/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Bilmotor i båd overopheder
Fra : egense
Vist : 3479 gange
40 point
Dato : 06-11-06 22:29

Min motor overopheder efter noget tids sejlads. Helt konkret kan jeg se, at olietrykket falder, efterhånden som jeg sejler, mens temperaturen på kølevandet forbliver lav. Når olietrykket så har været i det røde felt et stykke tid, stiger temperaturen pludseligt meget voldsomt.

En del af forklaringen er formentlig, at der er tale om en bilmotor, der ikke er mariniseret ordentligt, men når jeg spørger til løsninger hos fagfolk, får jeg svar i alle retninger:

1. Kølingen af motoren er underdimensioneret
2. Der mangler køling af manifold og udstødning
3. Der mangler en oliekøler
4. Luftindtaget skal flyttes væk fra motorrummet, så der trækkes kold luft ind (højere molekyletæthed samt køling) frem for varm luft, og der skal være bedre passage for luften
5. Der skal en tykkere olie til 20/50

Jeg vil sætte stor pris på, hvis nogle af jer kan vejlede mig lidt. Hvilke af ovenstående tiltag skal jeg give mig i kast med.

Det skal nævnes, at der er et lidt alternativt kølesystem på motoren. Den er ferskvandskølet. Kølevandet ledes ned i et kobberrør under båden, hvor varmen udveksles med søvandet. Motoren er en gammel B.M.C. 1,5 diesel.

Jeg overvejer at sætte en oliekøler på, så den køles af det samme vand, der køler motoren. Jeg har imidlertid fået at vide, at dette vil gå ud over kølingen af motoren og dermed forværre problemet. Jeg magter imidlertid ikke at skulle bore igennem skroget for at køle med søvand.

Hvad angår køling af manifold og udstødning overvejer jeg at isolere manifold og udstødning (Power Wrap). På den måde afgives varmen ikke i motorrummet.

Hilsen
Andreas

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 22:56

Motoren er i hvert fald velegnet til båd.

Jeg har en motor som også fandtes i biler nemlig en Volvo B20a og den er mariniseret af Volvo Penta, altså en bilmotor der er en ægte bådmotor.
Ændringerne i forhold til bilmotoren består for det væsentligste i, at udstødningen er vandkølet, der er oliekøler og så er bilvandpumpen der ikke. Den får vand ind fra en pumpe der drivers direkte på enden af knastakslen.
Alle køleenheder køles fra samme vandpumpe.

Fakta omkring indenbordsmotorer er, at olien ikke køles af nogen fartvind, som den ville i en bil og derfor er oliekøleren et must og hvis vandpumpen er kraftig nok burde det ikke være noget problem at vandet også skal køle motoren da thermostaten bare vil åbne tidligere så vandet udskiftes eller køles yderligere i veksler.
Udstødningskølingen sænker temperaturen i motorrummet, der ellers kan være medvirkende til en temperaturstigning.
Hvis det er ferskvandskøling med veksler stilles der store krav til veksleren og dens pumpe da det hele jo drejer sig om evnen til at lede varmen væk.
Du kunne evt. eksperimentere med at køre uden thermostat eller evt lave et hul i thermostaten så der hele tiden er en lille gennemstrømning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-06 23:19

Citat
Helt konkret kan jeg se, at olietrykket falder, efterhånden som jeg sejler, mens temperaturen på kølevandet forbliver lav. Når olietrykket så har været i det røde felt et stykke tid, stiger temperaturen pludseligt meget voldsomt

Jeg tror du skal eksperimentere med, at kølevandet måske ikke cirkulerer som det skal

Evt en termostat der ikke åbner før temperaturen er alt for høj, en vandpumpe der ikke fungerer o.lign.

Hvis kølingen er underdimensioneret, ville kølesystemet blive for hurtigt varmt skulle man tro, men det er der jo ikke tale om, når du siger, at kølevandstemperaturen forbliver lav, selv om olien bliver så varm/tynd at trykket falder.

Hvis vi nu antager, at kølesystemet ikke er underdimensioneret, vil en oliekøler måske være en hjælp, men på den anden side ikke en nødvendighed, såfremt kølvandet kunne holde motoren nede på rimelig temperatur.

Isolering af manifold og udstødning, vil som jeg ser det, forværre problemet, da det yderligere vil forhindre motoren i at komme af med varmen.

Jeg tror heller ikke på at temperaturen på luftindtaget er problemet.

Det der er med indsugningstemperaturen er, at det har betydning for motorens ydeevne......varm luft "fylder mere" sådan at der ved varm luft kommer en mindre luftmængde med deraf følgende mindre eksplosion ind i brændkammeret.
Og derfor betyder varmere luft mindre ydelse, hvorimod koldere luft vil medføre større luftmængdeindtag og dermed vil motoren árbejde hårdere og ikke blive mere afkølet.

Men har du overvejet, om problemet ikke ligger i kølingen, men i selve motoren.

Om der er fejl f.eks. i oliepumpen eller noget, om filtrene er ok.

Og hvordan når temperaturen pludselig stiger....fortsætter du så med at sejle, og hvis, bliver den så ved at være alt for varm eller falder temperaturen igen....

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 23:30

Citat
Hvis vi nu antager, at kølesystemet ikke er underdimensioneret, vil en oliekøler måske være en hjælp, men på den anden side ikke en nødvendighed, såfremt kølvandet kunne holde motoren nede på rimelig temperatur.

