/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tryk i expantionsbeholderen
Fra : malledaffy
Vist : 6859 gange
20 point
Dato : 08-11-06 07:38

Hej.

Vi købte hus her i sommers, og nu da det er blevet lidt småkoldt skal der jo gang i oliefyret.
Problemet er så bare at det ikke helt virker som det skal! Vi har fyldt vand på anlægget efter instrukser fundet på nettet og luftet radiatorerne ud løsnet et par "stifter" bag termostaterne. Men der er rum i huset hvor der ikke er varme på, og cirkulationspumpen kører som den skal. Jeg har så hørt at der skal være tryg i expantionsbeholderen, og at det kan være problemet, hvordan får jeg tryk på beholderen og hvor kan jeg se hvor meget tryk der er på den? Der er en måler ved fyret, med en sort viser for vand, men hvad er den røde viser til? Der er en rød streg på måleren også, gætter på at det er max vand! Håber virkelig nogle kan hjælpe mig inden det bliver rigtig koldt!

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 08:39

Hej malledaffy

Den måler der sidder ved kedlen er din vandsøjlemåler ,der måler tryk i dit anlæg.

Du har ganske ret ,den røde streg er Max vandpåfyldning.

Den sorte viser skal stå et par millimeter under den røde ,fordi vandet udvider sig når det bliver varmt og trykket stiger i anlægget og så vandet skal have plads til at ekspandere i tryk-ekspansionsbeholderen.

Det kan være lidt svært at bestemme om trykekspansionsbeholderen er iorden eller ikke.

Men en af måderne er at mærke om der er temperaturforskel på den ene og den anden side på beholderen .

Med hensyn til varmen på et par radiatorer der ikke varmer ,så luk for alle radiatorne og luk kun dem op der ikke kører med og tving dermed vandet igennem.

mvh mcloud blikkenslager og varmesmed

Kommentar
Fra : malledaffy

Dato : 08-11-06 08:55

Ok

Der sidder en lille ventil på siden af expantionsbeholderen, er den til at lufte ud med ?

Uden på beholderen sidder der et mærkat hvor der er vist en "cykelpumpe" Netop derfor jeg troede der skulle lufttryk på anlæget. Den viser også en beholder hvor der er halv luft, halv vand i, og hvor mange bars tryk der max må være i den.

Det skal lige siges at den røde viser i måleren står under 1. Og når vi fylder vand på anlægget falder den sorte til ca 1 i løbet af et døgn hvor den røde streg for max vand er på ca 2½.

Da vi startede anlægget op første gang var der varme på alle radiatore, vi har sidenhen luftet ud på den ventil der sidder på expantionsbeholderen og fyldt vand på 3 gange, men det løber ret hurtigt ud af overløbsventilen igen.

Håber virkelig der er nogle der kan hjælpe, syntes det er lidt pinligt at skulle have en vvs mand ud for at hjælpe os igang med at bruge vores oliefyr!!

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 09:35

hej igen.
Den lille ventil med symbolet "cykelpumpe" er til at pumpe luft i trykekspansionsbeholderen´s luft side, med en cykelpumpe og så mål trykket med en dækmåler eller andet.Der skal være et ca tryk på 0,5 bar.
DER MÅ IKKE LUFTES UD PÅ DENNE VENTIL.

Der skal kun være ca 1 bar tryk på dit anlæg, hvis du har et et planshus og ca 1,5 hvis du har 1 sal på.

Grunden til at vandet løber ud af overløbet er simpelthen at der ikke er nogen ekspansions mulighd.

Husk en vigtigt ting --- Sluk FOR PUMPEN NÅR DU FYLDER VAND PÅ , LUFTER UD OG START DEN SÅ NÅR DU HAR GJORT DETTE.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 09:41

Nej den er ikke til at lufte ud med, men til at lave et fortryk på beholderen (ikke noget du umiddelbart kan gøre)

En trykexpansionsbeholder har en stor gummimembran som adskiller for to rum.
Det ene rum er der luft i (gennem den lille ventil du ikke skal røre)
Det andet rum er der vand i og har forbindelse med anlæget.
Når der fyldes vand på anlæget presses luften sammen i expansionsbeholderen og den holder så trykket når vandet udvider sig og trækker sig sammen (varm/kold)

Trykmåleren på fyret kan godt vise "tryk nok", men det kan være luft i anlæget som giver tryk og ikke "vand nok"

Men som mcloud siger prøv at gennemtving cirkulation ved kun at have de "svage" åbne

Og så stadig..........stop cirkulationspumpen og.................luft ud på anlæget især omkring de svage radiatorer.

