/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Vi følger med i Teenagetesten
Fra : Crro
Vist : 1784 gange
50 point
Dato : 08-11-06 08:36

Vores hverdag er fyldt med skænderier og sure miner.
Vi følger med i Teenagetesten med Familierådgiver Elin Vilhelmsen
Kort vi har 2 piger på 15 og 17 ½, jeg/vi føler vi giver dem en god start her i livet
Fornuftig opdragelse mm
Det eneste vi forlanger, er at deres værelser er rene og i orden, vi siger det hver dag og det eneste vi får smidt tilbage i hovedet er! skal nok – vi har hørt det-slap dog lidt af mm
Jeg siger jer det værelse i så i går på Tv var super flot i forehold til vores pige…..
De stinker værelserne tøj og gamle Pizza bakker sure sokker…
Når jeg så høre Elin er jeg ved at få knopper hun forsvar altid de unger og påstår at det er vores skyld som forældre.
Vi prøver på den hårde måde – søde måde – humor men intet hjælper
Så har den store også en kæreste sød fyr ingen tvivl om det, men jeg / vi magter altså ikke at han skal sover hver dag ved os, man føler sig sku fremmet i sit eget hjem.
Så derfor sagde jeg pænt til den store datter hvad jeg følte om den sag, det kunne hun sagens forstå, og det også gik ud over hende selv, med hensyn til skole mm.
Det gik fint i en uge / 14 dage hvor de kun sov sammen i weekenderne.
Men i sidste uge begyndte de igen
Til morgen sagde jeg til hende om det ikke var en ide at de flyttede sammen? så brød helvedet ud igen
Ja ja ja vi skal nok lade være med at sove sammen i hverdagene
Har vi ingen ret som forældre til teenager? jeg føler mig så alene også fustret at jeg skal gå på liste fødder i mit eget hus.
De unger kunne snører både deres far og mig hvis de bare gav os en smule engang imellem, men intet får
vi.
Er her flere der har det som os

Kommentar
Fra : Crro

Dato : 08-11-06 08:52

Jeg kunne blive ved har lige hentet en kop kaffe nedenunder og så hvor badeværelset lignende noget der løgn, våde håndklæder makeup i håndvasken , bryggerset flyder med sko over alt.

Kommentar
Fra : lianes

Dato : 08-11-06 09:14

hej crro. he he kender det godt, har tre knægte, kun en hjemmeboende nu gudskelov, men ham som bor hjemme er også et rodehoved,og ved du hvad jeg lader ham rode, han bor ovenpå så jeg behøver ikke se det, og tro mig når der er så meget rod at de ikke kan komme frem til sengen og dvden så skal de nok rydde op, det gør min altså. med hensyn til fodtøj der ligger og flyder, så sig at det blir smidt ud hvis det ikke blir sat på plads, jeg gjorde det en gang (altså smed et par sko ud) det hjalp. med medfølende hilsen lianes.

Kommentar
Fra : invisible

Dato : 08-11-06 09:26

Det er samme svar vi får fra vores datter.

Historien er en smule anderledes da hun "kun" er 14, men vil/skal altid sove med veninder på hverdag og i weekenden, ryger drikker, sviner alle omkring sig til og værelserne ligner noget der er løgn.
Badeværelset som du nævner flyder også altid hjemme hos os.

Hun skal i alle tilfælde heller ikke spise sammen med os andre osv. osv. du kender selv resten.

Vi har med stort helt fået lidt mere styr på tingene.

Vi har sat nogle regler op som hun har at forholde sig til. (ved godt at man ikke helt kan sammenligne 14 årig med en 16 årig, men i princippet kan man godt)

Dels er mor blevet yderst træt af at handle tøj med datteren, købe bukser som man bliver plaget til som koster op imod 1500,- kr. bukserne bliver så brugt 2 gange, så er de ikke smarte mere.

Tøjkøbene er en del af det reglesæt der er sat op.
Vi giver hende simpelhen 800,- kr hver måned så må hun selv sørge for at købe tøj, makeup, biografbillet, cafe besøg, diskotek osv osv.

