |
|
Nå ja, mekanikkeren testede også vakumslangerne, han pillede en af ad gangen mens bilen var tændt for at mærke om de sugede som de skulle, virkede fint.
Vi havde også selv luftfilteret af og gjorde det helt rent med trykluft.
Ellers prøv, at gøre som os. Kør op til din mekanikker og sig du har det og det problem om de lige hurtigt vil se om de kan se hvad problemet er. Enten får du det gratis eller meget billigt. For de kigger lige hurtigt ned i dit motorrum
| |
| Kommentar Fra : klamtango |
Dato : 12-11-06 07:33 |
|
hej jeg har prøvet det et par gange det lyder som tomgangs regulator der er def en lille motor der reguler efter omrd. den bliver slidt ved 100-200 000 den koster et par tussen dsv.
er det værksted du bruger et ford værksted
mine biller er 2 xantia og 1 406
hilsen klamtango
| |
| Kommentar Fra : Steenk1 |
Dato : 13-11-06 21:07 |
|
Hej.
En nem prøve. Hæld almindeligt karburatorsprit i tanken dobbelt dosis. Det lyder lidt som kondensvand i tanken især da vejret har indflydelse på dit problem. Karburatorsprit "indkapsler" evt. vandmolekyler/dråber i tanken og fører dem med ud igennem indsprøjtningssystemmet uden det påvirker motorgangen.
Ellers hælder jeg lidt til klamtango´s teori om en tomgangsregulator. Men prøv en gang med spritten og spar ikke på det. Det er billigt og meget effektivt hvis det er kondensvand der giver dig problemer.
| |
| Kommentar Fra : bvmdv |
Dato : 22-11-06 22:53 |
|
Det lyder som om det er en vackumslange, der sidder på motorens højre bageste side under
tændspolen.Den er lidt svær at få øje på. en grenslange på 5 cm som suges flad med hul tilfølge.
| |
| Kommentar Fra : jyttew |
Dato : 23-11-06 12:33 |
|
Hej bassenborg, prøv engang at få kontroleret din tomgangsmotor, har haft samme
problem med en volvo 460
held og lykke jyttew
| |
|
Hej igen. Jeg ved godt tråden trækker lidt i langdrag, men der skal også prøves en del forskellige ting (inden jeg overgiver mig til mekanikeren).
Jeg prøvede lige at skrue tændrørerne af i dag. To af dem så ikke så godt ud, så jeg købte 4 nye.
Men hør lige her, det tændrør der sidder til venstre når man kigger ned i motorrummet, var helt smurt ind i olie. Altså hele gevindstykket og elektroden var helt vådt af olie, og det chokerede mig sgú da noget. Jeg kunne forstå hvis det var benzin, men det var det ikke. Og det var olie nede fra motoren, for jeg kunne ikke se noget før jeg skruede det op (det sidder nede i en fordybning og der var tørt).
Hvad kan det være der gør tændrøret vådt af olie?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|