Oliekøleren ER nødvendig fordi olien kan blive varmere end vandet og den eneste mulighed for afledning af varmen fra olien er den der ligger i kølesystemet der ligger noget over oliesumpen. En oliekøler er en meget effektiv måde at køele på når man ikke kan lede varmen væk ved hjælp af omgivende luft.
Ganske elementært når man har lært sin teori om motorers opbygning.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-06 23:45

Ja BjarneD...olien kan blive varmere end vandet...eller rettere, det bliver vel som regel varmere end vandet, men det betyder vel ikke automatisk, at olien bliver FOR varm, hvis som jeg skrev: "kølvandet kunne holde motoren nede på rimelig temperatur."

Jeg har nu været ude at sejle i flere gamle både i tidens løb, med gamle bilmotorer lagt i, både benzin og diesel, uden oliekøler og uden de af den grund blev for varme som beskrevet her.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 06-11-06 23:54

Her er der problemer og netop den motortype vil elske en koldere olie ikke mindst på grund af rigelige tolerancer i lejer mm.
En motor der sidder i et lukket rum skal af med varmen og jo højere temperaturer der kan sænkes jo mere effektiv køling vil der blive og lavere temp. på olien vil så igen betyde bedre smøring.
En BMC 1500 er en gammel, men til konstruktionen temmelig hurtigløbende i modsætning til mange bådmotorer, der har lave omdrejninger med høj ydelse og da indsprøjtningspumpen er selvsmørende er det vigtigt at man holder temperaturen nede i motorrummet.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-11-06 12:10

Det helt elementære grundregel når det drejer sig om køling i både:
Lige efter søvandsindtaget er kølingen til gearet monteret
Så kommer motoroliekølingen
Derefter kølevædsken fra motoren.
Så kommer manifolden
Og til sidst køles udstødningsdæmperen.

Vekselvarmeren skal altid overdimensioneres med >20% (så der er "plads" til lidt begroning i denne og gennem hele systemet fra søvandsindtaget)...denne mangel på overdimensionering var faktisk årsag til at BMW's marinemotorer for 15 år siden havde kølingsproblemer efter et par hundrede timer/sæsoner.

Altså hvis din motor yder 75 HK, skal din vekselvarmer være dimensioneret til ca. 100 HK.

Med kølkøling som i dit tilfælde er der også nogle beregningsmodeller til dette...kender ikke lige på stående fod disse.

Så se i første omgang at få monteret nogle oliekølere på din kølingsstreng

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 09-11-06 21:35

Hej til alle.

Mit bud:
Chek olietemp.---
Hvis den er over 140-160" gr/cent. Ville jeg monterer en køler.
Hvis grad-tal er under????? Måske en bedre olie.
/steen b.

Kommentar
Fra : ds23

Dato : 09-11-06 21:42

Kom lige til at tænke!!
Måske lidt langt ude,,
Hvad med gear/olie/stævnrør???
Køling på dem??
/steen b.

Kommentar
Fra : Spidybot

Dato : 03-01-07 13:27

Med hensyn til temperatur/ventilation i motorrummet, gælder det både motorens virkningsgrad og motorens arbejdstemperatur - foruden det nødvendige i at bortlede evt. dunster.

Kold luft i indsugningen giver langt bedre fyldning og forbrænding - og derfor bedre ydelse.

Marinisering omfatter meget mere end en kølet udstødningsmanifold (som forøvrigt ofte ikke er kølet med blot tjener til at brugt kølevand og udstødning bliver blandet). Hos Volvo er også topstykket ændret (også på B20'erne) ligesom alle elektriske komponenter skal være godkendt til at arbejde i et lukket rum. Starter, relæ, generator osv. skal være isoleret så der ikke kan antændes evt. benzindampe af gnister osv. Brændstofsystem skal ombygges så spild (der på en bil bare drypper med på kørebanen) opfanges og ledes ind i indsugningen.

Når motoren bliver varm EFTER at olien er blevet tynd må det skyldes, at den tyndere olie ikke udfører det arbejde i motoren, som den er beregnet til. Olien skal naturligvis smøre, men også bortlede varme.

Af dine først nævnte muligheder skal du udbedre dem alle:

1. Kølingen af motoren er underdimensioneret
2. Der mangler køling af manifold og udstødning
3. Der mangler en oliekøler
4. Luftindtaget skal flyttes væk fra motorrummet, så der trækkes kold luft ind (højere molekyletæthed samt køling) frem for varm luft, og der skal være bedre passage for luften
5. Der skal en tykkere olie til 20/50

Selvom du laver separat og direkte luftforsyning til indsugningen skal der også være motorrumsudluftning.

Hvis der til din motor er specificeret f. eks. en 30 olie, skal du bruge denne type. Multigrade-, hel- og halvsyntetisk samt div. letløbsolier egner sig ikke til motorer, der er lavet med rigeige tolerancer.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 03-01-07 16:19

Spedybot
Med AL respekt for din kommentar, som ganske vist peger på nogle løsningsforslag af det umiddelbare problem, så er det blot et sammensureum af de allerede afgivne kommentarer, hvilket jo egentligt ikke bringer noget nyt ind i tråden

Egense:
Hvordan går det egentlig med problemløsningen? Har du fundet enløsning på det, eller har du stadig problemmer? Jeg (og givetvis alle de andre?!) er ret spændt på hvordan det går med dit kølingsproblem og hvad du i givet fald har gjort for at løse det!

Jeg venter spændt på en melding fra dig

/Palle