Så ligger der nogle klare regler for hvad hun skal lave hjemme – er det ikke sket bliver der trukket.
f.eks. vasketøj ikke lagt på plads 200,- kr hver måned.
Værelse ikke holdt rent (i det skrevne regelsæt er der beskrevet hvad rengøring indebærer, tømt skralde spand, ingen tøj på gulvet, støvsuge – støvsuger på plads igen osv. osv.)

Sådan er det sat en masse ting op, og det virker. Hun er så doven at hun ikke gider arbejde – så er der heller ingen penge at gøre med.

Internet er også en stor del.
Normalvis sidder hun og chatter hele dagen, og ser aldrig os andre i huset.
Derfor er internettet (automatisk ved hjælp af routeren) kun åbent imellem 16 og 21. ikke åbent før kl 16. så er det ikke interessant at pjække fra skole for at chatte, da det ikke er muligt.
Efter 21 skal der laves lektier, og være ro.

Vi har kørt 1 mdr. med at lukke nettet ned, efter at det værste brokkeri og svinen til har lagt sig, har det ændret vores ældste datter fuldstændig.
Dels er hun mere sammen med os andre og man kan snakke med hende. Hun er mindre stresset, da det er svært at være med i alle tøse intrigerne er svære at følge med i når man ikke er på nettet efter kl 21.

Generelt kan jeg godt (manden i huset) få hende til at makke ret, ved at snakke stille og roligt til hende, og nogle gange at fortælle hende med utrolig høj stemme føring at det er MIG som bestemmer i huset, og derfor er det mig som sætter reglerne.

Det er en anden historie, når det kommer til min kone – hun får nogle gevaldige ture med de grimmeste ting. Det er utrolig hårdt for hende at skulle stå model til.
Derfor er det min opgave hjemme at sørge for at tøserne gør det de skal, og tage slåskampen med dem, da mor/datter forhold tit er meget belastende.

Jeg kunne skrive meget mere, men håber at ovenstående er lidt til hjælp.

Vi har nøjagtig samme problemer som dig.
Men det er dit hus, derfor også DINE regler som gælder.

Dog er jeg ikke selv ældre end at jeg kan huske hvor lidt jeg lavede da jeg boede hjemme og hvordan vi værelse så ud og ikke mindst hvordan jeg talte til mine forældre.
Det var ikke meget forskelligt fra den måde vores datter opfører sig på i dag.

Man kan kun lave regler, som skal holdes og blive ved med at bede dem om at rydde op osv. gør de det ikke så skal der være sanktioner.
Ingen venner på besøg, ingen fester, ingen hjælp til at blive kørt, ingen penge osv osv. det som nu engang rammer dem hårdest.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-06 09:30

Crro.... trøst dig med du er IKKE alene. Det med de rodede værelser kender jeg alt for godt til, når jeg så siger/sagde noget fik jeg den besked, at jeg da bare kunne holde mig væk, det var jo deres værelser, mit agument var så, at det er mit hus.

Men jeg syntes nu også det har været sådan altid, da de var små kom jeg med en sort skraldepose, og spurgte om det var dem eller mig der skulle ryddde op, og da de troede jeg ville smide deres legetøj ud hjalp det. Vi har også engang nægtet at der måtte komme legekammerater, med den begrundelse, at vores forsikring ikke ville dække, hvis kammeraterne faldt i møjet.

Værelserne er som regel pæne nu Det hjalp bl.a. når de ikke havde mere rent tøj i skabet, så kom de ligesom i tanke om, at det nok ikke kom i vasketøjskurven af sig selv. Make-up hårvoks mm ville jeg beordre fjernet øjeblikkeligt, vi skal alle kunne være her, blev det ikke fjernet efter et par advarsler, ville jeg inddrage det.

Pizzabakker har jeg heldigvis aldrig set på værelserne, men hold da helt k... hvor ville jeg blive mopset, det er decideret ulækkert.

