/ Forside/ Interesser / Fritid / Film / Spørgsmål
10  granner01 2400
Video bånd
Fra : wolffi
Vist : 1420 gange
200 point
Dato : 03-01-03 17:00

Hej

Jeg har 6 bånd liggende som jeg forgæves har prøvet at få en kassette til, så jeg kan se indholdet på min videoafspiller.
Båndene er disse små, fra et videokamera (optaget i 1994) som man kan lægge i en kassette, når man vil se dem - MEN
mine bånd er lige lidt for store til sådan en kassette - har prøvet én.

Fik at vide at mine bånd var ikke "en standard størrelse" .....
Det drejer sig om flg. bånd: Fuji P5-90 / Fuji P6-120 - og så er der et "8 tal" på (indsat i et kvadrat).
Dette 8-tal er vist "clue'et" for standarden.
Er der én her der kender et sted hvor man kan købe en kasette (adapter-ting) - eller bliver jeg nødt til at lade et firma overspille mine bånd ?

hilsen
Wolffi

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 210 point
Dato : 03-01-03 18:20

"wolffi" <wolffi.news@kandu.dk> skrev
> Hej
>
> Jeg har 6 bånd liggende som jeg forgæves har prøvet at få en kassette
> til, så jeg kan se indholdet på min videoafspiller.

Det er vist mere et spørgsmål til dk.teknik.tv+video, men lad gå...

> Båndene er disse små, fra et videokamera (optaget i 1994) som man kan
> lægge i en kassette, når man vil se dem - MEN
> mine bånd er lige lidt for store til sådan en kassette - har prøvet én.
>
> Fik at vide at mine bånd var ikke "en standard størrelse" .....

Alle videobånd er en standard størrelse, men måske en anden standard end
forventet.
Jeg går ud fra at dine bånd allerede er i en kassette, men blot en der er
mindre end den kendte VHS størrelse.
Engang i de tidlige 90'ere kunne man købe videokameraet der brugte VHS-C
bånd, samme slags bånd som almindelig VHS, men i mindre kassetter. Man kunne
så putte sit VHS-C bånd i en speciel adapter-kassette, så man kunne spille
dem i en almindelig videomaskine.

> Det drejer sig om flg. bånd: Fuji P5-90 / Fuji P6-120 - og så er der et
> "8 tal" på (indsat i et kvadrat).
> Dette 8-tal er vist "clue'et" for standarden.

Det er 8mm bånd. Der findes også Hi8 og D8, hvor sidstnævnte har 8-tallet
skrevet ind i et D. Kassetterne har samme størrelse på alle tre formater, og
f.eks en D8 afspiller kan afspille alle tre typer.
De er ikke kompatible med VHS, og man kan derfor ikke benytte en adapter som
man kunne ved VHS-C.

> Er der én her der kender et sted hvor man kan købe en kasette
> (adapter-ting) - eller bliver jeg nødt til at lade et firma overspille
> mine bånd ?

Har du stadig videokameraet som optog båndene, så skulle det være en smal
sag, det er bare at sætte kameraets videoudgang til en almindelig video, og
så kopiere løs.
Ellers må du ud og finde en bekendt med et Hi8 eller D8 kamera - det er nok
både nemmere og billigere end at finde et firma til det.

mvh
Peter Lind

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 03-01-03 22:32

"wolffi" skrev:
> Det drejer sig om flg. bånd: Fuji P5-90 / Fuji P6-120
> - og så er der et "8 tal" på (indsat i et kvadrat).

Formatet hedder Video-8. Det kan ikke afspilles i en VHS.

Du må på jagt efter nogen der kan overspille dem for dig.

Mvh, Lars

Godkendelse af svar
Fra : wolffi

Dato : 04-01-03 15:45

Tak for svaret Peter Lind.

Kameraet, som var lånt dengang tilbage i 1994, har jermand ikke mere.

Så jeg tror jeg må se at få båndene overspillet.