/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Koblingkontakt – fejl ?
Fra : thulin
Vist : 1859 gange
150 point
Dato : 08-11-06 14:37

Håber der er nogen som kan hjælpe med mit lidt mærkelige problem.

Bilen er en Fiat Panda årgang 2000 – 1.3 Multijet (Diesel)

Bilen har en langt historie af fejl og elendig service fra Jørgen Laursen I Viborg (Aut. Fiat/Opel forhandler)

Der er stadigvæk et problem som forhandleren aldrig har fået løst trods, problemet er forlagt dem 4 gange de sidste 2 år.

Problemet er som følger.

Når man accelerere kraftigt, altså speederen helt i bund, kravler rpm langsomt op (ikke noget underligt i det) lige pludselig stiger omdrejningstallet fra 2000 til 3000, hvor bilen forsøger at holde omdrejningstallet, det føles nøjagtigt lige som om at man har koblingen trykket halvt ned, men tro mig den er sluppet.

Den anden dag prøvede jeg at spænde koblingskablet en smule, hvilket egentlig hjalp en hel del på problemet, men det er der stadigvæk i en mindre grad.

Hvad kan der være galt ??????

Jeg tror ikke at der egentlig er noget galt med koblingen, da det aldrig lugter af brændt kobling, hvilket det ville, hvis den ikke slipper koblingen helt.

Det kunne være motorstyringen – men kan en motor bare lige pludselig give flere omdrejnniger ?? Uden at øge hastigheden ?

Jeg lagde mærke til at der sidder en kontakt ved koblingen, kan det være den som er defekt.
Hvis man kører og den laver sit lille omdrejningsnummer, kan man få problemet til at gå væk, ved at ”trække” baglæns i koblingspedalen med foden. (det var her jeg fik ideen til at spænde kablet lidt)

Nogle gode ideer ?

http://www.thulinsite.dk/cars/Fiat_Panda.htm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 15:32

Der er vel ikke et svagt motorophæng som trækker i koblingen.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 15:36

Måske ?

Vi købte bilen som ny, og problemet startede efter 10.000km, den har gået 65.000 nu.

Efter jeg stillede på koblingen, spændte kablet, forsvandt problemet helt, men kom så tilbage igen efter 2 dage, men i et langt mindre omfang.

Tænker du på om motoren flytter sig når man accelrerer, så man "trykker" koblingen ind ?
Skulle den så ikke begynde at lugte lidt brændt ? Hvis koblingen ikke har 100% fat og den kører med 3-3500 rpm

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-11-06 16:22

Er det når bilen står i frigear den stiger til ca. 30000 omdr. Eller er det når du køre den vil op på 3000 omdr.

Er der fartpilot i den?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 17:01

Derskal fedtes ret meget før den kobling lugter, og det gøres vel heller ikke over større strækninger.
Jeg kender ikke FIAT men jeg har da været ud for at wireren ikke sad på plads på pedalarmen og derfor var skiftevis stram og slap (sunbeam)
Men jeg vil da også spørge om hvordan motor og omdrejningstæller følges ad i frigear.
(lad nu være med at pressen op til noget vildt - bare en 3-4000 omd.)

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 08-11-06 17:15

Forklaringen kan kun være at koblingen begynder at glide når motoren får mange kræfter ved de mange omdr.
Det ser ud til at fjederne ikke er stærke nok i koblingen, eller armene går trægt så fjederne ikke kan skubbe pedalen helt ud/tilbage.
Det er ikke så godt, da medløberlejet/koblingslejet, derved hele tiden belastes, og kan tage skade.
At det skulle hjælpe at stramme kabelet, forstår jeg ikke, tværdimod, skulle det hjælpe at løsne det.
Jeg foreslår du smører alle bevægelige dele, evnt. sætter en hjælpefjeder på til at trække koblingsarmen tilbage, så koblingen bliver fuld indkoblet.
Hvis koblingen glider ved mange omdrejninger, vil den også glide, hvis du prøver at race op, og slippe koblingen i et sæt. Altså du vil ikke kunne lave hjulspin.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 20:56

Selv koblingsarmen/fjederen er meget stram, dvs, når man ligger under bilen kan man ikke flytte koblingsarmen med hånden, kun ved at trykke på koblingspedalen.

Selve koblingspedalen glider fint tilbage.

Hvis bilen er i frigear er der ingen problem.

Skulle det være koblingen som ikke "lukker" helt skulle den vel være brændt af efter 65000km, den opfører sig ikke som om der ikke er kobling nok.

En normal bil, vil omdrejningstallet jo stige lige så stille, når man jogger speederen helt i bund, men her smutter den bare op på 3-3500 rpm uden at farten øges, farten øges selvfølgelig lige så stille.

Der er ikke cruis-control i bilen.

Hvad gør kontakten ved koblingpedalen godt for ??? Er det bare fordi den er forberedt til cruiscontrol ? Eller snakker den sammen med motorstyringen ?
Så måske tror motorstyringen at man er ved at koble ud, selv om man ikke er og derfor tvinger turboen på overarbejde for at give noget ekstra kraft, og så bliver det hele misforstpet af motoren, da koblingen egentlig er sluppen, men computeren tror den er på ved til at blive koblet ud

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-11-06 21:16

Det er bare noget din mortorstyring bruger.

