/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
knytning
Fra : bublebee
Vist : 13809 gange
100 point
Dato : 07-11-06 17:18

Hvordan er det lige at man knytter ???

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 07-11-06 18:12

http://www.friischr.netfirms.com/
sådan kan du knytte

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 07-11-06 18:36

Søg i Google: Kaj Lund ----Åbn SAXO.COM Bøger af Kaj Lund.
Kaj Lund er førende inden for tovværksarbejder.

Bjørn

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-11-06 18:38

Joh, Aase, men hvordaaaan?

Jeg kan kun huske meget lidt fra, da jeg gik til håndgerning i folkeskolen...

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-11-06 20:04

jeg skal ikke købe en bog om knytning, skal bare lige have genopfrisket hvordan det er man gør

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-11-06 20:27

Jeg ved ikke, om det kan hjælpe dig - det er sørme svært at forklare...

Når du har knyttegarnet spændt fast foran dig, så skal du tage den ene side af garnet og lægge, så det bliver bøjet 90 grader i forhold til sig selv. Herefter fører du den anden side af garnet henover den bøjede snor og så under den og op, så der dannes en knude.. og så trækkes der godt til. Skal det være flat, så skifter du side, skal de sno, tager du den samme side hele tiden...

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-11-06 20:28

Hov, husk i øvrigt, at to af snorene skal ligge i midten og de andre bruges til at binde med

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 07-11-06 20:50

dvs der skal være 4 snore ialt ?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-11-06 20:54

Arj, det synes jeg altså, jeg fik forklaret elendigt - om igen og så fra starten....

Det her er i øvrigt helt almindelig knytning som det foretages i SFO over alt

Altså - du tager to stykker snor, lægger den dobbelt og binder dem fast i den bøjede ende. Herefter tager du to af snorene (hvis du bruger to farver, kan du jo vælge den samme farve) og binder fast til et bælte - eller andet. Du skal kunne nå helt op til der, hvor snorene er fæstnet.
Så begynder knytningen: Du bukker den ene snor 90 grader, tager den anden og fører under snorene i midten og den bøjede - herefter op igen og trækker nu til hver sin side og strammer godt til.
Nu kan du så vælge at bytte side eller forblive i den samme...

Måske det var lidt mere nøjagtigt forklaret

Vaxen

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 07-11-06 20:55

Bublebee, det skal være to snore, dobbeltlagt. Ellers bliver det svært at fæstne dem - til eksempelvis nøglering eller andet, så det ser pænt ud - og holder, iøvrigt...

Vaxen

Kommentar
Fra : SonjaAS

Dato : 07-11-06 21:15

Måske denne side kan hjælpe dig:

http://www.knotingwork.com/Pages/knots.html

Mvh Sonja

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 08-11-06 05:49

undskyld, fik ikke læst mit fantastiske og hurtige link igennem. nul anvisninger.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-11-06 06:22

Sådan kan man blive grebet af hjælpens iver

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 08-11-06 11:19

hehe jeg må prøve, det er jo mange år siden jeg har prøvet det sidst :)

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 08-11-06 11:30

Bare rolig Bublebee, det er rigtig nemt når man lige kommer i gang - det er vist lidt som at køre på cykel

Jeg har ikke knyttet i en del år nu, men da jeg skulle huske hvordan det var i går, tog jeg et par snore i hænderne og så var den der bare... Mon ikke du kommer til at opleve det samme, når du først har fået bundet snorene og sidder med det?

Vaxen

Accepteret svar
Fra : hbirk

Modtaget 100 point
Dato : 09-11-06 07:32

Jeg indskyder lige en (al for sjælden) bemærkning:

Prøv at kigge lidt rundt her: http://www.elainecraft.com/instructions/instructions.html

Der er nogle ganske udmærkede anvisninger på macramé

Hanne

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 19-12-06 14:07

Tak for svaret hbirk. Det var fino ;)