/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
verdens bedste pandekager
Fra : hannibals
Vist : 2609 gange
500 point
Dato : 06-11-06 15:38

verdens bedste pandekager

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 510 point
Dato : 06-11-06 16:03

Lidt på slump:

1 dl pilsner øl
2 æg
2 tsk. vanillesukker
Lidt sukker
50 g smeltet margarine

mælk/vand og mel til god konsistens - ikke for tyk.

Piskes sammen.

Bages med margarine til kanterne er sprøde.

Hanne

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-06 16:29

dem min mor lavede

har du nogen sinde smagt russikske pandekager ??? her er opskriften - godt nok en oldgammel en men en mundfuld der smager mums.... del selv hvis 6 personer er for meget :

125 g hvedemel
125 g margarine
2½ dl fløde
(2½ dl vand)
25 g søde mandler
(citronskal)
5 - 6 æg
50 g sukker
(margarine eller fedt - eller olie) (de steges normalt i fedt)

margarinen smeltes og afbages med melet og spædes med det kogende vand og tages af ilden og irøres æggeblommerne, en ad gangen tilsættes så - melis - citrolskal - de skoldede fintstødte mandler og tilsidst fløden og de stivpiskede æggehvider der blandes i.
Bages i tre lag - der bages på begge sider ved langsom varme (ikke overophedet). Syltetøj lægges mellem lagene - flormelis strøes på det øverste lag.
(Benyttes mæk tilsættes alt ved afbagningen)

arghhhh det er lige tiden til pandekager og æbleskiver

den jeg i sin tid lærte og med held bruger endnu - når jeg endelig får taget mig sammen kommer her - også til 6 personer så du kan dele hvis mindre er aktuelt :

250 g hvedemel
1/4 L øl
1/4 L sødmælk
1 tsk sukker
1/4 tsk salt
3 - 4 æg
margarine eller olie efter behov

æggeblommerne røres med sukker og salt - derefter tilsættes mel øl - og mælk og tilsidst de stivpiskede æggehvider. Smeltet margarine eller olie hældes på en kande. Panden varmes og fedtstoffet hældes ud - derpå lidt af dejen der bages ved jævn varme. pandekagen vendes og bages på begge sider - de færdigbagte pandekager anrettes i stak eller ruller og kan serveres med flormelis elle syltetøj efter behag

det var så også en af de gamle

Æuw - blev da lige lækkersulten her - er der noget så fristende på en kold novemberdag som lige pandekager ???¨

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-06 16:30

forbehold for stave-slå-dovenskabs fejl

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 06-11-06 16:33

omkring 4 dl kærnemælk....
ca. 200 g mel
1 tsk sukker, eller vanillesukker (jeg bruger oftest vanillesukker)
et nip salt
1 tsk revet citronskal
3 æg
lidt vand, eller øl

og så smør på panden til bagning.

En lidt mere speciel én:

Æggehvide-pandekager
2 personer

2 stk. pandekager af:
2 bægre pasteuriserede æggehvider
20-25 g havregryn
20 g hvedemel
½ tsk. vanillesukker
2 tsk. sukker
1 tsk. kanel
Evt. rosiner
Marmelade

Alt blendes og hældes på en varm teflonpande uden fedtstof. Rosiner tilsættes efter blendningen. Serveres med kanel og marmelade.
Disse pandekager er hurtig og perfekt kost, når du kommer træt hjem fra dagens aktiviteter. Æggehviderne giver dig hele 16 g protein og kun 2,2 g fedt.

Men se lige her:

http://www.sol.dk/opskrifter/samlingen/cat128.html

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 06-11-06 16:36

Havrepandekager med banan

Ingredienser

4 bananer
Fyld:
2 spsk sukker
2 knsp salt
2 tsk kanel
2 dl mælk
4 spsk mel
4 spsk havregryn
2 æg
Pandekager:
6 spsk abrikosmarmelade
1 dl vand

Opskriftsinformation
Kategori : Pandekager
Karakter : 0
Oprettet af : Ikke angivet
Print Opskrift

Fremgangsmåde

Tilberedningstid 30 minutter

Pisk æggene sammen med havregryn, mel, mælk, stødt kanel, salt og sukker.
Bag dejen til 8 pandekager på en varm pande med smør.

Pil bananerne og del dem i kvarte. Varm dem på en pande med abrikosmarmelade og vand.

Anret med de varme pandekager.

MUMS!

Men her er den absolutte favorit:

Ingefærpandekager

Ingredienser

150 g sukker
2 æg
smør
2 knsp stødte nelliker
1 tsk stødt ingefær
2 spsk sukker
2 knsp salt
2½ dl mælk
100 g mel
2 æg
Dejen:
2 citroner
50 g smør

Opskriftsinformation
Kategori : Pandekager
Karakter : 0
Oprettet af : Ikke angivet
Print Opskrift

Fremgangsmåde

Tilberedningstid 40 minutter

Pisk ægget sammen med mel, mælk og krydderier. Bag dejen til 8 pandekager på en varm pande med smør.