At sove sammen du'r ikke på hverdage, når det går ud over skolen. Hvis datteren ikke forstår det på den søde måde, så må i skrue bissen på, husk teen-ager forældre pr. defination altid er dumme,vi forstår dem ikke osv. var vi ikke også selv sådan men trøst dig med, det går heldigvis over. For ikke så lang tid siden, havde jeg lige en scene med den yngste, som den ældste overværede, hun
måbede, og spurgte om hun havde været lige sådan, hun stod nærmest og pudsede glorien, indtil jeg sagde, ja det har du

Nu har vi "kun" en teenager i huset, men alle tre og en kæreste er her. Det med at føle sig fremmed i sit eget hus, kender jeg også godt, i starten er det akavet men også det går over, nu er
vi så vant til at han er her, at det nærmest er tomt uden.

Jeg så godt udsendelsen med Elin igår, jeg sad godt nok også et par gange og skumlede , jeg syntes godt nok den far, godt kunne have lavet en klar aftale om at gå med datteren i centret og købe konfirmationstøjet, men flere gange var der kun fokus på datteren og hendes behov, det var ikke fair.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 08-11-06 11:19

Jeg så noget af udsendelse i går med en far og datter. Jeg troede først det var noget opdigtet skuespil, men nej.
Jeg kan slet ikke kende noget af al det jeg læser her. Jeg mener stadig at det ligger ved forældrene og om opdragelse af børn. Jeg har selv haft 2 piger som i dag er 30 og 23 år og har slet ikke haft de problemer. Heller ikke med at gå i byen om natten, være uopdragen m.m.
Jeg mener stadig det er forældrene skyld at deres børn er som de er.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 08-11-06 14:30

Hej Crro og de andre, samt "modsætningen - hawaii7".

Hvem er skyld i - og hvem har ansvaret for: Problemer med Børneopdragelse.

Ja, det kan jo ligesom alt andet i Verden ses fra mere end een side.

Ja, hvem er skyld i disse problemer:
-

og hvem har ansvaret for

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-11-06 14:44

Citat
Det eneste vi forlanger, er at deres værelser er rene og i orden

Det er nok et af de ømmeste punkter....

Og selv om det "gør ondt", så lad dem selv bestemme hvordan der ser ud på værelserne....strengt taget har de jo ret, det er deres private domæne.

Øøøhh, medmindre altså at stanken breder sig, og skadedyr og larver begynder at krybe ud under døren

Jeg havde samme problem med mine to, især sønnen, men sjovt nok, lige pludselig en dag gider de ikke mere at skulle jokke gennem tårnhøje bunker af beskidt tøj, tomme chipsposer og flasker for at finde sengen...og ligeledes at skulle kæmpe sig gennem masserne hver morgen for at finde noget rent tøj, der ofte lå blandet i dyngerne med det beskidte
Og så bli'r der holdt orden.....nærmest til det hysteriske.

Men resten af huset, bad,køkken o.s.v. der kan man tillade sig at BROKKE sig, for der skal vi andre også kunne færdes.

M.h.t. at kæresten sover der hele tiden, så forslå, at han begynder at betale husleje og kostpenge

Nej, hvis I kan mærke det påvirker hendes hverdag for meget m.h.t. skole o.s.v. så sæt nogen klare regler for hvornår han må overnatte og ellers forlang, at der udover de tider skal spørges om lov hver gang.

Og så ellers trøst dig med, at det kun er en overgang.....

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-11-06 14:46

Citat
slet ikke haft de problemer. Heller ikke med at gå i byen om natten, være uopdragen m.m.

Nu vil jeg nødig lyde møj ubehøvlet, men har man slet ingen problemer haft, store eller små, minder det utroligt meget om min teenager tid, hvor jeg ikke turde sige hverken det ene eller det andet, det syntes jeg så også er meget forkert.

At gå i byen midt om natten, tja det er jo som regel der diskotekerne er åbne. Mine har nu ikke haft lysten til diskotekerne,men har været med til selv at holde hygge hos os, det gør de stadig, hvilket jeg syntes er helt ok, så har jeg også føling med hvem de er sammen med, og behøver ikke være urolig for byturene, mange af de unge sover her hos os, så behøver deres forældre heller ikke ligge søvnløse.

