/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
om at defragmentere C-disc
Fra : maxhankat
Vist : 546 gange
100 point
Dato : 06-11-06 10:43

Jeg har jo altid ment / troet, at det er meget vigtigt at holde sin pc i orden ved bl. a. at
scandiske og defragmentere.

Men hvis man lige ser på programmet: "Disk-defragmentering", er der en funktion, hvormed man kan lave en "Analyse", der skal vise, om det overhovedet er nødvendigt at defragmentere.

Min bærbare er ca. 1 år gammel, og jeg har endnu ikke defragmenteret, for hver gang jeg undersøger, om det er nødvendigt at defragmentere, er svaret efter analyserimgen:
"Du behøver ikke, at defragmentere denne diskenhed".

I går foretog jeg så alligevel en defragmentering, og hele den seance tog ca. 6 timer!
Så skulle man da tro, at der har været noget at bringe i orden på HD'en - ?

Nu er det så jeg spørger: Kan man regne med, at den foretagne analyse giver et rigtigt billede af nødvendigheden af en defragmentering?

mvh maxhankat

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 110 point
Dato : 06-11-06 10:50

Hej maxhankat
Det er min erfaring at det altid er en god ide at defragmentere sin harddisk en gang om ugen, jeg bruger aldrig analyseknappen da det jo kun tager kort tid at defragmentere.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-06 10:55

Citat
"Du behøver ikke, at defragmentere denne diskenhed".

Du kan ikke regne med XP´s fragmenterings program, det blæser til tider som en storm i et glas vand.

Prøv noget i stil med dette, og det viser en klar forskel.
http://www.oo-software.com/en/products/oodefrag/

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 06-11-06 10:57

i det hele taget en god ide at køre vedligeholdelse mindst en gang om ugen

diskoprydning
chckdisk (scandisk)
diskfragmentering

kør dit antivirus program fuldt og diverse antispyware

Kommentar
Fra : disken

Dato : 06-11-06 10:59

Citat
I går foretog jeg så alligevel en defragmentering, og hele den seance tog ca. 6 timer!

Hvilket tyder på du burde gøre det oftere.

Kommentar
Fra : chaufrat

Dato : 06-11-06 11:02

Hej maxhankat.
Jeg har gjort de samme erfaringer som dig vedrørende defragmentering. Jeg bruger ikke analyseknappen mere, men defragmenterer en gang om måneden. Defragmenteringen tager for mig ca. 30 minutter. Den tidsmæsige faktor afhænger vel af hvor meget man har på HDén.
MVH chaufrat

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 06-11-06 11:10

Hej bjarnebr: har jeg jo også altid ment og gjort det, til jeg fik WinXP, så det fortsætter jeg så med regelmæssigt.

disken: det kiggger jeg nærmere på - tak!

miritdk: selvfølgelig mirit, jeg ved det jo godt og har også selv tidl i Kandu lagt tip ind om vigtigheden af lige netop det, du skriver. Men med det - for mig - nye styreprogram, bliver man jo lidt forvirret - i min alder

Godkendelse af svar
Fra : maxhankat

Dato : 06-11-06 11:15

Tak for svaret bjarnebr.
Kun lige vil jeg sige, at det altså ikke tog så kort tid for mig at defragmentere - som jeg skrev: 6 timer!
Men det er måske fordi, det er så længe siden(?)

mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 11:21

Jeg kører altid en diskoprydning > genstart > defrakmentering.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 06-11-06 11:42

e.c

Tak for svaret.

Nu er der jo både den funktion, der hedder "diskoprydning" og den der hedder: "diskkontrol"
(med at rette fejl i filsystemet osv.) Sidste kan kun foretages efter genstart. Er det det du mener?

.

mvh
maxhankat

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 06-11-06 12:12

Selv tak maxhankat.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 06-11-06 23:27

Hej maxhankat

Jeg var i sin tid ude for at min pc sagde den ikke behøvede at defrag. Jeg viste at den behøvede det og startede så en defrag, den kom så ud og sagde at der ikke var ledig plads nok til at gøre det. Jeg slettede så en del og kørte en analyse igen og så sagde den at det skulle gøres.

Ved ikke om det ligner din situation.

K_M_S