Pisk de andre æg sammen med sukker, fintrevet citronskal og citronsaft i en gryde.
Tilsæt smør og pisk over svag varme, til smørret et smeltet og cremen er varm, men ikke koger.

Fyld cremen i de varme pandekager og server straks.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-06 16:38

intet slår de gamle opskrifter med godt kalorie indhold

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 16:42

Det her er åndelig torrur..................ja det er.

Jeg elsker pandekager.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 06-11-06 16:59

men det er da sjovt så mange måder, man kan lave pandekager på, ikke sandt?

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-11-06 17:18

Citat
men det er da sjovt så mange måder, man kan lave pandekager på, ikke sandt?

Joooo... Men jeg har nu den bedste, hurtigste og idiotsikre opskrift

Og så er der garanteret succes - også med den første på panden!!!

20 stk.

250 g. mel
½ tsk salt
1 spsk sukker
6dl mælk
3 æg
60 g margarine
evt. lidt bagepulver
1 tsk vanille
måske lidt citronsaft

Alt røres sammen - steges på panden med en lille tiny klat margarine ved hver pandekage.....

Ikke for de fedtforskrækkede, men bestemt for de lækresultne!!!

Vaxen

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 06-11-06 17:32

Det er det rene totur Jeg må ud at købe vare i morgen kan næsten ikke vente UHMMMMMMMMMMMMM

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-11-06 17:34

Hvorfor skal så mange ødelægge så gode pandekager med citron og deslige.....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-06 17:38

helt enig mostercamillaglad - derfor citron i parantes - men mange kan jo li´det

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 06-11-06 17:39

Hanne, jeg er egentlig enig - jeg synes også det er synd, hvis man eksempelvis putter revet citronskal i - det skal nemlig slet ikke smage af citron. Jeg bruger altid ca. ½-1 tsk citronsaft - og det er nok mest for at tilsætte en anelse syre, der bare bruges som smagsforstærker...

Vanilien ville jeg dog aldrig udelade - men jeg er også rasende vanilieglad

Hanibals - Det er da også en tanketorsk at få opskrifterne dagen før man kan bage dem.... For hulans, man bliver så dryppende lækkersulten ved tanken om pandekager, at det næsten er noget, man straks må føre ud i livet... Men ok - nu er lugten ikke med, så ville det have været helt håbløst

Vaxen - der syndede med pandekager i weekenden

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 06-11-06 17:39

Camillasmoster muggefrans sen din egen

Kommentar
Fra : jkrjk2

Dato : 06-11-06 18:08

Jeg er blevet vild med "Skotske pandekager" som er en mellemting mellem pandekager og æbleskiver. De er små, men tykke (hæver meget under bagning):

225 gram hvedemel
3½ tsk bagepulver
1/4 tsk salt
25 gram sukker
1 æg
2 1/4 dl mælk

Smør til at bage i

Fremgangsmåde
Hæld mel, bagepulver og salt ned i en skål. Bland det godt sammen. Rør sukkeret ud i og lav en lille fordybning midt i melet.

Mælk og æg piskes sammen i en anden skål og hældes derefter ned i fordybningen.

Rør gradvist melet ind i væsken med en træske og pisk det godt sammen. Det skal blive til en tyk jævning.

Kom en lille klat smør på en stegepande og varm det op til jævn varme.
Kom skefulde af dejen på panden og bag dem i et par minutter til de bobler på oversiden og er gyldenbrune på undersiden. Vend dem med en palet og bag dem færdige.

Hold dem varme og server.
De kan også serveres med honning.

På dette sted anbefaler de appelsinsmør som tilbehør, men vi fortrækker jordbærmarmelade og sukker.

http://www.dr.dk/Mad/Temaopskrifter/2005/12/123029.htm

Godkendelse af svar
Fra : hannibals

Dato : 06-11-06 18:12

Tak for svaret Camillasmoster. Denne vil jeg prøve først TAK TAK

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 06-11-06 18:27

Nu når Camillasmoster har Pilsner i bliver det sikker en Ommer

IPM

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-11-06 21:12

Jam, jeg sendte jo min egen, min egen

hohohohoho - IPM - spis mange og bliv snaldret!

hannibals - tak for'et!

Håber, du bliver glad for pandekagerne!

Hov! Nu ka' je' ikk' se tastaturet for mundvand......

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 09-11-06 16:38

Uhm uhm uhm Det var guf nu går Jeg i gang med de andre

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 09-11-06 16:53

Det ender sgi da med, at du bliver træt af pandekager og synes de sidste opskrifter smager rædselsfuldt

God fornøjelse med projektet

Vaxen

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 09-11-06 22:25

nej nej, for der er så mange forskellige slags, at man altid kan finde nye smagsvarianter! ingefær, kardemomme, chili??? citron, øl, hvad ved jeg...

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 12-11-06 17:37

Herligt, hannibals!

Fortsat god fornøjelse!

Hanne