Kommentar
Fra : malledaffy

Dato : 08-11-06 15:41

Skal vi have en vvs mand ud og lave tryk i vores expantionsbeholder så. Eftersom vi har lukket luften ud af den? Kan man ikke gøre det selv?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 17:07

Der påfyldes normalt luft i trykekspansionbeholderen når den er tom for vand.
Måske mcloud har et trick og han ved også hvor meget den skal pumpes op til.
Men luft skal der i.

Kommentar
Fra : malledaffy

Dato : 08-11-06 17:59

Er du 100% sikker på at vandet skal tappes af for at fylde luft på?
Vi har lige målt trykket i beholderen og der er intet tryk overhovedet!

Har jeg forstået det rigtigt hvis det er et 2 plans hus så skal der være 1,5 bars tryk på beholderen?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 18:32

1 Bar = 10 meter
så 1,5bar = 15 meter vandsøjle, altså det er hvor højt vandet kan komme.
Grænsen er sikkert 2.5 bar på sikkerhedsventilen så jeg ville lægge den mellem 1,5 0g 2 bar.

Hvis i har "udluftet" påfyldningsventilen, så har membranen måske lagt sig helt ud til kanten og vil ikke vise noget tryk på ventilen. Men der sker da ikke noget ved at pumpe luft i beholderen, hvis i holder øje med trykket på fyret prøv at forøge trykket med ½ bar.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-11-06 18:34

Hov .......... der står måske på beholderen hvor meget fortryk der skal være.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 08-11-06 18:38

Hej igen
Ja du har forstået det rigtigt 1,5 bar svarer til det der hedder 15 meter vandsøjle og det er nok til et hus i 2 plan.
Med hensyn til luft i ekspbh,så kan du bruge en cykelpumpe eller anden form for luft der passer på ventilen. der skal så tidligere sagt være et fortryk (hedder det ) på 0,5 bar.

I gamle dage kunne man købe en dæktryksmåler der lignede en kuglepen ,den må kunne fås et eller andet sted ellers ,stopper du pumpen ,lukker trykket af ,pumper en 8-10 gange med en god pumpe.Fylder vand på igen,lufter ud ,starter pumpen og så skulle det gerne virke.
mvh mcloud

Kommentar
Fra : malledaffy

Dato : 08-11-06 21:15

lige et sidste spørgsmål.....

må der godt komme vand ud af den ventil på expantionsbeholderen? Eller er den istykker og vandet er løbet ind i "luftdelen" ?

Må man evt selv udskifte beholderen?

mvh Malene

Accepteret svar
Fra : alma

Modtaget 20 point
Dato : 08-11-06 21:32

Det er ikke alt der er skrevet i denne tråd jeg er helt enig i, men lad det nu ligge, en ting er helt sikkert; kommer der vand ud af ventilen på ekspantionsbeholderen er den defekt og du må gerne skifte den selv.
Vedr. tryk skal man skelne mellem det vandtryk man fylder på sit centralvarmeanlæg og det fortryk der pumpes op med luft gennem ventilen på ekspantionsbeholderen. Vandtrykket på centralvarmeanlægget skal være ca. 1,5 bar og fortrykket på ekspantionsbeholderen skal være ca. 0,5 bar på et etplanshus.

Godkendelse af svar
Fra : malledaffy

Dato : 09-11-06 06:34

Tak for svaret alma.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-11-06 08:28

Det er nemmere at hjælpe, hvis alle oplysninger kommer på een gang.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 09-11-06 08:37

Ja -lige mine ord og de svar der er i det godkendte svar --var blevet givet flere gange
hilsen mcloud