/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværk på ADSL/router
Fra : laurenzio
Vist : 798 gange
20 point
Dato : 21-08-01 22:51

Jeg har fået problemer med mit netværk på router 256/256 efter jeg har opgraderet til trialversion af win.xp på den ene pc. (Den anden har win.ME)
Netværket har fungeret "delvist" optimalt ml. win.ME og win.98 via en hub.
Nogen som kender en løsning?
På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : dmpersson

Dato : 21-08-01 23:53

Har du husket at give dine PC'er en ip adr. i samme ip segment som din router, eller sat dem op til DHCP?

Kan du komme med lidt flere oplysninger som.

Hvilken ADSL løsning (udbyder, type).
Hvordan er netværket sat op på de 2 PC'er, hvilke ip adr., protokoller osv.

Disse oplysninger finder du ved at højre klikke på ikonet, Andre Computere, på dit skrivebord, trykke 'Egenskaber'

Mvh,

Dennis.

Kommentar
Fra : leifnel

Dato : 22-08-01 14:52

Måske ville det hjælpe at fortælle hvad problemerne er?
Hvad mener du med "delvist optimalt"?

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 22-08-01 17:59

Tak for svar.
forbindelsen er via worldonline på en cisco ruter med hastighed på 256/256.
IP adr. er hhv. 192.168.1.1 på værts pc den bærbare ender på 2. Undernetmaske er det samme på begge to (255.255.255.0)
Nuværende problem er, at maskinerne ikke længere finder hinanden, efter jeg har opgraderet til win xp på den ene.(dette somsagt kun en trialversion på 180 dage)
Tidligere havde jeg adgang til billeder og dokument mapper via netværket på begge maskiner, og kunne pinge dem begge. Jeg har ingen ændringer foretaget i hverken IP eller protokol.
Håber at, det var lidt mere uddybende.

Accepteret svar
Fra : leifnel

Modtaget 20 point
Dato : 22-08-01 18:35

Hvad er routerens ip?
Nu kender jeg ikke wol, men TDC's router plejer at hedde 192.168.1.1, så det vil jo gå galt, hvis den stationære også har den ip.

Kommentar
Fra : dmpersson

Dato : 22-08-01 19:30

Hejsa,

Jeg tror nærmere at dit problem ligge i at dine PC'er har forskellige WORKGROUPS.

På din XP, prøv at klikke start, og højre klikke på 'My Computer' og vælg 'Properties'
Vælg fane bladet 'Computer Name' og se så hvad der står der.
Højst sandsynligt står der 'MSHOME' som er standard i XP, i WIN95/98/ME er standard 'WORKGROUP'
En anden ting er at du også skal huske at share et katalog på din PC'er i XP er det tryk igen 'START' 'My Computer' vælg din HardDisk, og når du kan se der katalog du vil share trækker du det ned til venstre ind i mappen 'Shared Documents'

I WIN95/98/ME, er det lidt mere bøvlet, der skal du højre klikke på 'Network Neighborhood' vælge 'Proberties' der vil du kunne sætte et flueben eller vælge at du vil dele dine filer og mapper, Er det allerede gjort, så er det egentligt bare at højre klikke på den mappe du vil share, vælge 'Share/Delning'.

Men HUSK, WORKGROUP er meget vigtigt, hvis den ikke er ENS på begge PC'er vil du have besvær med at finde dem.

En anden ting er og at 'Computer navn'et' skal være simpelt, f.eks. XP og WINME, ikke noget med ÆØÅ heller ikke i beskrivelsen.

Håber det kan bringe dig videre.

Mvh,

Dennis.