/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Ligesom på engelsk
Fra : Luke2000
Vist : 587 gange
100 point
Dato : 08-11-06 12:13

Hvordan oversætter jeg den her sætning til engelsk ?

,ligesom man kan afveje,

Det ligger sig op af der der komme før sætningen som er

Simultaneously Scientists can use twins to estimate how big an influence life style has on our health, ligesom man kan afveje,

Help

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 08-11-06 12:18

Citat
¤ ~ fordele og ulemper weigh the pros and cons; weigh the advantages and drawbacks; ~ fordele i forhold til ulemper weigh benefits against drawbacks; ~de prøver weighed-out samples; samples weighed out.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 12:21

Måske !
As you can compare

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-06 12:28

..like balancing (the possibilities of..) bla. bla.

..eller likewise balancing (the possibilities of..) bla. bla.

..eller like considering (the possibilities of..) bla. bla.

..eller likewise considering (the possibilities of..) bla. bla.

..eller like weightening (the possibilities of..) bla. bla.

..eller likewise weightening (the possibilities of..) bla. bla.

Ville jeg skrive, men det er nok et temperament spørgmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-06 12:29

e.c -> comparing (sammenligning) er heller ikke noget dårligt bud

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-06 12:37

Empazising posibilities that... ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 12:37

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-06 12:46

Kort og godt: Precisely like considering the possebility/possibilities..

...præcis som man kan overveje muligheden/mulighederne af/for..

</MANGEMULIGHDER>

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-11-06 13:00

Jeg ville bruge ordet "as" i dit tilfælde/eksempel.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : nsl

Dato : 08-11-06 13:05

like you can weigh out
nsl

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 08-11-06 13:18

Eksempel: "as you can weigh" the pros and the cons.

Ampere

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 13:25

As you can measuring (måle)
As you can ballance (afballancere)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-06 13:33

Citat
how big an influence life style has on our health, ligesom man kan afveje,

Først og fremmest, så synes jeg den sætning lyder utrolig knudret og ikke helt rigtig :"how big an influence life style has on our health"

Der er meget stor forskel på ordstilling i dansk- og engelsksproget tekst, og denne her er en typisk "direkte fra dansk" oversat tekst.

Hvis det skal være korrekt vil det hedder:

How much our way of life excercises our health

Afveje er ikke et rigtigt ord her, idet betydningen har noget at gøre med at "veje en mængde op" af noget.....f.eks. at veje ti kilo mel af.

Hvis du mener det i betydningen "sammenligne", må det blive noget i retning af : as well as it is possible to compare.......

Og ville gerne have haft fortsættelsen af sætningen

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 13:41

Tja så er det bare at afveje mulighederne.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 08-11-06 13:48

Dova... Det er ikke noget jeg selv har fundet på, det er bare et stykke tekst vi skal oversætte. ordstillingen er rigtig, tror jeg

Du ændre jo ikke selv på ordstillingen du kommer bare nogen andre ord ind. + jeg har ændret på ordstillingen fra den på danske som jeg sidder med.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 08-11-06 16:25

afveje = afballancere

..som jeg først gjorde opmæksom på.

Jf. :

Citat
..like balancing (the possibilities of..) bla. bla.

..eller likewise balancing (the possibilities of..) bla. bla.

Like (as) [alt: as like ]= lige + som / som + lige

Likewise = the same as = det samme som / ligesom / på samme måde

Tror jeg nok?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : rustyfo

Dato : 05-12-06 01:30

du må fortælle hvad det er der skal afvejes, umuligt at give dig et korrekt svar uden at vide hvad fortsættelsen på setningen er.