Uopdragen, nej det tolererer jeg nu heller ikke, men det kan da ske at samtalerne kan blive lidt overophedede, selv om vi prøver at holde stemmeføringen på et naturligt leje. men vi får nu altid snakket tingene igennem, så ingen går iseng med sure miner på

Kommentar
Fra : Crro

Dato : 08-11-06 14:54

Øøøhh, medmindre altså at stanken breder sig, og skadedyr og larver begynder at krybe ud under døren

Det er meget tæt på
men det kan da godt være det bare er en tid vi skal igennem men den er sku hård.

Det gårmig meget på,
Når vi kommer hjem fra arbejde nogenlunde godt humør hvad møder vi så ? 3 tv der er tændt som ingen ser.
På 1 salen ligger 2 tøser med røven lige op i været ser totalt udslidt ud hævet i hele hovedet, stue bordet fyldt med tallerkner og cola flasker og Dvd film ses på fladskærmen.
Så er man drænet Totalt

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-11-06 14:59

Hvorfor har I kun 3 fjernsyn??

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 08-11-06 15:05

Hov der skete en fejl! Så jeg gentager og fortsætter.

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Crro og de andre, samt "modsætningen - hawaii7".

Hvem er skyld i - og hvem har ansvaret for: Problemer med Børneopdragelse.

Ja, det kan jo ligesom alt andet i Verden ses fra mere end een side.

Ja, hvem er skyld i disse problemer:
Efter min - og andres mening, så er det - BLANDT ANDET Forældrenes skyld. - Desuden er det Bedsteforældrenes, Oldeforældrenes - o.s.v. indtil vi når til Adam og Eva, eller de aber vi nedstammer fra. - Og desuden er det alle de andre samfundsborgeres skyld, så hvad skal i og vi andre bruge det til????

Og hvem har ansvaret for disse problemer:
Ja, her kan jeg gentage ovenstående, og hvad skal i og vi andre så bruge det til????

Ja, hvis vi vil, kan vi jo blive klogere af det! - Det er faktisk det eneste, men det er også ret vigtige, at blive klogere.

Så lad os starte derfra:

I med problemerne kunne jo starte med at læse lidt om gode børneopdragelsesmetoder, og så kan i give jer til at bearbejde de forhold som omtales i sådant læsestof.

Og her vil jeg - for eksempel - anbefale jer, at gå sammen med andre forældre
som har de samme problemer som jer, og snakke åbent og ærligt om hvad der sker i jeres familier, og virkelig indrømme, at har en masse dårlige vaner som i lever med, samt at i mangler en hel masse viden om hvordan god børneopdragelse fungere.

Denne manglende viden om god børneopdragelse er et meget normalt problem
i dagens Danmark, samt den øvrige Verden.

Hvis god børneopdragelse var almindeligt i alle hjem, mener jeg vi havde en Verden uden:
Krig, vold, kriminalitet og mange andre "samfundssygdomme".

Men hvad skulle alle vores våbenfabrikanter, politibetjente, medicinalfabrikker
og mange andre så leve af ???

Og hvad er så min holdningsbaggrunden for disse udtalelser.

Det er mange ting. - Bl.a. startede jeg for ca. 50 år siden med at oparbejdet er rigtig fint arbejdsteam af et fremmedsproget folkeslag som var meget alkoholafhængige,
og siden har jeg involveret mig i mange andre "vanskelige" menneskeskæbner
heriblandt en del med børneopdragelse, inclusiv mine egne børn, som var en af de største udfordringer, da det jo virkelig involverede mig selv personligt.

Jeg går ud fra at mit indlæg giver et positivt "pust" til debatten.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-11-06 15:11

Jeg er enig med Dova - deres værelse må være deres... På et tidspunkt får de selv behov for at rydde op, og tro mig, det kommer tidligere, hvis de føler, det er noget, de selv bestemmer

Alt uden for deres værelse er til gengæld jeres domæne, og der må de indordne sig efter jeres regler. Jeg synes, det er en brandgod ide at give dem et grundbeløb hver måned med den betingelse, at almindelige omgangsregler overholdes. Ellers er der fradrag. Jeg vil anbefale at ALLE aftaler skrives, underskrives og hænges op. Og det skal være meget detaljeret, da pigernes ellers med garanti vil løbe om hjørner med jer