Hvis det er som du siger det hjælper med slække kablet af, så vil jeg væde på det er din kobling der glider.

Prøv og køre med lidt træk på, stigende fart. Så ligger du foden let på koblingspedalen, og træder langsomt ned. Hvis du oplever det på samme måde som bilen gør når du har problemet. Så er det din kobling der lider.

Kør til din Fiat pusher, og slå ham hårdt, kræv de laver den bil NU...

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 22:11

Nu er kontakten målt, den er OK.

Motorophænget fejler ikke noget, har hevet og sledet, den rokker sig ikke ud af flækken.

Geu, den ide har også strejfet mig, men desværre er der ikke anhængertræk på bilen. Kunne selvfølgelig fylde bagagerummet op med sten.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 22:11

Kan bare ikke få det til at hænge sammen hvis det skulle være koblingen fysisk (eller også vil jeg ikke er kende det) men den skulle vel blive dårligere og dårligere, den har gåey 65000km.

Min Fiat pusher, dem har jeg fået nok af..... De er elendige mekanikere. De har forsøgt at løse problemet 4 gange, nu er den over 2 år gammel, så nu griner de bare af mig.

Jeg havde andre ting så som lakken, jeg skulle have dem til at lave inden garatien udløb. Se evt. den gruvækkende historie.

http://www.thulinsite.dk/cars/Fiat_Panda.htm

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-11-06 22:18

Har læst det.. Forstår dig godt..
Men der er jo andre Fiat-pusher i landet. Så jeg syntes du skulle prøve en af dem.

Hvordan sidder din pedal i forhold til bremsen.. Højt - lavt??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 22:31

Ret højt i forhold til bremsen.

Men det er indstille på den fjeder som er støbt i koblingspedalen, så "højden" på koblingspedalen kan ikke ændres.
Der står også at det er en selvjusterende kobling, ved ikke om det har nogen betydning

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 22:39

I forhold til de fleste andre biler har koblingen en utrolig lang vandring - men det er noget man har valgt fra fabrikken af en eller anden årsag, samt højden på koblingen.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 08-11-06 22:43

Du skal slå dem hårdt og få dem til og lave den kobling... De har ikke lang vandring, ikke dem jeg har kørt.

Jeg skal se hvad jeg kan finde ud af i morgen på job.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 22:47

Glæder mig til at høre.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 08:33

Selvjusterende kobling...........så er den vel hydraulisk.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-11-06 12:16

Nej det er ikke en hydraulisk, men ganske simpelt med et kabel

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 09-11-06 12:19

Men selvjusterende har de fleste biler vel i dag. Jeg ved det ikke men kunne foreslitte mig et det blot er en slags modhage som sørger for at koblingen altid er spændt, efterhånden som den bliver slidt "klikker" modhagen på det næste hak, og derved er den selvjusterende ??

Accepteret svar
Fra : geu

Modtaget 150 point
Dato : 09-11-06 12:22

Der er ikke nogen kampange på kobling, men det er set de går til. Også når bilen er ret ny.

Igen tag kontakt til en Fiat-pusher. De SKAL se på/lave det.
Jeg er helt sikker på det er koblingen, enten pga. oliespild eller en frab.fejl.

Hvis du ikke kan overbevise nogen i Viborg om det, så er da nogel gode Fiat folk i Århus.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 12:23

Ok - men jeg tænkte straks på min gamle Cortina Mk. II 67 som også var selvjusterende i kobling.

Godkendelse af svar
Fra : thulin

Dato : 09-11-06 13:48

Som det er lige nu fungerer bilen, uden problemer, efter jeg justerede på koblingen - Tja....

Du har nok ret i at det smarteste ville være at tage kampen op med Fiat, men hvis jeg skal være helt ærlig.
Jeg ORKER det ikke, bilen har været næsten 1½ mdr på værksted ud af 2 år.
Desværre må jeg nok sige at Fiat i Viborg vandt denne kamp her, bilen er over garanti (hvilket det går meget op i, har på fornemmelsen de bare venter på det, så de kan grine af en)
Man kunne sikkert vinde en retsag, da man har pointeret fejlen (skrifteligt) hver gang den har været på værksted.
Jeg har brugt alt mine tid og alle mine kræfter på at sikre mig at de fik udbedret fejlene på lakken, og de andre småting.

Går koblingen, sker der vel ikke mere end at den ikke kan køre, så må jeg jo betale for en ny - det koster vel 2-3000,- monteret ??? (Det bliver i alle tilfælde ikke Fiat Viborg som skal montere den)
Er jeg heldig holden den 2 år eller længere.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 14:21

Jeg kommer lige i tanke om min gamle sunbeam som enten var utæt ved gearkassens eller motorens simmerring - og olien løb ind på koblingspladerne og vognen bevægede sig som en kænguro.

Kommentar
Fra : geu

Dato : 09-11-06 16:25

Ved ikke hvor du bor. Men syntes du skulle prøve EEN gang mere, selv om din kamp har været tæt på umulig.
De skal lave det på garanti, når du har gjort opmærksom på de så mange gange. Der bliver jo lavet en rapport ved Fiat, over de ting de afprøver og laver på garanti.

Husk på ikke alle mekaniker laver bil på den måde. Der er nogen der gåør deres job rigtig og godt.