/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / FrontPage / Spørgsmål
10  PARKENSS 1050
tabel
Fra : nusnus
Vist : 467 gange
100 point
Dato : 08-11-06 14:21

Jeg vil gerne indsætte en tabel ovenpå et billed i frontpage.
Sådan, at jeg kan skrive i tabellen, uden at det flytter sig.
Det jeg har prøvet, er at indsætte en tabel, og dernæst indsætte baggrundsbilled, men det virker ikke helt som det skal?

Nusnus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 14:27

Du kan bruge værktøjslinien Billeder, marker billedet og vælg Flyt bagud.

Det vil bare ikke fungere ret godt fordi du gør billedets placering "flydende".

Du kan prøve at se dette eksempel der er lavet med CSS http://www.bjarne-d.dk/bg.htm

Det kræver så bare, at du kun redigerer i HTML og ikke bruger wysiwyg funktionen i FrontPage.

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 08-11-06 14:30

Hej nusnus

det bedste og nemmeste du kan gøre er at oprette dit side layout med css, hvis du ikke kender til css må du beregne at det tager lidt tid. tag et kik på denne side http://webdesign101.dk/css/index.php

/maddog

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 14:31

Denne er uden boksen i venstre side http://www.bjarne-d.dk/bg2.htm
og denne er alm. tabelbaggrund med celler med tekst. http://www.bjarne-d.dk/bg3.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 14:37

Hvis man ikke har arbejdet med CSS tidligere kan det virke noget uoverskueligt og derfor skulle du måske tænke lidt i hvordan du kan opsætte tabellen så du får det ønskede design.

Et link til den webside det drejer sig om ville gøre det nemmere at hjælpe.

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 08-11-06 14:57

Bjarne
Jeg har lige prøvet det link med tabelbaggrund, det duer ikke, det var også sådan mit så ud selv.
Problemet kommer når billedet sættes ind, så går det ud over tabellen, det skulle gerne være sådan at tabellen kun er på billedet.

Nusnus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 15:09

Hvis billede og tabel har samme størrelse skulle billedet dække hele tabellen, og billedet skal jo så være tilpasset det du vil lave.

Alternativt må du bruge CSS, og der findes simplere metoder end den jeg angav.
Du kan for eksempel lave et fast baggrundsbillede der slet ikke er sammenknyttet med tabellen
http://www.bjarne-d.dk/bg1.htm

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 08-11-06 15:14

okay.
Det jeg vil lave, er en julekalender til min juleside.
Jeg lavede en sidste år, hvor jeg fik sat en tabel ind, ovenpå et billed og lavede tallene ved hjælp af lag, jeg satte ind.
Kan bare ikke huske hvordan jeg gjorde det.

Nusnus

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 15:46

Du kan da lave det uden tabeller ved at bruge hot spots på billedet

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 08-11-06 20:49

jeg ved ikke hvad hot spots er?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 21:02

på værktøjslinien billeder er der et rektangel, en oval og et polygon disse er markeringsværktøjer til hotspots.
Med hotspot kan du markere et udsnit af et billede og lave en hyperlink på spottet så du for eksempel kan åbne en ny side fra dette hotspot.

Det kan laves meget flottere med CSS som du kan se her hvor man har lavet spot markering på et landkort
http://www.cssplay.co.uk/menu/mapper.html

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 08-11-06 22:37

Det ser også fint ud, (kan ikke finde ud af CSS)men jeg kan ikke skrive deri, før jeg har lavet en hyperlink, jeg vil først lave hyperlink tilsidst?

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 08-11-06 22:39

Det vil være meget nemmere at lave en tabel ovenpå et billed, så det bliver det jeg gør, den skal jo gerne være færdig til d. 1. december

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 22:49

Du kan da også bare bruge tabellen og hvorfor ikke et baggrundsbillede der er låst så det ikke gentages http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp#background-attachment
eller du kan lave billedet trukket tilbage (Billed værktøjslinien), men jeg vil nu anbefale baggrundsbilledet hvor du så bare skal sætte tabel og celle størrelse i pixel.

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 08-11-06 22:53

Det lyder godt, så mangler jeg vel bare at jeg kan skrive tal i tabellen uden at den flytter sig, den må også kunne låses?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 22:58

Hvis du angiver fast størrelse på cellerne i pixel og ændrer Egenskaber for cellen så justeringen passer burde det være muligt.

Kommentar
Fra : nusnus

Dato : 08-11-06 23:02

Kigger lige på det i morgen og vender tilbage.
Et spørgsmål mere, i mit gamle frontpage kunne jeg fordele kolonner jævnt men ikke i FP 2003 kan det godt passe?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 08-11-06 23:12

Jeg bruger 2002 og der kan man fordele kolonner jævnt så jeg bliver dig svar skyldig med 2003 versionen.