Med hensyn til overnattende gæster. Jeg kan huske, da jeg var nærved voksen - som din store datter jo er, der satte jeg stor pris på det priviligie at føle mig behandlet som sådan. Og at overnatte med kæresten er faktisk sådan et. Hvis det ikke går ud over hendes skolegang og han i øvrigt overholder husreglerne, så synes jeg faktisk, det er en kamel I bør sluge. Ja, det er en fremmed i jeres hjem, men det er også det menneske, som jeres datter lige nu holder allermest af. Det er en fremragende chance for jer, at lære ham at kende, så I på bedst mulig facon kan vejlede jeres datter. At have ham tæt på er faktisk til jeres fordel.

Hvad angår jeres døtres sløvhed - jeg vil egentlig sige det samme. Under den betingelse af, at de overholder husreglerne og i øvrigt opfører sig respektfuldt, så synes jeg de er så store, at det er deres valg, om de vil spendere dagen i sofaen. (Selvfølgelig efter skole, det er klart).

Jeg tror, problemet nogengange ligger i, at forældre kommer til at sætte hårdt mod hårdt. Teenagere går med på meget, hvis de føler de er blevet hørt og respekteret. Hvis reglerne er et kompromis og de i et eller andet omfang har følt, at de har et valg, så går det faktisk med på en meget.

Når man er teenager er forældre et nødvendigt onde... Jeg husker det selv! Jeg havde også fornøjelsen af at være i et hjem, hvor omgivelserne nok ikke led så meget under mine pubertetskriser - der var ikke plads, jeg turde ganske enkelt ikke.
Så selvom det edderdylme er hårdt lige nu, så vær glad for at I har et par selvstændige piger, der forsøger at finde dem selv - adskildt fra jer, men også med jer lige i baghånden. Det er en drønsvær balancegang og det kan ikke andet end skabe konflikter en gang imellem.

Husk at se på alt det gode og alt det dejlige i de piger - og lad dem blive voksne. Vælg en gang i mellem et skuldertræk og et lille smil istedet for at tage i mod provokationen. De mener det ikke så hårdt, som det lyder... Det skal nok blive godt igen

Vaxen

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-11-06 15:25

Jeg bed mærke i at du bliver rigtig irreteret når du kommer hjem og alt lys brænder og tøj flyder og alle fjernsyne kører.

Jeg kender det vi har en på 11 (ikke særlig slem) og en på 15, kold da fast hvor de kan svine et helt hus til.

De gange jeg kommer hjem fra arbejde 17.30 og hele huset flyder.
Slukker jeg for vores fiber router( alt TV og internet ryger) og det bliver ikke tændt hos dem igen, før de ting de udemærket godt ved tænder mig af er bragt iorden.

Og selvfølgelig skal deres værelse ikke lige noget der er løgn.....
En ting er at de gør det, men derfor kan man godt præge dem til at lære at lufte ud osv. Det er vel her de får de gode værdier fra, som de skal bruge videre i livet.

At dine teenagere er dovne er desværre nok svært at gøre noget ved.

Men løsningen kan være at "sætte en lås" på tv og på internet = ingen DVD/TV/internet før pligterne er udført. Det er måden jeg har valgt at styre vores teenager.

Ellers sker tingene i hendes tempo, og det er et lidt andet end os andres - men det er vel fordi at man har nogle lidt andre værdier som teenagere end som voksen.

De er nu gode nok sådanne teenagere, de skal bare styres, ved at tage noget fra dem som de kan få igen når der er styr på det der skal være stry på

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 08-11-06 15:29

Jeg synes du overvejende kommer med et godt indlæg Vaxen,
men at din afslutning er noget "Vattet", da jeg mener, at man som forældre i denne verden, har en opgave, som går ud på at forbedre tingenes tilstand.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-11-06 15:36

DkwM327
Jeg er da fuldstændig enig - det jeg mener er, ikke at tage alt ind og selv blive ulykkelig over tingenes tilstand.
Problemet er jo, at provokationerne ofte er mange og voldsomme og derfor bliver man så involveret, at man mister overskudet til at se alt det gode - og at grine af situationen. Jeg mener, det er drønvigtigt, at man som forældre en gang i mellem skruer ned for blusset og lader teenagere være teenagere. Man kan og skal ikke opdrage 24/7 - både forældre og børn fortjener en pause en gang i mellem.

