/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Er Mangelsen norsk
Fra : svendgiversen
Vist : 783 gange
200 point
Dato : 06-11-06 08:46

Et lidt usædvanligt slægts spørgsmål:
Under "Foto" her i kandu prøver jeg at finde frem til hvilket Camera den kendte amerikanske
photo kunstner Thomas D. Mangelsen anvender...

Med hjemmeside: http://www.mangelsen.com/
(er der slægtsforskere der også interesserer sig for natur fotos,
så prøv at klikke jer frem til nogle af hans fantastiske dyrebilleder...)

Men hans navn ender jo på sen, er han så af dansk eller norsk afstamning?
Jeg gætter på norsk, ellers ville han være være mere kendt herhjemme...

Hvem finder Thomas D. Mangelsens rødder??
lidt andet end blot at skulle slå op i folketællingerne fra Xkøping, Svend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 09:12

Måske er svaret her:
http://www.nikonnet.com/dyn/articles/article_detail/170.html

Ellers er der jo også Hasselblad:
http://www.dcviews.com/press/Hasselblad-39-series.htm

Jeg har selv en gang haft et Hasselblad C500 (dog ikke digitalt)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-06 09:53

Nu blander du spørgsmålene e.c

Dit svar her vedrører hvilket Camera han bruger og hører hjemme under mit foto spørgsmål.

I dette spørgsmål under slægstforskning
prøver vi at finde ud af om Mangelsen er af norsk afstamning...

Men han bruger altså Nikon tak for det, Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-11-06 10:31

Tja svært at sige om det er dansk eller norsk

Det har været brugt i mange år begge steder

http://torslev.dk/Lokalhistorie/personer/per08197.htm

http://home.c2i.net/onys/pcd985689.html

mvh dova

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-06 11:27

Det var værre...
jeg kendte det ikke, troede Mangelsen var (rent) norsk.

Og jeg har jo ikke den store interesse i at forfølge Thomas D. Mangelsens familie...
måske skal vi prøve at spørge ham selv?

Hvorfra kommer mon Mangle sen:
har Mangle været et drenge navn?
er det beslægtet med manglebræt??

Vi har jo mange der hedder skrædder og smed, har vi også strygere, uden instrument, Svend

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 06-11-06 12:24

Der var en sanger i 60'erne, der hed Lars Stryg (Lars Stryg & royal strings, tror jeg, de hed/der.

Hanne

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 06-11-06 13:17

Ja navne laves om gennem tiderne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-06 17:56

Hanne det med strygere var lidt søgt:
manglebræt = strygebræt;
(ikke musikerne =strygerne, derfor uden strenge instrumenter, og altså heller ingen Stryg...)

Kan det være Thomas D. Mangelsens oldefar?
"
Udtræk fra DDD Udvandrerdatabasen

Navn: Mangelsen, Martin Stilling: Missionær
Alder: 24 Bestemmelsessted: Boston
Kontrakt nr.: 498700 Forevisningsdato: 9/28/1904
Fødested: Amerika Fødesogn: ?
Sidste oph.sogn: ? Sidste oph. amt: - Amerika
Sidste oph.sted: Amerika Bestemmelses land: USA
Bestemmelses by: Boston Bestemmelses stat: Massachusetts
Skibsnavn: Indirekte
IDkode: I0405M1014
"
Svend, der ikke helt forstår det med udvandret og født i Amerika??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-11-06 18:42

Men hans far hedder Harold, det lyder da norsk: kong Harald...
"
Thomas D. Mangelsen, a Nebraska native, is recognized as one of the world's premier nature photographers. Mangelsen's love of nature, his life in the outdoors, and business success were heavily influenced by his father. An avid sportsman, Harold Mangelsen...
"
Vi ved stadig ikke hvad D. står for, men han er født i 1946, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-11-06 21:07

Jeg har nu sendt dette til Mangelsen' s service afdeling i Omaha,
som så mange andre amerikanere er han forsigtig med at oplyse sin private email adresse,
håber de sender det videre og at han svarer, Svend
"
Please send this to Thomas D. Mangelsen privately...

Hi Tom, I am Svend from Denmark,
on a business trip to Iowa, I visited Omaha, and I saw your studio there.

I was very impressed of your fantastic photos with beautiful nature and wild
animals so close...

I am an Engineer working for Sauer(Sundstrand)-Danfoss, Simulating hydraulic
systems,
but my father had a farm north in Denmark and I grow up with not so wild
animals but also a beautiful nature;
you should have been there with your camera...

I am born in 1943 and will soon retire, may be I should buy a better camera
at that time, properly too late...
I also play golf, but my winter hobby is Family Research.

And now I come to my question: Your last name indicates your great (great)
grand father came from Denmark or Norway,
do you know where in Scandinavian your family originally came from?

If not, your father was Harold Mangelsen; Harald is very common in Norway,
even some Kings there have that name.
Do you know the name of your grand father Mangelsen??

Also in Denmark a few was called Mangelsen; we have a tool: Mangle wood,
used in old days to iron clothes...
(may be your name comes from this tool, like we have "smed" for black smith
etc)

Hope to hear from you, Svend
"