Når situationen i realiteten ikke er alvorligere - vi taler ikke stoffer, uhæmmet og ubeskyttet sex, vilde og voldsomme fester, kriminalitet - og alt det andet alvorlige, som teenagere kan få rodet sig ind i, så synes jeg faktisk, der skal være plads til smil og skuldertræk.... Måske ovenikøbet et godt grin og en kærlig tanke til de skønne væsner, som er i fuld gang med at blive voksne...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-11-06 15:42

Sad lige og lurede på DR's hjemmeside - ville gerne have set det program, der var i aftes, men den service findes desværre ikke... Sørens også..

Vaxen

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 08-11-06 15:45

Ja, det er jeg også enig med DIG i, Der skal både være plads til sjov og alvor o.s.v. o.s.v.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 08-11-06 16:14

Hold et "husmøde".

Hvis man vælger løsningsmodellen med at betale for at få div. opgaver lavet (lommepenge) så ville jeg starte med at 0 stille alt og kalde til et "husmøde".

Start med at fortælle dem, at I indbyrdes må have nogle regler og opgaver, som af henssyn til fællesskabet skal laves og overholdes.

Fortæl hvor stort et beløb du vil sætte ind som "borgerløn" til dem, og så kommer det vigtige - Spørg dem nu, hvad de vil tilbyde at lave for den sum penge ... dagligt, ugentligt månedsvis.

Når I har forhandlet jer frem til et acceptabelt resultat, lader du DEM skrive aftalerne ned, hvorefter I alle underskriver. Lav en kopi....regel og opgavesæt og hæng hvor I nu hænger alt sådan noget.

Det er vigtigt at hver opgave tildeles en bestemt person, og at dette fremgår af den nedskrevne aftale da det ellers giver bøvl, hvis den iklke bliver løst tilfredsstillende, som naturligvis medfører et fradrag i borgerlønnen til snyderen.

Jeg kan ikke lade være at bemærke, at en af de store opdragelsesdræbere i en familie er inkonsekvens og konfliktskyhed. Når man har en aftale SKAL den overholdes, og brydes den Skal det øjeblikkelig påtales og have en konsekvens...... HVERGANG, uanset om det går ud over "fredagshyggen" eller hvad der eventuelt må ofres på opdragelsens alter.

Hvis de bliver bedre, skal man ikke være pernittengryn, men af og til se gennem fingre med småting, men dog ikke nævne det, da de ellers lynhurtigt fotograferer den mulighed for at hoppe over. Hold et møde ind i mellem og "evaluer". Ros dem for alt hvad der på nogen måde kan roses for - smør ikke for tykt på.... de er ikke dumme, og påtal, alt der ikke bliver overholdt som skrevet i aftalen, som de egenhændigt har underskrevet, og derfor ikke kan påberåbe sig.... at det vidste de ikke.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 09-11-06 18:47

Løsningsmodellem med "borgerløn" og nedskrevne regler, lyder fornuftig nok, meeen regler har
de vel haft hele tiden??Det er da ikke nyt at værelserne skal være ryddelige mm.

Hos os er der ingen borgerløn, den yngste får et lille beløb pr. mdr, jeg præmierer dem ikke for at holde deres egne værelser, jeg får heller ikke løn for at holde resten af huset. Men hjælper de med noget ekstraordinært som f.eks at hjælpe med at lægge nyt tag eller slå græs, får de.

Vi lavede også en regel der gik ud på, at de sammen fast skulle afrydde køkkenet efter aftensmaden, men hold da op det er ikke lige nemt, de to af dem har ekstrajobs mm, og er ikke hjemme til spisetid, der har vi så aftalt at alle tre skal tale sig til rette, så det ikke er den yngste der hænger på køkkentjansen hver dag.

Godkendelse af svar
Fra : Crro

Dato : 13-11-06 12:16

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-11-06 13:20

Selv tak... Pudsigt at tænke på, at om nogle år, sidder vi og snakker om de go' gamle dage ik?